Gjest GreenSky Skrevet 2. august 2004 #21 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg tenkte litt annerledes. Å vitse om noen som skal dø av kreft er ofte lettest hvis man har kreft selv. Det samme gjelder å fortelle morsomme historier om psykisk utviklingshemmede. Synes jeg, da. Ok, da skjønte jeg hva du mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. august 2004 #22 Del Skrevet 2. august 2004 så du tror at folk som har blitt mobbet, banket opp, spyttet på og trakasert hadde tatt seg veldig nær av det dersom ikke folk hadde laget vitser om dem og det de var blitt mobbet for? :o vet du, jeg tror ikke det spøtt på at mange fargede hadde følt seg utelatt dersom "sotrør"vitser ikke hadde blitt slengt rundt med!! hadde det ikke eksistert blondinevitser så hadde jeg ikke grått av den grunn, jeg hadde ikke følt meg utelatt eller mindre verd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. august 2004 #23 Del Skrevet 2. august 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. august 2004 #24 Del Skrevet 2. august 2004 så du tror at folk som har blitt mobbet, banket opp, spyttet på og trakasert hadde tatt seg veldig nær av det dersom ikke folk hadde laget vitser om dem og det de var blitt mobbet for? :o vet du, jeg tror ikke det spøtt på at mange fargede hadde følt seg utelatt dersom "sotrør"vitser ikke hadde blitt slengt rundt med!! hadde det ikke eksistert blondinevitser så hadde jeg ikke grått av den grunn, jeg hadde ikke følt meg utelatt eller mindre verd. Så du sidestiller det å være en blond kvinne som å være en farget? Finnes det ingen nyanser blant fargede? Syntes du det var galt å smile at et bilde av en svart mann med et stor hvitt smil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. august 2004 #25 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg er helt enig' date=' det er derfor også forskjell på når en farget forteller en vits om fargede, en om en hvit med fremmedfrykt eller uvitenhet kommer med en.[/quote'] Hva hvis jeg som et indivd fortalt en vits om et annet individ som tilfeldigvis var farget, da? Eller skal jeg da bare forteller vitser om meg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. august 2004 #26 Del Skrevet 2. august 2004 beklager, du har rett jeg har feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. august 2004 #27 Del Skrevet 2. august 2004 beklager' date=' du har rett jeg har feil.[/quote'] Riktig, det er slike debattinnlegg vi vil ha i en diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. august 2004 #28 Del Skrevet 2. august 2004 Jepp, siden jeg ikke orker krangle om min mening om temaet lenger, så jattet jeg med istedenfor, om ikke det gjør noe for debatten, så kanskje det gjør at jeg slipper å bli så eitrende forbanna. meningene mine om saken har jeg jo kommet med, selv om jeg tydeligvis ikke får dem frem forståelig. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. august 2004 #29 Del Skrevet 2. august 2004 meningene mine om saken har jeg jo kommet med, selv om jeg tydeligvis ikke får dem frem forståelig. :-? Ja, men da er det bare å gi seg. Tenk hvis kommentaren din såret meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. august 2004 #30 Del Skrevet 2. august 2004 da beklager jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_my Skrevet 2. august 2004 #31 Del Skrevet 2. august 2004 Mener det kommer ann på hvem og hva som latterlig gjøres jeg. Så lenge det ikke blir personangrep. Da synes jeg grensen er nådd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva med Østfold? Skrevet 2. august 2004 #32 Del Skrevet 2. august 2004 Men hva med Østfold da? Jeg syns de slipper billig unna! Hvorfor kan ikke NRK og TV 2/TV Norge lage mer humor derfra? Det er jo masse gratis-humor å ta av rett fra gaten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #33 Del Skrevet 2. august 2004 Midtnytt er jo helt på tryne da...Det er vel ingen som har mere sjølironi enn trøndere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 2. august 2004 #34 Del Skrevet 2. august 2004 Tja... for å svare helt seriøst... I prinsippet mener jeg at alt KAN spøkes med, om det gjøres på rette måten. Men det er en hårfin forskjell på elegant humor og plump humor. Men om humor er spiselig eller ikke avhenger av mye annet enn selve vitsen. Hvem som sier det. I hvilket fora det sies, og til hvem, for eksempel. Otto Jespersen kan si mye som ikke hadde vært spiselig om noen annen sa det. Det samme gjelder Kristopher Schau f.eks. Jeg synes også at humor kan bli mindre og mindre spiselig om det er del av en slags "kampanje" Å le av en vits om Sven O er greit noen ganger fordi han til dels er en offentlig person. Men om fyren blir et gjennomgangstema i norske humorprogrammer på TV så står ikke det i det hele tatt i forhold til omfanget av hans offentlige rolle. Og da ler man liksom ikke så godt likevel... Jeg liker ikke humor som sparker nedover. Som har som et mål å drite ut noen. Og det er nesten uavhengig av hvem som drites ut. (Nå snakker jeg om hva jeg liker, ikke hva som kan kalles takt og tone i samfunnet) For meg handler det om at jeg ikke liker uthenging av grupper som en oppfatter som mindre verdt en en selv. Av og til kan slik humor være med å befeste stereotypier. Og det liker jeg ikke uavhengig av hvilken gruppe det gjelder. (Samer, utlendinger eller for den saks skyld blondiner) Faktisk så synes jeg det er litt naivt å se på humor som et friområde der alt er lov. Humor er også et enormt sterkt virkemiddel, og i dag er det en av de viktigste opinionsdannerne. Jeg synes det er viktig å innse at det også ligger makt i humor. Å ikke svelge unna alt ukritisk. Men så er jeg en prisipiell person av meg da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #35 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg liker ikke humor som sparker nedover. Som har som et mål å drite ut noen. Og det er nesten uavhengig av hvem som drites ut. (Nå snakker jeg om hva jeg liker, ikke hva som kan kalles takt og tone i samfunnet) For meg handler det om at jeg ikke liker uthenging av grupper som en oppfatter som mindre verdt en en selv. Av og til kan slik humor være med å befeste stereotypier. Og det liker jeg ikke uavhengig av hvilken gruppe det gjelder. (Samer, utlendinger eller for den saks skyld blondiner) Men nå er det ikke alle i samfunnet som ser ned på disse gruppene. Jeg ser ikke på utlendinger, samer eller blondiner som mindre verdt en meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #36 Del Skrevet 4. august 2004 Selv om jeg ikke er rasist, så synes jeg ikke det sømmer seg å gå rundt å fortelle gode gamle rasistvitser av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #37 Del Skrevet 4. august 2004 Selv om jeg ikke er rasist' date=' så synes jeg ikke det sømmer seg å gå rundt å fortelle gode gamle rasistvitser av den grunn.[/quote'] Det er fordi rasistvitser er like morsomme som vitser om store neser og ører. Hvis folk klarere å se det, kommer vi mye lenger. For meg virker det som om det er mye "vi og dem"-holdning i alle leire, ikke bare blant rasistene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #38 Del Skrevet 4. august 2004 Men nå er det ikke alle i samfunnet som ser ned på disse gruppene. Jeg ser ikke på utlendinger, samer eller blondiner som mindre verdt en meg selv. Og da er det ikke den typen humor jeg snakker om. Jeg synes naturligvis heller ikke at noen grupper er mer verdt enn andre... Og jeg skulle ønske alle andre var helt enige i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #39 Del Skrevet 4. august 2004 Tabu innen humor. Pedofili og døden. Ikke morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. august 2004 #40 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg liker ikke humor som spiller på ferske tragedier. Når jeg får harselerende tekstmeldinger mens likene enda er varme, da blir jeg harm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå