AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Jeg er ei jente på 20 år, som har vært lett undervektig i hele ungdomstiden. Grunnen er ikke at jeg er redd for å spise for mye, men jeg synes rett og slett det er ubehagelig å kjenne en skikkelig metthetsfølelse, og dessverre skal det ikke mye mat til før jeg får denne. I tillegg blir jeg nesten aldri sulten. Jeg har brukt å spise når jeg er sulten, til jeg er sånn passe mett. Men siden jeg sjelden føler sult, har jeg da over tid fått i meg for lite mat. Jeg har fått hørt at dersom man f.eks. innfører faste måltider, kan man "lure" kroppen til å etter hvert bli oftere sulten, da den er vant til å få mat til bestemte tider og mengder. Jeg har forsøkt å gjøre dette, men jeg blir likevel ikke sulten, og dette gjør at jeg rett og slett kan glemme og spise, eller dropper og spise fordi jeg hater å være stappmett. Noen som vet om det virkelig er mulig å gjøre kroppen vant med å få mer mat? Eller om jeg bare må prøve å tvinge i meg mat likevel, slik at jeg fortsetter å legge på meg slik at jeg unngår å bli undervektig igjen? Anonymous poster hash: d209d...151
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Da sønnen min var undervektig måtte han spise etter klokken. Mengden ble økt gradvis opp til den mengden han måtte ha i seg for å legge på seg. Lite fiber slik at han ikke ble mett før han hadde fått i seg mengden han skulle spise. Etter hvert ble han sulten til disse faste tidene, og klarte spise mengden han skulle. Anonymous poster hash: ebdb6...1f4
Gjest Runforit Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Matplan er beste måten. Små måltider til faste tider hver dag der du SKAL spise uansett om du er sulten eller ikke. Men siden magesekken din er er liten grunnet lite mat så skal du satse på små porsjoner, men energitett mat. Eks. Frokost 07.00 Et glass Biola, 1 egg og en håndfull nøtter Lunsj 11.00 Havregrøt kokt på helmelk med peanøttsmør, sukker( evt agavesirup) og kanel Smoothie med kokosmelk, banan, avokado Mellommåltid 14.00 Tørket frukt og nøtter Middag 17.00 150 gram kjøtt/fet fisk, fet saus laget på fløte, kokosmelk etc, søtpotet, fullkornsris/pasta Kvelds 20.00 Eggerøre vispet sammen med fløte, salt og pepper med opphakket skinke etc Mange som sliter med vektoppgang har hatt suksess med lavkarbo da et er mer energitett mat slik at du ikke trenger store porsjoner. Jeg er glad i lavkarbogjortenkelt.net. Etterhvert som kroppen blir vant til mer kalorier så vil du trigge sultfølelsen. Bare se på Supersize vs Superskinny.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Matplan er beste måten. Små måltider til faste tider hver dag der du SKAL spise uansett om du er sulten eller ikke. Men siden magesekken din er er liten grunnet lite mat så skal du satse på små porsjoner, men energitett mat. Eks. Frokost 07.00 Et glass Biola, 1 egg og en håndfull nøtter Lunsj 11.00 Havregrøt kokt på helmelk med peanøttsmør, sukker( evt agavesirup) og kanel Smoothie med kokosmelk, banan, avokado Mellommåltid 14.00 Tørket frukt og nøtter Middag 17.00 150 gram kjøtt/fet fisk, fet saus laget på fløte, kokosmelk etc, søtpotet, fullkornsris/pasta Kvelds 20.00 Eggerøre vispet sammen med fløte, salt og pepper med opphakket skinke etc Mange som sliter med vektoppgang har hatt suksess med lavkarbo da et er mer energitett mat slik at du ikke trenger store porsjoner. Jeg er glad i lavkarbogjortenkelt.net. Etterhvert som kroppen blir vant til mer kalorier så vil du trigge sultfølelsen. Bare se på Supersize vs Superskinny. Tusen takk for fyldig svar Så jeg skal bare fortsette å spise selv om jeg ikke er sulten, og se om jeg etter hvert vil utvikle en sulthetsfølelse? Har gjort dette siden oktober-november, men har fortsatt ikke kjent noen forskjell, bortsett fra ubehagelig metthetsfølelse. Det er så slitsomt å alltid måtte huske på å spise nok, skulle ønske jeg ble sulten av meg selv slik at jeg automatisk fikk i meg nok kalorier over tid. TS Anonymous poster hash: b8196...f87
Gjest Runforit Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Tusen takk for fyldig svar Så jeg skal bare fortsette å spise selv om jeg ikke er sulten, og se om jeg etter hvert vil utvikle en sulthetsfølelse? Har gjort dette siden oktober-november, men har fortsatt ikke kjent noen forskjell, bortsett fra ubehagelig metthetsfølelse. Det er så slitsomt å alltid måtte huske på å spise nok, skulle ønske jeg ble sulten av meg selv slik at jeg automatisk fikk i meg nok kalorier over tid. TS Anonymous poster hash: b8196...f87 Det er derfor jeg anbefaler mer energitett mat. Masse kjøtt, ris, grønnsaker etc metter fort og mye. Når du sliter med appetitten så vil det ikke gjøre det noe bedre for deg at du hele tiden føler deg sprengt. Da er det også større sjanse for at du ikke får i deg nok kcal gjennom dagen. Spiser du 200 gram med kjøtt som er ca. 3-400 kcal kontra en liten pose med nøtter og frukt(350 kcal) så vil du få i deg godt med kcal uten å sprenge deg selv. Jeg tror at lavkarbo kan være gunstig for da kan du proppe inn mye kcal i mindre måltider. Når du spiser deg passe mett på god mat med nok kcal så vil du over tid kose deg med maten og lettere klare å opprettholde en fast matrutine. Når du ikke føler deg stresset og overmett hver dag så vil du få et mer avslappet forhold til måltidene og når magen er vant med jevne måltider så kan du øke litt og litt mer på kaloriene.
Gjest Runforit Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Btw: hva er høyde og vekt? Og hvor mange kcal har du spist i denne perioden og hvordan ser en typisk dag ut?
Pringle Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har et kjempeuutfyllende innspill! For oss som heller sliter med det motsatte problemet, har høyt inntak av sukker og MSG en tendens til å øke appetitten. Hvordan virker dette på deg/dere? Har du forsøkt å fylle på noe av kaloribehovet med godteri/junk?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Er du sikker på at dette er psykisk og ikke fysisk? Da jeg spiste normalt ble jeg oppblåst og dårlig i magen når jeg spise meg mett. Det kan ikke være at den ubehageligheten er noe fysisk dårlig som skjer i kroppen din fordi du reagerer på maten? Har du vært til lege? Jeg har treg fordøyelse, dersom jeg spiser for ofte eller for mye blir jeg dårlig. Er ikke alltid matvarene det kommer an på heller. Anonymous poster hash: 98abd...535
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #9 Skrevet 8. januar 2015 Btw: hva er høyde og vekt? Og hvor mange kcal har du spist i denne perioden og hvordan ser en typisk dag ut? Høyde er 160 cm, vekt svinger mellom 47-49 kg. Kan nevne at jeg har lagt på meg 3-4 kg de siste månedene. Antall kalorier jeg har spist er jeg usikker på, synes det er komplisert og vanskelig å telle kalorier. En typisk mat-dag for meg kan se slik ut (i tillegg til at jeg spiser snacks en gang i blant): Frokost: Tre grovbrødskiver med pålegg og grønnsaker, en banan, ett glass melk, kaffe. Lunsj: En skål frokostblanding med nøtter, ett beger yoghurt, en banan, kaffe. Mellommåltid: En yoghurt, en questbar. Middag: 100 gram kjøtt/fisk/fugl, pasta/ris/poteter, grønnsaker, saus. Mellommåltid etter trening: Ett glass sjokolademelk, en banan eller questbar. Kveldsmat: Tre knekkebrød med pålegg og grønnsaker, en yoghurt med nøtter, ett glass melk. Jeg trener ganske mye, som regel 5 dager i uka. Løping, ellipse, sykling, styrketrening, gruppetimer, gåturer osv... TS Anonymous poster hash: b8196...f87
Gjest Runforit Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 Høyde er 160 cm, vekt svinger mellom 47-49 kg. Kan nevne at jeg har lagt på meg 3-4 kg de siste månedene. Antall kalorier jeg har spist er jeg usikker på, synes det er komplisert og vanskelig å telle kalorier. En typisk mat-dag for meg kan se slik ut (i tillegg til at jeg spiser snacks en gang i blant): Frokost: Tre grovbrødskiver med pålegg og grønnsaker, en banan, ett glass melk, kaffe. Lunsj: En skål frokostblanding med nøtter, ett beger yoghurt, en banan, kaffe. Mellommåltid: En yoghurt, en questbar. Middag: 100 gram kjøtt/fisk/fugl, pasta/ris/poteter, grønnsaker, saus. Mellommåltid etter trening: Ett glass sjokolademelk, en banan eller questbar. Kveldsmat: Tre knekkebrød med pålegg og grønnsaker, en yoghurt med nøtter, ett glass melk. Jeg trener ganske mye, som regel 5 dager i uka. Løping, ellipse, sykling, styrketrening, gruppetimer, gåturer osv... TS Anonymous poster hash: b8196...f87 Tenkte meg at kostholdet ditt hadde mye volum. Ikke rart du er sprengt om du er småspist. Til og med jeg ville blitt sprengt på 3 brødskiver til frokost. Masse grønnsaker fyller også opp mye volum. Jeg synes du skal teste det jeg skrev vedr lavkarbo. Mer energitett mat og mindre volum. Da vil du ikke bli like stappet og matlei. Prøv matplanen jeg la ut. Du kan godt ha litt ris/pasta/potet til middagen, men fokuser mer på en fet saus og f.eks avokado som tilbehør fremfor masse grønnsaker. Lunsjen din var forresten fin Nøtteblanding med f.eks honning eller agavesirup er supert i yoghurt Du kan enkelt lage din egen ved å kjøre en haug med nøtter i blenderen, tilsette litt agavesirup og steke noen minutter i ovnen på bakepapir Supert oppi all type yoghurt etc og som snacks Sjekk som sagt ut lavkarbogjortenkelt.net. Masse gode oppskrifter. Tror også du vil få mer glede av maten om du lager maten fra bunn og som sagt slipper å spise store porsjoner, men allikevel få i deg godt med kalorier
Gjest Vux Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Det at jeg spiser litt mat seint på kvelden, fører gjerne til at jeg våkner opp skrubbsulten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå