AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Jeg leier ut min leilighet i Norge mens jeg har bodd utenlands. Har leid ut til et par som flyttet inn i sommer. Nå har jeg altså funnet ut må jeg altså flytte hjem grunnet noen problemer i familien. Jeg sendte derfor en oppsigelse til leietaker med 3 måneders varsel at jeg vil ta over leiligheten fra 1.april. Nå fikk jeg svar fra leietaker om at de dessverre "ikke kan akseptere det". De har planlagt en ferie i påsken som krasjer med utflytningstidspunktet og de skal uansett flytte ut i juli og må derfor finne noe annet i tidsperioden imellom. Jeg dobbeltsjekket kontrakten og der har vi som utgangspunkt ett år, og jeg har krysset av for at vi i denne perioden har en gjensidig mulighet for oppsigelse, og fristen er på 3 mnd. Jeg mener derfor at jeg rettmessig har ting på min side? Er det noen som har opplevd dette tidligere? Og hva foretar jeg meg dersom de nekter å flytte ut? Anonymous poster hash: 85fdd...4f9
Løvefrøken Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Når sendte du oppsigelsen? Hvis de skal flytte ut før 1. april må du ha sendt den før 1. januar. Ellers må du vente til 1. mai. Ellers tenker jeg at du ikke har ansvar for at de ikke har annet bosted i mellomtiden, det må de selv sørge for 1
SiMa Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Står det noe forbehold om "vesentlig ulempe" eller lignende i kontrakten? Det er umulig å uttale meg 100% sikkerhet uten å ha lest kontrakten. Ut fra det du skriver har du retten på din side. Hvis de nekter å flytte må du kontakte namsmannen og få dem kastet ut. Det er en lang og tidkrevende prosess, og hvis de forhaler den risikerer du at du uansett ikke får leiligheten før i juli.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Når sendte du oppsigelsen? Hvis de skal flytte ut før 1. april må du ha sendt den før 1. januar. Ja jeg er klar over at månedene i oppsigelsestiden regnes fra den 1. hver måned. Jeg sendte oppsigelsen i romjulen. Anonymous poster hash: 85fdd...4f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Står det noe forbehold om "vesentlig ulempe" eller lignende i kontrakten? Det er umulig å uttale meg 100% sikkerhet uten å ha lest kontrakten. Nei, står ingen forbehold. Det er en standardisert kontrakt fra Forbrukerrådet. Det står "Tidsbestemt kontrakt" med dato fra sommer 2014 til sommer 2017. Under er det to alternativer; Alt. 1 - Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden (ikke krysset av) Alt. 2 - I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett (krysset av) Under dette står det "Oppsigelsestiden er ___ måneder", der jeg har fylt inn "3". Anonymous poster hash: 85fdd...4f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Nei, står ingen forbehold. Det er en standardisert kontrakt fra Forbrukerrådet. Det står "Tidsbestemt kontrakt" med dato fra sommer 2014 til sommer 2017. Under er det to alternativer; Alt. 1 - Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden (ikke krysset av) Alt. 2 - I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett (krysset av) Under dette står det "Oppsigelsestiden er ___ måneder", der jeg har fylt inn "3". Anonymous poster hash: 85fdd...4f9 Du har ditt på det tørre. At de skal på ferie ol er ikke ditt problem. Du følger kontrakten, så de må finne et annet sted å bo og flytte ferien sin, kjipt for dem, men de må forholde seg til kontrakten Anonymous poster hash: 41534...202 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Beklager men her er jeg ening med leietagerne. De har en kontrakt på minimum ett år. Deretter kommer ennoppsigelsestid på 3 mnd. Men det er min måte å lese og vurdere på. Vilmde ikke flytte? Ja, du kan kaste dem ut, en lang og tung prosess som vil ende med at du får leiligheten når namsmannen kaster de ut, men det skjer neppe før juli og danflytter de uansett.Anonymous poster hash: 79565...f31
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Beklager men her er jeg ening med leietagerne. De har en kontrakt på minimum ett år. Deretter kommer ennoppsigelsestid på 3 mnd. Men det er min måte å lese og vurdere på.Anonymous poster hash: 79565...f31 Skrivefeil i startinnlegget. Det er tidsbestemt tre år, da det er minimum for en standardkontrakt. Oppsigelsestiden gjelder uansett innenfor leieperioden. Anonymous poster hash: 85fdd...4f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Beklager men her er jeg ening med leietagerne. De har en kontrakt på minimum ett år. Deretter kommer ennoppsigelsestid på 3 mnd. Men det er min måte å lese og vurdere på. Vilmde ikke flytte? Ja, du kan kaste dem ut, en lang og tung prosess som vil ende med at du får leiligheten når namsmannen kaster de ut, men det skjer neppe før juli og danflytter de uansett.Anonymous poster hash: 79565...f31 Dette stemmer ikke. Hvis det er standardkontrakten det er snakk om så har man 3mnd. Oppsigelse uansett om det er en ett års kontrakt...Anonymous poster hash: 84dfc...6d1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Du har ditt på det tørre. At de skal på ferie ol er ikke ditt problem. Du følger kontrakten, så de må finne et annet sted å bo og flytte ferien sin, kjipt for dem, men de må forholde seg til kontrakten Anonymous poster hash: 41534...202 Jeg tenker dette, men om de setter seg på bakbena kan det jo bli strevsomt. Jeg måtte mase på henne for å få svar og syntes det var litt rart. Dersom man mottar en oppsigelse og attpåtil er uenig og ikke vil flytte, tenker jeg at man reagerer ganske raskt, og ikke bare ignorerer. Derfor jeg lurer på om dette kan bli en omfattende prosess. Anonymous poster hash: 85fdd...4f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå