AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Er hjemme i permisjon med baby på 3 mnd og eldste barnet på 2,5 år går i barnehage hvor han startet i høst. Barnehagen er veldig fin, fantastiske ansatte og stort sett de samme på jobb eller faste vikarer. I perioder på høsten har han sagt at han ikke vil i barnehagen. Begynner hjemme når vi spiser frokost og kler på, gjentar det et par ganger på veien og sier det ofte også når vi kommer frem. Det hender han gråter når vi går, men har alltid sluttet med en gang. Har inntrykk av at han oftere gråter når pappan leverer, men sier oftest til meg at han ikke vil i barnehagen. Var syk før jul og har vært borte 2,5 uker nå. Første dag etter ferie og sykdom gikk fint, andre dag leverte pappan mens han hylte (og fortsatte litt lenger enn han pleier) og i dag gråt han og protesterte hjemme i en time før vi kom oss avgårde. Han gjentok at han ikke ville dit både på veien og da vi kom frem. Jeg tok meg god til ved levering, pratet litt med en ansatt mens han ble opptatt med noe annet, men da jeg sa hadet og skulle gå så begynte han å hyle! Det er så forferdelig trist.. Har prøvd å spørre hvorfor han ikke vil, men han klarer ikke å svare på det. Siden jeg er hjemme uansett så får jeg så dårlig samvittighet for å tvinge ham dit. Jeg synes det er slitsomt å være hjemme en dag med begge to og er det ganske ofte pga mannen jobber turnus. Han har det fint når vi kommer og henter i barnehagen og det tar ofte litt tid å få han med hjem. Det hender også han sier at han ikke vil hjem. Det skal sies at han er litt sjalu på baby, men han får mye oppmerksomhet når han er hjemme. Uff, vet ikke hva av dette som er mistrivsel, trass eller rett og slett sjalusi. Vi planlegger å flytte i løpet av våren/sommeren så han må uansett bytte barnehage i sommer. Skal vi la han få bli hjemme de dagene han absolutt ikke vil? Er så redd for å bryte vanen og gjøre det vanskeligere. Eller tenke på å ta han ut hvis det ikke gir seg?Anonymous poster hash: 4fa6e...bad
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 TS her: må også legge til at han er midt i den verste trassen nå. Vil ikke, men så vil han likevel, feil glass, feil bleie, feil snørrpapir og smør på feil side av skiva. Han vil plutselig heller ikke legge seg. Anonymous poster hash: 4fa6e...bad
nima Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Jeg tror det bare er en fase. Sønnen min på tre år har også slike faser innimellom selv om han elsker å være i barnehagen. Ofte er det under perioder med forandringer eller stress. Det er akkurat samme situasjon som du beskriver. Vil ikke i barnehagen, men vil heller ikke hjem når jeg kommer å henter han. Det går nok over når ting roer seg litt. Hva med at du eller faren tar han med på noe kjekt en dag uten babyen? Kanskje han bare trenger litt ekstra oppmerksomhet.
Gjest Magdalene Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Han har akkurat blitt storebror, og føler seg nok avvist, i og med at babyen blir med hjem igjen og ikke han. Jeg hadde latt han ha korte dager mandag-torsdag og fri på fredager. Så får han en dag ekstra hjemme med deg og søskenet sitt.
Ava Mae Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Vi hadde det også slik en lang periode og hos oss var problemet rett og slett at vi leverte han for seint. Siden jeg likevel går hjemme tenkte jeg det var koselig å ta frokoststunden hjemme før vi pakket sekken og dro i barnehagen. Problemet da ble at han først og fremst måtte bryte opp den koselige frokoststunden vi hadde hjemme for han er en hjemmekjær gutt. Problem nummer to var at han kom til en allerede satt barnegruppe i barnehagen som allerede var i full gang med lek og aktiviteter. Når han på toppen av alt er en litt sjenert og forsiktig gutt som ikke ønsker oppmerksomhet på seg selv ble dette veldig problematisk for han og han kom aldri skikkelig i gang med dagen sin og ikke kom han ordentlig inn i gruppa heller. Løsningen for oss ble å starte dagen tidligere, la han få med seg frokostrutinen i barnehagen sammen med de andre barna og heller hente han litt tidligere. Nå vet jeg jo ikke noe om morgenrutinene deres, men jeg så du skrev frokosttid hjemme og tenkte jeg skulle fortelle hva vi har erfart hvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Vi har opplevd noe av det samme her med storesøster som er 4 år, og i bhg sier de at det samme gjelder for flere av barna som har fått småsøsken. Vi har også ei hjemmekjær frøken som nok gjerne skulle vært mer hjemme, men jeg synes det er ganske krevende å ha både henne og baby hjemme veldig ofte, så vi har holdt på rutinen med at hun skal i bhg, og leverer til vanlig tid, men henter tidlig. Vår erfaring er at det et greiest for hennes starte dagen i bhg dersom hun kommet ganske tidlig, før frimerker har startet og alle har funnet noen å leke med. Hvis hun kommer under frokosten, er det rolig og hun kan få sitte på fanget til en voksen hvis hun blir lei seg. Når vi henter på ettermiddageb, et hun stortsett strålende fornøyd! I perioder har hun vært hjemme med meg ca en dag i uka, men da er det avtalt på forhånd, og ikke bor hun kan skrike seg til på morgenen. Tror det er veldig lurt å bestemme frusserne i forkant slik at det blir litt forutsigbart og ikke en belønning for å protestere mot bhg. Litt av grunnen til at vår jente gjerne vil være hjemme, er nok at vi alltid finner på noe koselig på fridagene. Jeg måtte tilslutt forklare henne at dersom hun hadde hatt fri hver dag, ville vi vært hjemme mange av dagene og brukt tida til å rydde! Men det er kanskje lettere å forklare en 4-åring enn en på 2.. Det er virkelig ikke noe gøy når det et slik, men kanskje det hjelper å tenke på at babyen også fortjener litt alenetid med deg slik storebror i sin tid hadde! Anonymous poster hash: 30cb2...b21
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Vi hadde det også slik en lang periode og hos oss var problemet rett og slett at vi leverte han for seint. Siden jeg likevel går hjemme tenkte jeg det var koselig å ta frokoststunden hjemme før vi pakket sekken og dro i barnehagen. Problemet da ble at han først og fremst måtte bryte opp den koselige frokoststunden vi hadde hjemme for han er en hjemmekjær gutt. Problem nummer to var at han kom til en allerede satt barnegruppe i barnehagen som allerede var i full gang med lek og aktiviteter. Når han på toppen av alt er en litt sjenert og forsiktig gutt som ikke ønsker oppmerksomhet på seg selv ble dette veldig problematisk for han og han kom aldri skikkelig i gang med dagen sin og ikke kom han ordentlig inn i gruppa heller. Løsningen for oss ble å starte dagen tidligere, la han få med seg frokostrutinen i barnehagen sammen med de andre barna og heller hente han litt tidligere. Nå vet jeg jo ikke noe om morgenrutinene deres, men jeg så du skrev frokosttid hjemme og tenkte jeg skulle fortelle hva vi har erfart hvertfall Akkurat dette var problemet hos oss også faktisk. Siden jeg jobber turnus, har jeg levert senere de ukene jeg jobber sent, for å få litt rolige, koselige frokoster hjemme, men før kjernetid/utetid kl 9:30. Etter en periode med mye triste morgener fikk jeg tips om å levere til frokost, og det ble fort mye bedre. Jeg ville prøvd det en stund og sett om det hjelper noe TS. Anonymous poster hash: 2c08b...524
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Som ansatt i barnehagen ser vi dette år ut og år inn: barn bør komme i barnehagen så tidlig som mulig for å etablere lek med en gang ungene har spist ferdig frokost. Barn som har "kost" seg hjemme om morgenen med hjemmeværende foreldre protesterer nesten alltid ved levering. Dette er særlig fremtredende når småsøsken skal få bli med hjem igjen med mor eller far , barnet skjønner jo at de skal kose seg videre!! Kom tidlig, bli fort ferdig med avskjeden og ikke bli stående i garderoben for å prate med andre! Da får barnet to avskjeder...barnet får tenkt seg om og ombestemt seg ,og vil hjem igjen.. Dager hvor det blir lange morgener hjemme, kan dere like godt ta hjemmedag. Barn har ikke vondt av det heller! En permisjon går fort over , man kan ta ting litt på sparket i disse månedene. Den harde hverdag kommer for fullt senere. Ellers: Når mor eller far er hjemme er det flott for barnehagebarnet og ha kortere dager! Anonymous poster hash: 62276...9c0 1
Vera Vinge Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Jeg ville ikke latt det være opp til barnet om han skal i barnehagen den dagen. Jeg tror sånt kan skape mer usikkerhet, og at barnet vil bruke minst like mye energi på protester, fordi han vet at han kan påvirke dette. Jeg ville heller på forhånd bestemt hvilke dager han kan få være hjemme, om du vil ha ham hjemme i blant. Og/eller hente tidlig. Og bruke kort tid på avskjed ved levering. 1
Kanutte Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Vær vennlig og bestemt. Ikke søk etter forklaringer, men fortell barnet at det skal i barnehagen og at det blir hentet når det skal hjem. Samme leksa hver dag. Og som ansatt over nevner, det kan være lurt å komme forholdsvis tidlig og heller hente tidlig. Det er lettere å etablere lek på morgenen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Takk for svar. Pappan snakket med ped.leder i går som ikke hadde merket noe spesielt med han den siste tiden, så hun mente nok at det kunne være ferie kombinert med litt sen levering og at de var ute da han ble levert (det går oftest mye bedre å levere når de er inne) som var årsaken til at han protesterte sånn. Pga syk fast ansatt er det vikar som har tidligvakt. Av erfaring går det mye lettere å levere når de faste er på jobb, så han ble ikke levert til frokost i dag, men planen var levering med en gang mellomvakten kommer. Han hadde et raserianfall på vei ut døra, men vi kom oss i barnehagen i rimelig tid, før de gikk ut for å leke. Var bare ett barn som hadde kommet, så det var ingen pågående lek, men jeg ble nok stående litt for lenge før jeg gikk, for han begynte å gråte når jeg skulle gå. Blir fridag på han i morra og så prøve å gjøre det ennå mer smooth på mandag. Anonymous poster hash: 4fa6e...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå