Gjest Sådetså Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Hei! Har nå etter flere måneders tenkning kommet frem til at jeg har lyst på en hund. Både for selskapets del og som en aktiv tur/jakt kamerat. Har nå vært i kontakt med oppdrettere som har valper innen rasen jeg har sett på, problemet er at jeg har en 8-15.30 jobb noe som begrenser hvor mye jeg kan komme meg hjem iløpet av arbeidstiden. (Bor nokså nært jobb så kan dra dit under lunsj osv). Valpene skal vel ikke være alene de første ukene, noe som da vil si at jeg må ta ut ferie i starten?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Du burde spørre på Hundesonen, der sitter det masse folk med mye erfaring og kunnskap som garantert kan svare deg bedre enn de fleste her på KG Men i utgangspunktet: ja, det går fint - hvis man tilpasser ting. Som å reise heim i lunsjen som du sier, osv. Anonymous poster hash: b99e7...280 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Det er lurt å ha ferie/permisjon i begynnelsen, så man kan starte med å gradvis la valpen være litt alene. Om man starter det gradvis, er det mindre sjanse for at den utvikler separasjonsangst. Man kan og bør begynne denne treningen fra valpen er liten (unntatt første uka,mfor da trenger valpen bare å bli trygg i sitt nye hjem). Man starter med 1 minutt, og øker gradvis. Da lærer den at du alltid kommer tilbake. Selv har jeg god erfaring med å gi hunden noe godt å tygge på i det jeg går (noe som den ikke kan sette i halsen, bruker selv Dentastix). Den gleder seg alltid til å få det, så den forbinder det med noe positivt at jeg går. Man kan få mer detaljerte beskrivelser av dette. Her er en av veterinær Torill Moseng:http://www.tv2.no/a/3559659Anonymous poster hash: 43c33...7ff
daemonia Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Jeg ville absolutt tatt ut ferie i begynnelsen ja. Hvis du ikke får det til å klaffe med en ferie da. Hva enn du gjør, så ikke ta til takke med det første tilgjengelige kullet. Gjør skikkelige undersøkelser ang. helse og seriøsiteten til oppdretter (har de hatt negative erfaringer med sine hunder? Dårlige resultater i avl? Sykdommer de har hatt hos sine hunder, osv osv), og ikke minst hva rasen faktisk krever. En brukshund passer f.eks. ekstremt dårlig til å være med på tur et par ganger i uka og aldri få brukt hodet. Men ved å bruke god tid på valpen i starten og med kort avstand som du sier mellom jobb og hjem så bør det ikke være noe problem tidsmessig. Men det forutsetter at du prioriterer hunden fremfor å gå ut på byen eller å gå på besøk uten at den får være med.
Gjest Sådetså Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Takk for alle svar! Har også vært å lest litt på hundesonen. Får nok ikke ferie, men får ta med valpen på kontoret hver dag. Har sjekket opp å foreldrene er friske å fine, ingen dårlige resultater der.
daemonia Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Takk for alle svar! Har også vært å lest litt på hundesonen. Får nok ikke ferie, men får ta med valpen på kontoret hver dag. Har sjekket opp å foreldrene er friske å fine, ingen dårlige resultater der. Det høres jo ut som du har fått en god løsning der ifht jobben Men husk nå at det er ikke bare foreldrene valpen er et resultat av. Det er hele slekta bakover! Hvilken rase er det forresten?
Gjest Sådetså Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Ja den burde være grei, blir iallefall ikke noe "alenetid" på valpen i første omgang Er blandingsrase, Moren er lapphund/finsk lapphund. Faren er svart fuglhund.
daemonia Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Ja den burde være grei, blir iallefall ikke noe "alenetid" på valpen i første omgang Er blandingsrase, Moren er lapphund/finsk lapphund. Faren er svart fuglhund. Da bør du stoppe opp litt. Sjekk hvordan hver av disse rasene er. Og se for deg hvordan en kombinasjon av disse typene er. Og sjekk hvilke sykdommer hver av rasene er disponible for. Ingen garanti at valpen er frisk og problemfri bare fordi foreldrene er det. Og spesielt ikke når det er blanding. Da er den disponibel for mye mer. Men... Du har ikke tenkt å betale for denne her vel? Ikke mer enn hva det koster med veterinærutgifter osv før levering?
Gjest Klaveret Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har også en blandingshund og den er verdens beste! Så utrolig bra at du får ta hunden med på jobb. Jeg blir oppriktig glad for å høre at folk som har/skal få dyr planlegger og virkelig legger til rette for et godt dyrehold. Masse lykke til med nytt familiemedlem - å ha hund (eller dyr generelt, synes jeg) er en stor berikelse i livet
Gjest Sådetså Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Har sjekket rasene på forhånd, vil bli en flott turhund. Mulig den blir for instinktiv til å ha med på jakt men det er noe jeg får ta senere. (Jakt var ikke primærmålet men tur, lek å kos.) Har sjekket litt angående sykdommer også, finsk lapphund/lapphund er ganske "feil frie" om jeg kan kalle rasen det. Har lest en del å finner ingen store røde flagg så langt. Betaler for veterinærutgifter før levering.
Gjest Sådetså Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Skal også forresten innom der idag for å hilse litt mer på valpene, noe jeg bør være oppmerksom på før jeg bestemmer meg helt?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Skal også forresten innom der idag for å hilse litt mer på valpene, noe jeg bør være oppmerksom på før jeg bestemmer meg helt? Den tøffeste valpen kan kreve en erfaren hundeeier, og det kan bli en utfordrende valpetid. Mens den mest engstelige valpen også kan få sine utfordringer. Kanskje velge en midt i mellom. Og være klar over at en hannhund kan være litt mer utfordrende i unghundtiden enn en tispe (det er ikke tilfeldig at flesteparten av omplasseringshundene ute på finn.no er unge hannhunder). Man kan også spørre om oppdretter er bevisst på å sosialisere valpene til ulike mennesker, lyder og miljøer. Et valpekull i en kjeller vil f eks få langt færre inntrykk enn et valpekull i en stue, der de kan bli vant til hverdagslige ting som folk på besøk, tv og støvsuger. Min valp var litt engstelig og skalv litt på fanget (mulig den var kald også). Den engsteligheten har den i seg ennå, ved at den er fryktaggressiv overfor barn (den fikk dessverre noen dårlige opplevelser med barn som nok gjorde at engsteligheten ble ekstra tydelig der). Men den er helt trygg alene hjemme og den elsker voksne og eldre mennesker. Men det er kjedelig at den ikke liker barn (til tross for mislykkede forsøk på å sosialisere den litt med barn). Jeg hadde stor nytte av hundekurs, selv om jeg har vokst opp med ulike hunder. Var masse jeg ikke kunne. Vil anbefale positiv trening. Canis.no er et forum og infoside der man kan lese mer om hund g bl.a positiv forsterkning.Anonymous poster hash: 43c33...7ff
Gjest Gaea Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 (endret) Skal også forresten innom der idag for å hilse litt mer på valpene, noe jeg bør være oppmerksom på før jeg bestemmer meg helt? Alt! Blandingsavl er sjeldent seriøst, dessverre. Spør om foreldrenes helse (ikke bare standard vet.sjekk - er de sjekket for sykdommer som er utbredt i rasen?) og mentalitet - igjen, helst ikke bare ''de er fine og snille familiehunder'', men MH o.l. Hvordan har oppdretter sosialisert valpene? Spør og grav. De burde ha møtt litt folk, hunder, klippet klør, kjørt bil, vært hos veterinær m.m. Du burde møte begge foreldre, og helst ikke bare i stua til oppdretter. Både inne og ute - merk deg hvordan de reagerer på nye mennesker, høye lyder og annet man møter på. Ikke blindt godta eventuelle unnskyldninger fra oppdretter, mange forsøker å bortforklare f.eks. en skeptisk og/eller nervøs hund med at de er ''reserverte'' og annet tull. Forresten, hva slags fuglehund? Svart fuglehund er ingen rase, hvis du ikke vet rasen er det enda vanskeligere å forutse egenskaper. Red; Rask sjekk senere - finsk lapphund burde være HD-røntget, øyelyst og sjekket for prcd-PRA. Ikke bare mor/far, men lenger bak i slekten også (er resten av familien registrert i NKK?). Hva fuglehunden burde være sjekket for vet jeg ikke, siden jeg ikke vet rasen. Endret 7. januar 2015 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Den tøffeste valpen kan kreve en erfaren hundeeier, og det kan bli en utfordrende valpetid. Mens den mest engstelige valpen også kan få sine utfordringer. Kanskje velge en midt i mellom. Og være klar over at en hannhund kan være litt mer utfordrende i unghundtiden enn en tispe (det er ikke tilfeldig at flesteparten av omplasseringshundene ute på finn.no er unge hannhunder). Man kan også spørre om oppdretter er bevisst på å sosialisere valpene til ulike mennesker, lyder og miljøer. Et valpekull i en kjeller vil f eks få langt færre inntrykk enn et valpekull i en stue, der de kan bli vant til hverdagslige ting som folk på besøk, tv og støvsuger. .Anonymous poster hash: 43c33...7ff Er ganske enig med deg om å velge noe midt imellom Hannhunder har kanskje en litt tøffere ungdomstid, men når de blir kastrert og blir litt eldre, så roer vanligvis dette seg Foretrekker selv hanner, da jeg selv synes de er mye roligere og kosete (dette gjelder selvfølgelig ikke alle) etter valpetiden/ungdomstiden 100% smak og bahag da Anonymous poster hash: ce83c...136
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Er ganske enig med deg om å velge noe midt imellom Hannhunder har kanskje en litt tøffere ungdomstid, men når de blir kastrert og blir litt eldre, så roer vanligvis dette seg Foretrekker selv hanner, da jeg selv synes de er mye roligere og kosete (dette gjelder selvfølgelig ikke alle) etter valpetiden/ungdomstiden 100% smak og bahag da Anonymous poster hash: ce83c...136 Ja, det med tispe eller hannhund er litt smak og behag også Begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg har en rase der hannhundene blir veldig store og sterke (selv med den beste trening kan de jo av og til dra i båndet, om de ser en katt o.l), så jeg er glad jeg har tispe. Anonymous poster hash: 43c33...7ff
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Har også blandingshund. Det er greit i seg selv men som nevnt øker det jo omfanget for undersøkelser for din del. Jeg hadde først 6 uker fri fra jobb og så fikk samboer ferie (jobber i skole) i to mnd så vi var veldig lenge hjemme med valpen. Jeg ville lagt hundekjøp/henting til ferie. Valpen sover veldig mye men den utforsker også en del når den blir trygg så jeg tror ikke arbeidsdagen blir helt som du ser for deg. Med mindre du jobber helt alene på et kontor for deg selv tror jeg ikke det er den beste muligheten. Ellers er det topp med hund! Mye styr er det og litt dårlig samvittighet når timene på jobb blir litt lengre enn planlagt. Men veldig veldig kos. Anonymous poster hash: 758e6...0d6
Majott Skrevet 8. januar 2015 #18 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg anbefaler å ta ut ferie når du henter hjem en valp på 8 uker. Når valpen er våken, VIL den være i aktivitet, og om du ikke aktiviserer den, vil den finne på egne ting (bite på ting, leke med ting, løpe rundt for å se hva den kan finne på, oppmerksomhetssøking). Ser for meg at kontortiden din vil bestå av endel aktivisering av valp, evt hindring i at valp skal ødelegge. Gode tyggebein og leker kan være til god hjelp, men du må også delta mye. I tillegg må små valper ut på do veldig ofte. Alltid når de har lekt, spist, sovet. Noen ganger tisser de med en halvtimes mellomrom når de er våkne og aktive. Valpetid er et styr, og noe en må gjennom. Det har sin sjarm, men det er mye jobb. Vil ikke fraråde deg å få valp nå, men vær klar over at det er mye den første tiden. Etter noen uker roer det seg, og når valpen er 4 mnd, går det meste greit. Jeg har to voksne hunder selv, og har hatt til sammen 5 (med disse). Alt arbeidet i valpetida har vært verdt det, selv om en mer eller mindre lever etter hundens behov da. Nå er de voksne, rolige og veloppdragne, og det er rett og slett godt å ha hunder! Man ja, det er mye jobb før du kommer dit. Mest i valpetida, men du må også bruke tid på oppdragelse osv. Endret 8. januar 2015 av Majott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå