Gå til innhold

6 åring som slår.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 1/2 år som slår, biter og sparker. Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Blir jeg sint så begynner han å gråte ukontrollert. Setter meg som regel ned og snakker rolig med han, men blir da slått.

Han kaster også ting rundt seg. Raserer ting rund seg så man må holde han fast. Han ler og smiler når jeg gir han beskjeder. Holder seg for ørene og sier at han ikke vil høre på meg. Er det noen som har opplevd det samme med umulige 6 åringer ? Hvordan kommer vi oss ut av dette mønsteret?

Han er som regel kun slik mot meg. Og som regel er han det englebarnet. Verdens søteste og snilleste. Men hvis jeg deler brødskiven hans feil f.eks blir han et lite monster.

Anonymous poster hash: 0687b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han ADHD?

Men ikke alt skal skyldes på ADHD heller, noen barn er rett og slett uoppdragne. Det med å dele brødskiven feil må du si strengt at han ikke skal oppføre seg for en drittunge for (ikke si ordet drittunge :fnise: ) Nekt å lag ny mat og om han hyler skal han på rommet eller noe annet ''grusomt''.

De fleste begynner å grine og surmule når de får kjeft de første gangene fordi de tester deg. Når ting får konsekvenser som følges opp som ingen tv, legge seg tidlig, ingen lørdagsgodt så begynner det å synke inn. Men om du én gang ikke følger opp straffen så er det fra bunnen og opp igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri utredet han for adhd. Han oppfører seg jo bra ellers liksom.

Han har vært så snill og søt hele juleferien. Men så etter første dagen på skolen kom han hjem og var grusom. Tror det nesten starta som en lek for han. Smilte mens han kasta ting rundt seg, slo meg med et sverd og tråkka på pcen min. Men det sa jeg jo ifra at ikke var greit, og da starta marerittet

Anonymous poster hash: 0687b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går greit når han er hjemme på ferie så kanskje han ikke har det så bra på skolen.:(



Anonymous poster hash: 06f5b...a2d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster var sånn i barneårene. Hun gråt og ble sint og slo rundt seg og gjerne kastet ting rundt seg. Dette kunne skje både ute og inne. Mine foreldre prøvde mange metoder for å få henne til å roe ned seg, men det som funket best var å ignorere hun fram til hun roet seg helt ned fra anfallet sitt. Først da kunne de forklare ting osv. Å ignorere er vanskelig og krever tålmodighet men det er du som styrer reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster var sånn i barneårene. Hun gråt og ble sint og slo rundt seg og gjerne kastet ting rundt seg. Dette kunne skje både ute og inne. Mine foreldre prøvde mange metoder for å få henne til å roe ned seg, men det som funket best var å ignorere hun fram til hun roet seg helt ned fra anfallet sitt. Først da kunne de forklare ting osv. Å ignorere er vanskelig og krever tålmodighet men det er du som styrer reglene.

Hvis jeg ignorerer han slår han hardere og kaster ting rundt seg. Truer med å ødelegge tven og bite meg til jeg blør (han har gjort det før)

Anonymous poster hash: 0687b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får han være sammen med deg når han kommer med slike trusler?

Dersom mitt barn (eller de jeg jobber med) hadde truet med å slå meg, bite, ødelegge tv'n el.l, så hadde jeg FINT klart å be barnet om å gå et annet sted, og så komme tilbake når han har bestemt seg for å oppføre seg normalt.

En 6 åring skal ikke oppføre seg slik, og det bør han få klar beskjed om.

Du er den voksne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kosekvenser som ingen tv/spill og at han må på rommet. Ingenting hjelper. Må vel bare fortsette som før og håpe han slutter.

Han har ingen svar på hvorfor.

Nå skal det også nevnes at jeg var kanskje litt slapp med regler og slikt de første årene. Hadde så dårlig samvittighet for at faren hans ikke ville ha noe med han å gjøre, samt dårlig selvtillitt hos meg.

Anonymous poster hash: 0687b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid slått og bitt eller er det noe som har kommet i det siste? Da tenker jeg utover de typiske periodene rundt 1,5 år og 3 år hvor mange barn har en slå-periode, men disse periodene pleier jo å gå over innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kosekvenser som ingen tv/spill og at han må på rommet. Ingenting hjelper. Må vel bare fortsette som før og håpe han slutter.

Han har ingen svar på hvorfor.

Nå skal det også nevnes at jeg var kanskje litt slapp med regler og slikt de første årene. Hadde så dårlig samvittighet for at faren hans ikke ville ha noe med han å gjøre, samt dårlig selvtillitt hos meg. Anonymous poster hash: 0687b...082

Du kan ikke forvente at en 6-åring skal kunne sette ord på hvorfor det er sånn, men du har jo en ganske god forklaring selv ser jeg.

Årsaken ligger sannsynligvis hos deg og det er du som må sette grenser og sørge for konsekvenser ved overtredelse av disse grensene.

Også mååååå du være konsekvent. Du kan ikke la et seks år gammelt barn bite deg til blods uten at det får konsekvenser.

Anonymous poster hash: e6374...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok,

Jeg har en seksåring hjemme og hun kan bli fly forbannet hvis hun ikke får viljen sin. Og vi er superstrikse, kanskje nesten vel strenge innimellom. Men jeg opplever at det fint går an å prate med henne når hun ikke er sint. Den beste stunden er gjerne når hun ligger i sengen og vi har lest litt.da kan man spørre om ting og diskutere ting som har skjedd.

Kan du prøve å bli enig med ham om noen "spilleregler" ? Jeg pleier å si at det er lov å bli sint, jeg blir også sint noen ganger, men vi vet at vi er glade i hverandre likevel. Hva kan man gjøre når man er sint? Kan man vise at man er sint uten å slå? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan snakke med en seksåring om en hendelse som har skjedd. Det kan jeg til og med gjøre med treåringen min. Han hadde et meltdown ut av dimensjoner da jeg skulle hente han i bhg på mandag, han nektet å være med hjem og var helt hysterisk. På kvelden snakket vi sammen om dette, om hvordan man skulle være mot hverandre og hvordan det er hyggelig å møte hverandre etter en hel dag, og siden da har han flere ganger selv snakket om hvordan det er hyggelig å være, hva som forventes av han i påkledningssituasjonen og ikke minst har han vært veldig flink når jeg har hentet han.

Tenker det kan være veldig nyttig å ha samtaler med seksåringen om følelser og hvordan man kan håndtere følelsene sine. Det er jo helt greit å bli sint av og til, så man skal ikke lære han at det ikke er lov å være sint, men han må lære seg hvordan han kan takle det på en bedre måte. Det vil neppe gå over på null komma niks, men jeg tenker at ved å ta disse samtalene så vil det gradvis gå inn slik at han en gang når han kjenner han blir skikkelig sint, husker på hva han heller kan gjøre framfor å slå og bite.

Edit: Også vil jeg anbefale en bok fra serien "smarte små". Den heter "sint, glad, lei" eller noe i den retningen der. Den handler om følelser, hvordan man kan håndtere dem og har veldig mange fine illustrasjoner. Passer for barn fra to år og oppover, og vil være en flott bok å bruke i forbindelse med å snakke om hvordan håndtere ulike følelser og situasjoner.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren til datteren min sa at 6 års alderen er en veldig komplisert alder, at det er så mye forandringer som skjer i kroppen og at det nesten vil virke litt som puberteten.

Jeg er veldig enig i de over som sier at det fint går an å prate med 6 åringen, og du er nødt til å være streng og sette grenser. Å slå er aldri ok, men alle kan bli sinte inne i mellom - han må få lov til å kjenne på følelsene sine. Jeg lurer også litt på hvordan sønnen din har det på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...