Gå til innhold

portugisisk vannhund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil etterhvert ha en hund, og pga søstra mi må vi ha allergivennlig hund. Og siden samboeren min sier at dersom du kan sparke bikkja over gjerdet er det ikke en hund, falt valget på portugisisk vannhund. Søstra mi har i tillegg møtt en slik hund og reagerte ikke.

Det jeg lurer på.

Er det noen her som har en slik hund?

Er de lette å ha med å gjøre?

Hvor lange turer trenger de?

Er pelsstellet vanskelig?

Går de overens med katt og barn?

På forhånd takk for svar 😄

Videoannonse
Annonse
Gjest Veritaserum
Skrevet (endret)

De fleste hunder går overs med katter, så lenge en av de er ung når den nye kommer inn i hus. (altså valp + katt. eller kattunge + hund)

Barn spørs på energi nivå og alder på barna.

du kan google, så finner du mye info om rasen.

Edit:
Litt info jeg fant:
- Krever en del oppmerksomhet, glad i aktivitet
- Funker fint i barnefamilier. Elsker mennesker og andre dyr
- Krever en del mosjon og mental trening. Da blir den rolig innendørs
- Må være tydelig og konsekvent i trening. Ganske intelligent hund
- krever medium pelsstell, ofte klipping anbefales

Kort fortalt: en fin familiehund som passer til en aktiv familie. Krever mye mosjon og mental stimuli.

Endret av Veritaserum
Skrevet

Takk for svar 😄 jeg har Googlet tidligere, men har lyst å høre fra eiere, ikke bare hva som er vanlig for rasen.

Gjest Veritaserum
Skrevet

Takk for svar jeg har Googlet tidligere, men har lyst å høre fra eiere, ikke bare hva som er vanlig for rasen.

Det er så klart avvik i alle raser.

Vi har en blandingshund som er avlet som sledehund, altså aktiv og mye muskler.

Han veier 45kg, ganske stor herremann.

Han var ganske slitsom de to første årene, kunne løpe til han kreperte. Aktiv som fy, og vi er ingen aktiv familie.

Men nå er han rolig og en skikkelig sofahund.

Hadde en borde collie blanding før, veldig aktiv som ung, men ble rolig sofahund som nektet å gå lengre turer som var lengre enn 10 min om gangen.

Så det er opptil hva du gjør det til selv. Hvilke vaner du gir hunden som ung.

Det viktigste, som JEG mener er viktigst å se på er, intellekt. Trenger den mye mental stimuli så er det viktig å fokusere på, hvis ikke så kan du få en hund med mye problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere portugisiske vannhunder og det er en rase som krever en del. Individene jeg kjenner er veldig aktive og krever mye mosjon og når de ikke får det finner de på egne jobber - som å bjeffe på alt som beveger seg utenfor huset eller vokte maten sin/lekene sine/eieren sin. Det er "pratsom" rase, dvs den har en del lyd - langt mer en hva jeg er vant til og jeg har en storpuddel.

Dette høres nok kanskje litt negativt ut, men en fornøyd og sliten portis er en glede å ha i hus, men min erfaring er at dette er en rase som krever mer enn de andre allergivennlige rasene.

Om det kun er størrelse det går på kan mellompuddel, storpuddel, bedlington terrier og wheaten terrier også være verdt å se på?

Anonymous poster hash: df327...c36
Skrevet

Jeg kjenner flere portugisiske vannhunder og det er en rase som krever en del. Individene jeg kjenner er veldig aktive og krever mye mosjon og når de ikke får det finner de på egne jobber - som å bjeffe på alt som beveger seg utenfor huset eller vokte maten sin/lekene sine/eieren sin. Det er "pratsom" rase, dvs den har en del lyd - langt mer en hva jeg er vant til og jeg har en storpuddel.Dette høres nok kanskje litt negativt ut, men en fornøyd og sliten portis er en glede å ha i hus, men min erfaring er at dette er en rase som krever mer enn de andre allergivennlige rasene. Om det kun er størrelse det går på kan mellompuddel, storpuddel, bedlington terrier og wheaten terrier også være verdt å se på? Anonymous poster hash: df327...c36

Vi er ikke særlig glade i puddel... Har vokst opp med flere i gata og de ga ikke noe godt inntrykk av rasen.. Terriere tåler desverre ikke søstra mi...

Skrevet

Jeg vokste opp med portugisisk vannhund, den var veldig ålreit :) Syns ikke den var videre bråkete, smart, lettrent, men krevde ganske mye stimuli, både psykisk og fysisk. Den ble klippet ganske kort så det var ikke så mye pelsstell, men dersom du ikke gjør det krever den nok litt mer, pelsen kan fort bli flokete.

Alt i alt syns jeg det var en veldig fin hund :)

Skrevet

Jeg vokste opp med portugisisk vannhund, den var veldig ålreit :) Syns ikke den var videre bråkete, smart, lettrent, men krevde ganske mye stimuli, både psykisk og fysisk. Den ble klippet ganske kort så det var ikke så mye pelsstell, men dersom du ikke gjør det krever den nok litt mer, pelsen kan fort bli flokete.

Tuuuuuuuusen takk! 😄

Skrevet

Det er samme erfaring/oppfatning som jeg har. Min venninne har en portis, og den virker å være enkel og grei i alle sammenhenger. Går godt sammen med andre hunder også. Hun trener lydighet med den, og har også konkurrert litt. De trenger jo både fysisk og mental trening, men det er ikke uoverkommelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...