Gå til innhold

Vanskelig for meg å bli gravid - bør mannen også sjekke seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en syklus som gjør det ganske vanskelig for meg å bli gravid. Skal nok få hjelp, det tar bare litt tid å få time.

I mellomtiden lurer jeg på om også mannen bør sjekke seg? Han er 43 og røyker, så ikke helt optimalt for sædkvaliteten. Jeg bare lurer på om han bør få en sjekk for sikkerhets skyld, eller er det ikke mulig for han å få en sjekk uten at det er grunner som tilsier det? Vi VET jo at problemene jeg har med å bli gravid skyldes meg - men vi vet jo ikke noe om han... Pga hans alder føler vi litt "hastverk".

Anonymous poster hash: 6662d...ecb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere prøvd da? Har det gått over 1 år så har dere rett på utredning og sædkvalitetstest for han.

Anonymous poster hash: fdb5b...e0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere prøvd da? Har det gått over 1 år så har dere rett på utredning og sædkvalitetstest for han.

Anonymous poster hash: fdb5b...e0a

Vi har strengt tatt ikke prøvd i det hele tatt, fordi slik det er nå er det tilnærmet umulig for meg å bli gravid uten hjelp. Pga dette kan vi ikke ha vanlig samleie særlig ofte heller. Så vi kan ikke prøve for alvor før jeg har fått hjelp av lege.

Spørsmålet er om vi likevel må vente ett år (etter vi har fått legehjelp) før mannen sjekkes? Nå er det jo sikkert ikke noe problem hos mannen da, men pga hans alder er det kjedelig å måtte vente lenge før han kan utredes HVIS det skulle vise seg vanskelig for meg å bli gravid selv med legehjelp.

Altså:vi VET at jeg ikke kan bli gravid uten legehjelp. Vi vet ingenting om hva mannen kan, men lurer på om han også skal/bør utredes nå som jeg uansett skal utredes.

Beklager klønete forklaring. :P

Skrevet

En av fem menn har problemer med å få barn så svaret er ja. Han burde sjekke seg. Lett å sjekke menn, verre med kvinner.

Skrevet

Menns fruktbarhet synker ikke så raskt med alder som kvinnens, så det er lite sannsynlig at 1-2 års utsettelse vil redusere sjansene for hans del, spesielt hvis dere kanskje likevel skal ha ivf. Når sædkvalitet er svært dårlig hos menn er det oftest annen årsak enn alder, som medfødte problemer, genfeil mm, som vil kunne være der fra helt ung alder. Sædtest kan gjøres privat hvis dere vil vite allerede nå, prisen var 1100 på vår klinikk, 1900 for sædtest og gyn. ultralyd og full gjennomgang av historikk og risikofaktorer hos oss, samt behandlingsplan.

Hvis du har gynekologiske problemer som hindrer samleie vil du kunne bli henvist for innledende undersøkelser allerede.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. IVF er det ikke snakk om ennå, og blir neppe aktuelt. Mine problemer løses forhåpentligvis mye enklere, og greier vi ikke å bli gravide innen rimelig tid "gir vi opp" - mannen vil ikke være gammel far. Derfor vi føler litt hastverk. :)

Men da forstår jeg det bedre. Tror vi venter litt før vi stresser med å få mannen testet, da. :)

AnonymBruker
Skrevet

Min mann ble testet samtidig som jeg begynte med pergo. Det er ikke noe poeng i å starte "bli gravid tiltak", dersom mannen har dårlige svømmere. Jeg ville fått han sjekket.

Anonymous poster hash: e86e2...e94
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann ble testet samtidig som jeg begynte med pergo. Det er ikke noe poeng i å starte "bli gravid tiltak", dersom mannen har dårlige svømmere. Jeg ville fått han sjekket.

Anonymous poster hash: e86e2...e94

Hmm, føler det er så mange motstridende meninger om dette.

Jeg får gjøre det enkelt og spørre gynekologen når jeg skal dit. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Alderen hans har vel lite å si. Hvis han er fruktbar generelt, så spiller 5-10 år liten rolle. Har han barn fra før?

Anonymous poster hash: 0ee17...698
AnonymBruker
Skrevet

Alderen hans har vel lite å si. Hvis han er fruktbar generelt, så spiller 5-10 år liten rolle. Har han barn fra før?

Anonymous poster hash: 0ee17...698

Nei...

Det er vel det at han røyker jeg er mest bekymret for. Eller, bekymret er vel å overdrive. Alderen er bare problematisk mtp at vi ikke vil han skal bli en gammel far, så vi har litt mer begrenset tid på prøving enn om han var 30, som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...