AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 To spm 1. Er det slik at jo mer du sparer i en sparekonto iløpet av et år jo mer "får du tilbake" på skatten eller var det rente? Altså hva er fordelene bortsett at en sitter med god samvittighet og buffer itlf det skjærer seg? 2. Kan man leie en boks i banken for ha smykker, penger el spesielle dokumenter? isåfall hva koster det? Ser mange kunder i min bank går ut og inn gjennom jerndør der de som jobber der åpner! Er super ny i gamet og lurer! Anonymous poster hash: bdf24...a39
-Jiinxs- Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 1. Det er vel kun en BSU konto man får tilbake på skatten. 2. Er det en bankboks du mener?Hilde oppbevarte arvegodset sitt i bankboks - Nordea destruerte alt Du må nok bare ta kontakt med banken og spørre hvor mye det koster, eller si hvilke bank det gjelder og kanskje vi kan finne ut prisen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 1. Det er vel kun en BSU konto man får tilbake på skatten. 2. Er det en bankboks du mener?Hilde oppbevarte arvegodset sitt i bankboks - Nordea destruerte alt Du må nok bare ta kontakt med banken og spørre hvor mye det koster, eller si hvilke bank det gjelder og kanskje vi kan finne ut prisen. Sjekker dem hva man skal ha oppi? Om det er veldig private bilder el ting? Hva annet kan man oppbevare der? Penger smykker, foto? Og kan man når som helst på åpningstid bli låst inn og få tilgang til boksen? Anonymous poster hash: bdf24...a39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Stort sett alle banker har lagt ned bankboks-ordningen. Kjøp deg heller en brannsikker safe å ha hjemme. Anonymous poster hash: 58dae...038
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Hvor kjøper en det? Anonymous poster hash: bdf24...a39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Sjekker dem hva man skal ha oppi? Om det er veldig private bilder el ting? Hva annet kan man oppbevare der? Penger smykker, foto? Og kan man når som helst på åpningstid bli låst inn og få tilgang til boksen? Anonymous poster hash: bdf24...a39 De minsre boksene koster fra ca. 300 kr og oppover. Det er ikke lov å oppbevare kontanter. Problemet med å oppbevare kontanter er at samfunnet inne 2020 er planlagt "kontantløst", hva gjør du da med masse kasch? Sedler løper og ut på dato, da blir pengene verdiløst papir. Å lure unna penger i en bankboks eller en safe er, spør du meg, å lure seg selv. sett pengene inn på beste rente du finner i markedet. Eller kos deg for dem om du har bolig og grei økonomi.Anonymous poster hash: c80dd...f72
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 De minsre boksene koster fra ca. 300 kr og oppover. Det er ikke lov å oppbevare kontanter. Problemet med å oppbevare kontanter er at samfunnet inne 2020 er planlagt "kontantløst", hva gjør du da med masse kasch? Sedler løper og ut på dato, da blir pengene verdiløst papir. Å lure unna penger i en bankboks eller en safe er, spør du meg, å lure seg selv. sett pengene inn på beste rente du finner i markedet. Eller kos deg for dem om du har bolig og grei økonomi.Anonymous poster hash: c80dd...f72 Lurer da ikke noe penger! Er det sant, hva gjør man da med kash man har i banken og ellers? Anonymous poster hash: bdf24...a39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Lurer da ikke noe penger! Er det sant, hva gjør man da med kash man har i banken og ellers? Anonymous poster hash: bdf24...a39 Pengene du har i banken er jo ikke fysiske sedler merket med ditt navn. De blir ikke påvirket av at kontanter forsvinner. Anonymous poster hash: aa055...89c 2
masekopp Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 BSU får du igjen på skatten. Vanlig sparekonto får du renter på.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Men er det slik at man jo mer en sparer jo mer rente får man? Og er det på slutten el på nyåret?Anonymous poster hash: bdf24...a39
-Jiinxs- Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Men er det slik at man jo mer en sparer jo mer rente får man? Og er det på slutten el på nyåret?Anonymous poster hash: bdf24...a39 Nei, det tviler jeg sterkt på.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Nei, det tviler jeg sterkt på. Ok, man da kan man spare hjemme og! Slepper man med overføring og dra ned til banken!Anonymous poster hash: bdf24...a39
nojac Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 (endret) Men er det slik at man jo mer en sparer jo mer rente får man? Og er det på slutten el på nyåret?Anonymous poster hash: bdf24...a39 Jeg velger en "snill" tolkning av dette spørsmålet:Enkelte banker har det slik at store innskudd får en høyere rente enn små innskudd. Og noen har et minstebeløp for å få en god rente. Men de fleste har "flat" rente (samme rentesats uansett innskudd). Du må sjekke prislisten i din bank.Noen banker legger til renter ved slutten av hver måned, men de fleste legger til rentene ved årsslutt, Også her må du sjekke i din bank. Endret 7. januar 2015 av nojac
-Jiinxs- Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Ok, man da kan man spare hjemme og! Slepper man med overføring og dra ned til banken!Anonymous poster hash: bdf24...a39 Om banken er 10 timer unna deg og du må over en 5m høy mur av sinte maur. Så ville jeg også ha spart hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Om banken er 10 timer unna deg og du må over en 5m høy mur av sinte maur. Så ville jeg også ha spart hjemme. Ja dere skjønner nå at jeg har ikke peiling i dette! Men jeg mener det seriøst , da lønner det seg å spare hjemme i en safe. Bor et godt stykke unna og hakke bil og dritt transport! :/Anonymous poster hash: bdf24...a39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Jeg velger en "snill" tolkning av dette spørsmålet:Enkelte banker har det slik at store innskudd får en høyere rente enn små innskudd. Og noen har et minstebeløp for å få en god rente. Men de fleste har "flat" rente (samme rentesats uansett innskudd). Du må sjekke prislisten i din bank.Noen banker legger til renter ved slutten av hver måned, men de fleste legger til rentene ved årsslutt, Også her må du sjekke i din bank.[/quote Takker deg og alle som har svar Anonymous poster hash: bdf24...a39
nojac Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Hvor kommer de fra, de pengene du har tenkt å spare? De fleste av oss får lønn eller trygd inn på konto.Men i noen spesielle bransjer går det vel fremdeles i kontanter....
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Lønn men er lærling så ikke det store greiene har det noe å si?Anonymous poster hash: bdf24...a39
nojac Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Lønn men er lærling så ikke det store greiene har det noe å si?Anonymous poster hash: bdf24...a39 Ikke annet enn at da er jo allerede pengene dine i banken, så du slipper å klatre over den 5 meters muren av sinte maur...Liten vits i å spare kontantene hjemme da? 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Men er det slik at man jo mer en sparer jo mer rente får man? Og er det på slutten el på nyåret?Anonymous poster hash: bdf24...a39 Du får spm regel ikke høyere rentesats, men du får jo rente (en prosentandel) av alt du setter inn så jo mer penger du har på konto jo mer får du i renter. Det lønner seg ikke å spare hjemme i en safe, de pengene får du ikke rente på men hadde du satt dem i banken hadde du fått renter av dem.Anonymous poster hash: aa055...89c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå