Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er andre der ute med denne diagnosen? Selvsagt er det det, men er det noen som vil dele sine erfaringer med meg? Jeg lurer på noen ting. Jeg gikk i to måneder og var dårlig, kvalme, svimmelhet, synsforstyrrelser og hodepine(både sterke og litt svakere, men slike som ikke vil gå sin vei med det første).

Fikk for ikke mange dager siden, kanksje en uke, vite at jeg hadde migrene. Legen tror iallefall det etter symptomene mine. Min mor er urolig siden jeg har gått så lenge uten å bli frisk. Jeg fikk medisin som jeg skulle ta ved anfall, men jeg vet ikke hvordan et anfall er, jeg som har vært sammenhengende dårlig i to måneder. Ble iallefall veldig dårlig av medisinen jeg fik, Zomig het den. Det var bivirkninger. Dro til legen igjen og hun anbefalte meg og la være å ta den medisinen om jeg ble så dårlig av den. Så jeg har nå fått sterkere Ibux og tabletter som jeg kan ta mot kvalme.

Så det er slik jeg overlever dagene. Må som regel ta noe for hodet hver dag, kommer og går litt egentlig. Og kvalmen kommer som regel før hodepinen og så gir den seg for en stund, men jeg tar da noe for den slik at jeg skal slippe å gå rundt å være dårlig. Jeg vet ikke hvordan dere opplevde det første gangen dere finn et migrene anfall, men det hadde vært fint å få høre fra noen med erfaring. Ingen har jo like smerter eller sånn, men om det er flere som har gått og vært dårlig lenge før de ble bra, så vet jeg iallefall at det er andre som har opplevd de samme.

Jeg og forloveden skal til syden i morgen, er meningen, og jeg sitter jo her og gnur. Vil ikke ødelegge ferien min, for ikke å sankke om hans, med at jeg er kvalm og har hodepine, men jeg overlever sikkert. Det finnes jo leger der ned og, om det skulle bli nødvendig. Vi skal til Gran Canaria. Blir jo bedre av å ta piller, men vil ikke bli avhengig av piller resten av livet heller.

Håper det er noen som kan fortelle meg om sin situasjon. Man skulle jo ikke tro at ett migrene anfall kan vare i to måneder, men det kan jo eventuelt være at jeg har hatt flere, både store og små, og at de har kommet og gått. For det har jo vært noen dager innimellom at jeg har vært ganske bra. Vet ikke jeg. Men håper på svar fra dere.

Sommerhilsen fra Lille venn som er syk :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke migrene men jeg fant denne linken til deg.

http://www.lommelegen.no/art/art1313.asp

bare trykk på linken oppforbi.

du må ikke ta mye ibux!de er skadelige for magen!

du skal bare ta dem en sjelden gang!

gå på apoteket og forklar så finner de en passelig smertestillende for deg.

jeg vil anbefale paracet eller panodil.

lykke til!

god tur!

Skrevet

Jeg er plaget av migrene. Har vært det siden 6-års alderen, så kan desverre ikke fortelle deg noe om de første anfallene.

Jeg synes ikke at smertestillende hjelper (de dreper ikke migrenen og den kommer bare sterkere tilbake når virkningen av tablettene dabber av.)

Har selv fått den Ibuxen du snakker om på resept. Men det er jo det samme som å ta flere vanlige.. Skjønte ikke helt vitsen.

Har ikke hatt anfall som har vart lenger enn en uke i strekk. Fikk da paralgin i tillegg til Maxalt. Ble jo selvsagt veldig fraværende. Men det er det sterkeste anfallet jeg har hatt noen gang. Ringte gråtende til legen flere dager og var helt desperat.

Som regel har jeg 2-3 anfall i måneden. Varer som oftest i en til to døgn.

Er følsom for klimaendringer.

Må passe på å ikke gå sulten eller stresse for mye, for da også kommer migrenen lett. Alkohol generelt og spesielt vin (pga garvesyren) skal man være forsiktig med.. :cry: (Jeg er rødvinselsker)

Jeg føler på mange måter at det er et handicap for jeg kan ikke gi 200% på skole/jobb selv om jeg går inn for det. Migrenen tar meg før jeg kommer så langt.

Jeg tar Zomig smeltetabletter nå og er fornøyd med de.

Har også prøvd Imigran(mange år siden, da det var mindre å velge mellom), noe jeg tålte ufattelig dårlig.

Pleier ikke å kaste opp lenger.

Anfallene begynner som oftest med at jeg ser prikker, så kommer pulseringen i tinningen og trykk bak øyet.

Syns anfall som varer i to måneder høres VELDIG drøyt ut.

Om du ikke allerede har gjort det, så bør da ta å skanne hodet for å utelukke hjernesvulst. Beklager å måtte skremme deg, men det er mange like symptomer. De fleste som får migrene sjekker hodet også.

Skrevet

Jeg har migrene. Fikk diagnosen for ca 2 år siden.

Har funnet ut at jeg er veldig følsom for klimaendringer, så de siste ukene med stadige værforandringer har jeg vært veldig plaget. Utrolig slitsomt og frustrerende til tider :evil: :evil: :evil:

Får vodt i hodet, synsforstyrrelser, blir svimmel, kvalm, og føler meg til tider desorientert.

En annen ting som kan utløse anfall er hvis jeg ikke spiser regelmessig, men det kan man jo ihvertfall kontrollere selv.

Jeg har vært inne bade til MR og CT for å sjekke at det ikke kommer av hjernesvulst eller midannelser i blodårene.

Litt greit å få avkreftet det ihvertfall.

Skrevet

Har hatt migrene "hele livet" (første offisielle migreneanfall da jeg var 2 år), og har lest mye om emnet siden jeg er utdannet farmasøyt og (naturlig nok) hadde spesiell interesse for emnet....

Migreneanfall varer ikke i ukesvis eller månedsvis sammenhengende! Gå tilbake til legen og be om en ordentlig undersøkelse og gjerne en henvisning til spesialist. (Er dessverre ikke mange gode av dem i Norge - men det finnes et par, de fleste i Oslo-området.)

At legen gir deg Ibux når du ikke reagerer positivt på Zomig er veldig, veldig, veldig feil. Det finnes en bunke medisiner i samme gruppe som Zomig, og det er vanlig å prøve flere av disse før man finner sin "favoritt". Ibux kan være et supplement i behandlingen, men ikke noe man bruker uten triptan (Zomig e.l.) til om ikke man har prøvd alle triptanene uten å få effekt. (Jeg fikk ingen effekt av Zomig med Imigran hjelper meg veldig - men dette er individuelt - du må rett og slett prøve deg frem!)

Skrevet

Hei :-)

Jeg har vært sykemeldt i snart et år grunnet utbrenthet, noe som kom etter en lengre periode med stress. Det startet med konstant hodepine som varierte i styrke, kvalme, svimmelhet, svettetokter, hukommelsessvikt osv. osv. Har hatt ett migreneanfall i mitt liv. Det var for 4 år siden. Det var kjempesterkt, og jeg lå som en stokk i senga og kunne ikke åpne øynene for da kjentes det ut som hodet skulle sprenges. Spydde som avslutning, noe jeg har hørt er vanlig.

Hodepinen min nå har ingenting med migrene å gjøre. Har hatt den i snart 3 år før den som nevnt over her gikk over i mange flere symptomer som til slutt gjorde at jeg er ganske syk. Det kan ikke være at du har det litt for travelt, eller lever et stressende liv?

Uansett ønsker jeg deg lykke til i syden. Jo mindre du tenker på at du vil ødelegge alt med å få hodepine, jo bedre blir det :-)

Hilsen Eplegrønn

Skrevet

Jeg har hatt migrene i ca 4 år nå, legen min mener det har sammenheng med at jeg da begynnte på P-piller. Jeg bruker medisinen Relpax som fungerer kjempebra for meg hvis jeg tar dem med engang jeg begynner å føle meg dårlig. Kan bli litt kvalm av dem, men hvis jeg tar dem sammen med litt mat går det som oftest greit. Klarer også av og til å stoppe migrenen ved å drikke mye kaffe. Holder meg helt unna sjokolade og sitrusfrukter når jeg har migrene.

Mitt største problem er at jeg ikke lenger kan drikke alkohol, noe jeg mener har med migrenen/p-pillenen å gjøre. I de siste årene har jeg blitt sinnsykt dårlig.... Jeg kan akseptere å bli dårlig hvis jeg drikker mye, men kan ikke ta en utepils (og det som er så godt...) engang!

Det er ikke slik at jeg MÅ drikke, men det er jo hyggelig å kunne ta seg en fest i ny og ne. Nå våkner jeg dagen derpå med migrene og vanlig hodepine samtidig som vanligvis ikke slipper taket før sent på kvelden. I tillegg til dette må jeg alltid kaste opp, noe som kun skjedde en skjelden gang før.

Jeg har prøvd alt... Zyrtec, reisesyketab., Hangover Killer, masse vann, vann m/salt... osv osv...

Nå vurderer jeg akupunktur, kan jo ikke gi opp...selv om jeg mange ganger har sagt til meg selv at det nok er det beste!

Skrevet

Mener ikke å skremme deg, men hvis du er så dårlig så bør du ta en CT- scan for å utelukke en svulst på hjernen.

Hvis legen sier at det ikke er nødvendig, så skal du insistere!

Min mor fikk diagnosen migrene, og fikk til slutt paralgin forte. Men vi gikk til en annen lege, da hun var dårlig konstant, og han fikk henne inn på sykehuset til en CT-scan. Resultatet var at hun hadde 3 svulster som lå og presset. Hadde de ikke oppdaget det da, hadde hun dødd. Hun døde 1 1/2 etter. Fordi legene ikke var flinke nok til å ta henne på alvor! :frustrert:

Du har en mye større sjangs om du finner ut av det tidlig!

Min mor hadde hatt dem i 4 år.

Lykke til!

:vinke:

Skrevet

Jeg har også migrene med mange av de samme symptomene.

Men jeg synes ikke det høres ut som migrene når du er sammenhengende dårlig så lenge. Et anfall varer typisk 1-3 dager, men det varierer fra person til person hvor ofte de kommer.

Vanlig smertestillende funker ikke for meg, men Naramig eller Zomig gjør susen.

Skrevet

Jeg har også migrene, og kjenner heller ikke igjen hva du, beskriver om å være dårlig så lamg tid i strekk.

Tidligere fikk jeg migreneanfall ifbm menstruasjon, stress, for varmt/fuktig vær og uregelmessigmat/mat med mye sukker. Imigran er det eneste saliggjørende for meg.

Etter at jeg fikk barn, har migrenen så og si forsvunnet.

Skrevet

Migrene her også, har hatt det i 9 år nå. ANERVAN er det eneste saliggjørende for meg. Vanlig smertestillende medisiner (som Paralgin Forte, Pinex Forte o.l.) fungere ikke på annen måte enn att de kanskje sløver litt, mens migrenemedisiner gjør at blodårene som har utvidet seg i hodet trekkes tilbake.

Gjest meya84
Skrevet

Mamman min hadde migrene i 15 år, og var ganske mye syk. For et år siden starta hun på en medisin som opprinnerlig er mot høyt blodtrykk, men som også kan brukes ved migrene. Atakand heter den. Nå har hun ikke hatt et eneste anfall på et år! Altså helt frisk :-)

Skrevet

Jeg har hatt migrene i mange år. Den utløses som oftes ved mens, støy og klimaforandringer...Har også vært plaget med høyt blodtrykk, så fikk medisiner mot det(Selo-Zok heter den) og den er faktisk også forebyggende MOT migrene, ellers så bruker jeg Imigran(spray) når jeg får et annfall, tabletter går ikke, de kommer som oftest opp igjen!!

Skrevet

Jeg har migrene. Har hatt det ca 6 år. Har anfall i gjennomsnitt 2 ganger i måneden. Jeg har ikke tort bruke migrenemedisiner ennå (har resept på Relpax da) pga en annen sykdom jeg har og legens svar er "prøv og se", men jeg føler ikke behov for det heller. Jeg bruker paralgin forte og det virker fantastisk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har det vel omtrent slik som deg. Kan gå i flere mnd med hodepine. Noen dager er jeg ganske bra men det skal omtrent ingenting til før jeg får ordentlig vondt i hodet igjen. Tar også omtrent Paracet daglig. Legen mente at jeg kan ha både migrenen og spenningshodepine.

Har vært plaget av hodepine siden jeg var ca 10 år. Er nå i begynnelsen av 20 årene. Da jeg var liten sa legene at det sikkert var spenningeshodepine siden de mente at det ikke var vanlig at barn hadde migrene (i dag vet man jo noe annet).

Er ikke så lenge siden jeg dro til legen igjen for hodepine. Fikk noen migrene tabelletter som heter Replax eller noe slikt. Har ikke turt å prøve dem enda pga at jeg er så redd for bivirkninger. Tar heller paracet selv om det ikke hjelper så godt.

Jeg er ofte kvalm og lys og lyd ømfintlig. Kan også få prikking fremfor øynene når anfallet starter og er svimmel til tider. Dette begynte for ca 4 år siden.

Er så utrolig sliten av denne hodepinen. Den går jo utover skolen og humør. Blir veldig fort sliten og irritabel når jeg går rundt å har vondt så ofte.

Så at du kan gå rundt å ha vondt så lenge uten at det trenger å være noe farlig det er sikkert. Men hvis du ikke har fått sjekket det ut så er det jo best. Fordi da vet du iallefall sikkert. Jeg var i CT og EEG da jeg først ble plaget. Og da fant de ingenting.

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Har tenkt på den blodtrykksmedisinen etter at jeg leste om den i et blad. Har også tenkt å fortesette med rosenterapien siden jeg var bedre når gikk til behandling der.

Skrevet

Har migrene jeg og,fikk diagnosen for 5 år siden.Husker at når jeg var til legen første gang nektet han å skrive ut resept for migrane tabletter.Han sa at jeg måtte ta ibux og at det holdt med det.Men det gjorde ikke det så jeg dro tilbake,fikk sterkere ibux.En dag snakket jeg med en sykepleier på jobben som er plaget med migrene og hun sa at jeg kunne låne en tablett av henne.Hvis den fungerte så hadde jeg migrene hvis ikke så var det noe annet.Når jeg fikk anfall tok jeg tabletten og jammen gikk det over etter en halv time.Det var da jeg fikk resept fra legen min.Tablettene heter maxalt.

Skrevet

Jeg har også migrene. Fikk diagnosen for 10 år siden.

Jeg bruker Imigran tabletter nå, tok sprøytene før.

Etter jeg fikk barn sluttet anfallene og komme. Men i fjor sommer kom det tilbake med full kraft.

Har faktisk akkurat hatt et anfall i dag, startet kl 3 i natt.

Hos meg kan det vare ett til to døgn. Noen ganger er det bare noen timer.

Jeg kjenner godt når anfallene kommer, for jeg får synsforstyrrelser. Veldig tåkesyn, så bil kjøring og sånn er bare å glemme.

Jeg leste i I Form sitt siste blad nå, at det er funnet små arr i hjernen hos migrenepasienter langt oftere enn de som ikke har det. Grunnen er små blodpropper i deler av hjernen som ikke får oksygen under et anfall. De er så små at man ikke dør av de, men allikvel skremmende. Oppfrodringen var og ikke bite i seg smerten, men ta medisin eller noen form for behandling.

Artikkelen står sikkert på www.iform.nu også.

Der sto det en del nyttig info om behandlig blant annet.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg leste i I Form sitt siste blad nå, at det er funnet små arr i hjernen hos migrenepasienter langt oftere enn de som ikke har det. Grunnen er små blodpropper i deler av hjernen som ikke får oksygen under et anfall.

Jeg leste dette også, og det er en ekkel tanke at migreneanfallene kan være små blodpropper. Noen som vet om det er gjort noen undersøkelser på om migrene-lidere får slag oftere enn andre?

Skrevet

Det var skumle nyheter! :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...