AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Er sykemeldt av fysiske og psykiske grunner som har gjort at det har vært vanskelig å være i arbeidslivet i alle år, vært av og på i jobb-sykemeldt og arbeidsledig i alle år og sliter som sagt både med det ene og det andre. Fått anbefalt å søke om å bli ufør. Men er det sånn at jeg må gå ut det året med sykemelding og så over på aap før jeg kan søke? Har psykolog og lege i ryggen, så er ikke uten grunn. Hvordan går jeg frem?Anonymous poster hash: 2bd94...888
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Kontakt nav. Anonymous poster hash: c7070...bc5
HvittHus Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Du må avklares ja. Så du bør sette igang med å søke AAP først som sist. Kun mennesker med diagnoser som als, terminal cancer etc får slippe arbeidsavklaring. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Er sykemeldt av fysiske og psykiske grunner som har gjort at det har vært vanskelig å være i arbeidslivet i alle år, vært av og på i jobb-sykemeldt og arbeidsledig i alle år og sliter som sagt både med det ene og det andre. Fått anbefalt å søke om å bli ufør. Men er det sånn at jeg må gå ut det året med sykemelding og så over på aap før jeg kan søke? Har psykolog og lege i ryggen, så er ikke uten grunn. Hvordan går jeg frem?Anonymous poster hash: 2bd94...888 Du må nok gjennom de fire årene på AAP før du kan gjøre noe mer ja. Alle muligheter skal være prøvd, alt fra utdanning, kurs, andre jobber, arbeidsutprøving (i en bedrift via nav, hvor det ofte er fysioterapeut o.l.) og behandling. Et tiltak kan feks. være at du i ett år skal gå ukentlig til fysio og psykolog, for å se om det bedrer situasjonen. Anonymous poster hash: bf02c...04f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Du må nok gjennom de fire årene på AAP før du kan gjøre noe mer ja. Alle muligheter skal være prøvd, alt fra utdanning, kurs, andre jobber, arbeidsutprøving (i en bedrift via nav, hvor det ofte er fysioterapeut o.l.) og behandling. Et tiltak kan feks. være at du i ett år skal gå ukentlig til fysio og psykolog, for å se om det bedrer situasjonen. Anonymous poster hash: bf02c...04f Fire år..? Må alle gjennom fire år på aap? Har da hørt om folk som ikke har gått så lenge før de ble ufør...Anonymous poster hash: 2bd94...888
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Jeg har kreft og gikk rett fra sykemelding til uføretrygd fordi saksbehandleren min hos Nav mente at jeg skulle få ro rundt meg selv og min situasjon.Anonymous poster hash: bc4fe...402 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 Fire år..? Må alle gjennom fire år på aap? Har da hørt om folk som ikke har gått så lenge før de ble ufør...Anonymous poster hash: 2bd94...888 Det har nok vært under det gamle systemet Anonymous poster hash: 7ff99...5bf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 Fire år..? Må alle gjennom fire år på aap? Har da hørt om folk som ikke har gått så lenge før de ble ufør...Anonymous poster hash: 2bd94...888 Er blitt mye strengere. 4 år på AAP er det beste du kan forvente, så sant du ikke er fysisk ødelagt for livet deluxe. AAp gis i totalt 8 år, så om du ikke er svært soleklart ufør, må du beregne mellom 4-8 år på AAP, ja. Sliter du psykisk, må du iallefall beregne mer enn 4 år. Anonymous poster hash: bc698...742 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #9 Skrevet 8. januar 2015 Er blitt mye strengere. 4 år på AAP er det beste du kan forvente, så sant du ikke er fysisk ødelagt for livet deluxe. AAp gis i totalt 8 år, så om du ikke er svært soleklart ufør, må du beregne mellom 4-8 år på AAP, ja. Sliter du psykisk, må du iallefall beregne mer enn 4 år.Anonymous poster hash: bc698...742 AAP i åtte år? Det er jo helt klart feil. Anonymous poster hash: 070b3...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 Er sykemeldt av fysiske og psykiske grunner som har gjort at det har vært vanskelig å være i arbeidslivet i alle år, vært av og på i jobb-sykemeldt og arbeidsledig i alle år og sliter som sagt både med det ene og det andre. Fått anbefalt å søke om å bli ufør. Men er det sånn at jeg må gå ut det året med sykemelding og så over på aap før jeg kan søke? Har psykolog og lege i ryggen, så er ikke uten grunn. Hvordan går jeg frem?Anonymous poster hash: 2bd94...888 Hvem har anbefalt deg å søke om uføretrygd? Hvis det er saksbehandler hos NAV, så søk! Hvis det er andre, så be heller om et møte med NAV. Det må skrives en arbeidsevne vurdering Anonymous poster hash: 070b3...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Er sykemeldt av fysiske og psykiske grunner som har gjort at det har vært vanskelig å være i arbeidslivet i alle år, vært av og på i jobb-sykemeldt og arbeidsledig i alle år og sliter som sagt både med det ene og det andre. Fått anbefalt å søke om å bli ufør. Men er det sånn at jeg må gå ut det året med sykemelding og så over på aap før jeg kan søke? Har psykolog og lege i ryggen, så er ikke uten grunn. Hvordan går jeg frem?Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 2bd940c42a9dc2b4f66016e309641888"] 2bd94...888 [/ i] Er en individuell vurdering i hver enkel sak, der legen har siste ordet, før Nav vurderer hva som er hensiktsmessig for deg i din situasjon. Du må nok innom AAP i påvente av uføresøknaesbehandling, det er vanlig i venteperioden. Ikke hør på alle svarene du får her inne snakk med legen/behandlerne dine, de finner du ikke på KG. Heller ingen som kjenner deg og din situasjon. Anonymous poster hash: ee90e...0ba 2
Cowboy Lotte Skrevet 8. januar 2015 #12 Skrevet 8. januar 2015 AAP i åtte år? Det er jo helt klart feil.Anonymous poster hash: 070b3...4c8 Jepp det står på Nav sine sider at Aap normalt gis max 4 år. Det kan dog forlenges litt, og det gjør det ofte kun om det er fordi pasient må vente litt på endelig avklaring eller vente på søknad om ufør.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #13 Skrevet 8. januar 2015 AAP i åtte år? Det er jo helt klart feil. Anonymous poster hash: 070b3...4c8 Jeg er på 5året med AAP nå. Saksbehandleren min har sagt at det kan forlenges i "det uendelige". Anonymous poster hash: 383b4...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #14 Skrevet 8. januar 2015 Jeg er på 5året med AAP nå. Saksbehandleren min har sagt at det kan forlenges i "det uendelige".Anonymous poster hash: 383b4...a2d Nettopp. Men det hjelper jo ikke å si noe her inne, da alle vet såååå mye bedre... 8 år er nok en definitiv grense, tror jeg. Iallefall gikk jeg så lenge. Anonymous poster hash: bc698...742
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #15 Skrevet 8. januar 2015 Nettopp. Men det hjelper jo ikke å si noe her inne, da alle vet såååå mye bedre... 8 år er nok en definitiv grense, tror jeg. Iallefall gikk jeg så lenge. Anonymous poster hash: bc698...742 Etter 4.året må det dokumenteres at man er igang med noe som gir reell utsikt til bedring hvert halvår! Og det er unntak som må dokumenteres med en begrunnelse! Anonymous poster hash: 070b3...4c8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #16 Skrevet 8. januar 2015 Etter 4.året må det dokumenteres at man er igang med noe som gir reell utsikt til bedring hvert halvår! Og det er unntak som må dokumenteres med en begrunnelse!Anonymous poster hash: 070b3...4c8 Samme det. Poenget er at det er mer enn 4 år. Mye mer. Anonymous poster hash: bc698...742
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #17 Skrevet 8. januar 2015 Etter 4.året må det dokumenteres at man er igang med noe som gir reell utsikt til bedring hvert halvår! Og det er unntak som må dokumenteres med en begrunnelse! Anonymous poster hash: 070b3...4c8 Jeg har kun måtte lage en ny aktivitetsplan. Jeg går kun til behandling for sykdom, ingenting jobbrelatert eller i nærheten av noe som kan ha med jobb å gjøre. Nav har ikke sagt noe om at de har hentet inn nye opplysninger fra legen min, men jeg skal ikke påstå noe der. Har møte med nav hver 3 mnd ca. Jeg ønsker selv å søke ufør, legen min er helt enig, men behandleren min på nav mener fortsatt at jeg skal stå på AAP i ubestemt tid. Anonymous poster hash: 383b4...a2d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #18 Skrevet 9. januar 2015 Selv om du er først 50% uføre så skal ha 100% så må du på aap endel år for og se hva du greier. Anonymous poster hash: 24840...1d5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #19 Skrevet 9. januar 2015 Er en individuell vurdering i hver enkel sak, der legen har siste ordet, før Nav vurderer hva som er hensiktsmessig for deg i din situasjon. Du må nok innom AAP i påvente av uføresøknaesbehandling, det er vanlig i venteperioden. Ikke hør på alle svarene du får her inne snakk med legen/behandlerne dine, de finner du ikke på KG. Heller ingen som kjenner deg og din situasjon. Anonymous poster hash: ee90e...0ba Nei, hun må snakke med saksbehandleren på NAV. Det er jo først når saksbehandleren sier OK at man kan søke uten å få avslag med en gang. Anonymous poster hash: c7070...bc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå