Gjest eggedilla Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Hei! Prøver meg i dette forumet.. Hva heter de eggene, de du koker i vann, uten skall? Og er det noen som har tips til hvordan du får de fine? Takk for svar! Eggedilla
Gjest rabrabara-ikke logga Skrevet 2. august 2004 #3 Skrevet 2. august 2004 Ja, kok opp vann, ta kjelen av varmen, tilsett litt hvitvinseddik. Putt i eggene og sett på lokk. Jeg liker mine med myk plomme og da lar jeg dem være i vannet i en to minutters tid før jeg fisker de ut. Nam!
Pusekatt Skrevet 2. august 2004 #5 Skrevet 2. august 2004 Posjerte egg smaker kjempegodt med skinke og hollandaisesaus (Egg's Benedict)!
Gjest Hulderjenta Skrevet 2. august 2004 #6 Skrevet 2. august 2004 Og så et lite idiotspørsmål fra sidelinjen: Knuser dere egget og hiver det i vannet, a la speilegg...? Kokt speilegg, liksom...?
Lula Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 Jeg knekker ofte egget i en øse. Senker så øsa ned i vannet og lar egget gli forsiktig ut øsa. Av og til knekker jeg bare egget og lar det gli oppi vannet rett fra skallet også. Uansett hvordan du velger å få egget oppi vannet, så er sakte og forsiktig nøkkelord her ;-)
Felicia Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 Et triks jeg lærte av en kokkevenn: Før du har egget oppi vannet, rør rundt fort et par ganger i vannet, slik at det blir sirkulering i vannet og ha egget i. Sirkuleringen i vannet vil hindre at egget flyter utover.
Cand alt Skrevet 3. august 2004 #9 Skrevet 3. august 2004 Trenger man å ha i hvitvinseddik? Noe annet man kan erstatte det med? Hva med bare vann?
Lula Skrevet 3. august 2004 #10 Skrevet 3. august 2004 Eddik og salt hjelper til å samle eggehvitten rundt plommen. Bruker du bare vann er det vanskelig å få godt resultat. Alle hvite/lyse eddiker kan forsåvidt brukes, men jeg foretrekker å bruke en nøytral eddik til pochering av egg.
Elle Melle Skrevet 3. august 2004 #11 Skrevet 3. august 2004 I min nevrotisk nøyaktige tyske kokebok står det: Kok opp saltet vann i et kokekar tilsett 1ss eddik slå egget opp i en kopp la egget gli forsiktig ned i vannet som ikke koker lenger samle hviten rundt plommen med en spiseskje la det trekke i fire minutter ta egget opp med en hullsleiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå