Gå til innhold

Sunn sammensetting av karbohydrater, proteiner og fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg logger matinntaket mitt på vektklubben, og de anbefaler 50-60% karbohydater, 10-20% proteiner og 25-35% fett om dagen.
Jeg prøver å kutte ned på karbohydrater og heller øke protein og har feks idag en sammensetting på 18% karbohydrater, 37% protein og 45% fett... Fettet kommer fra egg og avokado.

Er det en grei sammensetting eller er vektklubben sin mer riktig? Jeg lager mye av Kristine Weber sine oppskrifter og der er det jo masse protein. Hva er sunnt?

Anonymous poster hash: fad71...6f9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ut som litt mye karbohydrater om du skal ned i vekt.

Anonymous poster hash: 5b797...538
Skrevet

Om du går på lavkarbo så blir ikke de tallene rett :) Sånne sider har fokus på lavkalori.

Det viktigste for nedgangen er uansett kcal inntaket. Fokuser heller på at du får en grei balanse med hovedfokus på proteiner og fett og at kcal inntaket ikke går i pluss.

Skrevet

Det er ingen sammensetning som er "riktig". Det handler om hva som er mest riktig for deg. Og for å være helt ærlig tror jeg at å stresse med å lage en fast mal på "makroene" bare fører til at man blir unormalt opptatt av mat.

Jeg ser absolutt poenget ved å følge et strengt regime i en periode, men slik har ikke bærekraftighet over lang tid. Du skal lete lenge etter studier på mer en 6mnd som viser at vekttapet ikke flater ut.

Selv har jeg mer tro på at dersom en bare velger i utgangspunktet etter paleo-lavkarbo-prinsippene. Gjerne litt strengt tolket i begynnelsen og så slipper man til de tingene man har lyst på, men som ikke nødvendigvis faller inn under paleo eller "sunt". Jeg satte "sunt" i anførselstegn siden det også er noe som ikke er så lett å kunne definere.

Når det gjelder akkurat makronæringstoffer så er det normalt anbefalt å ha et inntak mellom 0,6-1,8 gram rent protein per kg kroppsvekt. De tallene blir dog ikke riktig om man er svært overvektig. Om man skal ned i vekt bør man ligge i øvre sone. Gjerne langt over også siden protein metter mer. I tillegg er det også med utgangspunkt i at man velger komplette kilder til protein. Protein fra planteriket blir ofte ikke tatt opp i like stor grad samt at de ikke inneholder alle de aminosyrene du trenger, eller ikke i de mengdene du trenger dem.

Karbohydrater er ikke noe du må tilføre i kosten for å overleve rent fysiologisk, men det er langt mer behagelig å leve hvis du gjør det. Og dersom du trener mye bør du spise mer av det enn hvis du ikke gjør det. Mange opplever også at de sover bedre når de spiser mer karbohydrater.

Fett er en god kilde til energi, men også helt livsnødvendig. I tillegg er det mange fettløselige vitaminer som kun tas opp sammen med, eller i fettkilder. Litt fett på grønnsakene er derfor lurt.

Hvordan du balanserer det mellom fett og karbohydrater er litt opp til hvordan du selv føler du vil ha det. Om du skal ned i vekt viser jo mange studier at lavkarbo er effektivt. Spesielt på kort sikt (mindre enn 6mnd).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...