Gå til innhold

Kommer boligprisene i Tromsø til å stige eller falle?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg nettopp en leilighet i Tromsø. Jeg klarte akkurat å skaffe meg nok egenkapital til en pitteliten leilighet (les hybel). Prisene i Tromsø er horrible og der jeg leide før jeg kjøpte leiligheten måtte jeg punge ut med 11.000kr i måneden for 18kvm! Jeg lette aktivt etter boplass å leie i 2 år før jeg endelig fikk det. Søkte til studentsamskipnaden, men fikk ingenting. Hadde annonse i avisene, finn.no, hybel.no, alle facebook sidene og så etter et bo-kollektiv eller hybel. jeg ser til stadighet folk som sliter veldig med å finne et sted å bo i Tromsø, så jeg er kjempeglad for at jeg endelig har et eget krypinn, men venner av meg har sagt til meg at de tror det var et dårlig valg da de mener boligprisene må komme til å stupe snart siden de har vært horribelt høy i lang tid nå og at jeg kommer til å ende opp med å tape penger når jeg selger leiligheten

Jeg tenkte å ha leiligheten i ca 4 år til jeg er ferdig med studiene, men er redd for at boligprisene skal stupe i år eller til neste år.
Hva tror dere? Noen som har litt peiling på dette området?

Endret av SnappleIsland
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen tvil om at boligprisene vil gå ned markant etterhvert, rett og slett fordi vi nordmenn i snitt er belånt langt over pipa. Eneste grunnen til at prisene er så høye er pga tomteprisene, og den eneste grunnen til at disse igjen er så høye er pga at politikere har forbudt bygging i høyde og vernet det meste av norge fra boligbygging.

Når tilbudet er mindre enn etterspørselen presses prisen i været. Men det sier seg selv at en kan ikke låne mer enn det en klarer å betale tilbake iløpet av et arbeidsliv. Så en gang stopper det. Spørsmålet er bare når.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at de stuper med det første. I fjor økte de 16,6%, mye mer enn resten av landet. Forhåpentlig roer prisene seg ned, men noe stup kan det ikke bli før vi får bygget mange flere boliger - og Tromsø er trangt på mange måter, og det bygges lite. Hvis resten av oss, som ikke har kjøpt enda, får det som vi vil flater boligprisene ut, men jeg tror det skal svært mye til før de stuper.

Anonymous poster hash: e86d1...73b

• Liker 2
Skrevet

Tviler på at de stuper med det første. I fjor økte de 16,6%, mye mer enn resten av landet. Forhåpentlig roer prisene seg ned, men noe stup kan det ikke bli før vi får bygget mange flere boliger - og Tromsø er trangt på mange måter, og det bygges lite. Hvis resten av oss, som ikke har kjøpt enda, får det som vi vil flater boligprisene ut, men jeg tror det skal svært mye til før de stuper.

Stupet skjer den dagen folk blir redde for at de ikke lengre kan se på boligen som en investering og begynner å selge, som igjen vil føre til at flere viser seg å ikke ha råd til å beholde boligen og er nødt til å selge, som da vil føre til flere som selger enn som kjøper.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er ikke særlig mange som tror på at boligenprisene skal stupe, de fleste økonomer tror på en utflating.

Men man vet jo aldri, og akkurat nå er det jo mye som er usikkert. Likevel, markedet i Tromsø er veldig presset, så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd - personlig har jeg ikke noe tro på noe i nærheten av et boligprisstup i Tromsø de neste årene. Du har alltids mulighet til å leie ut også og tjene greit på det, hvis det viser seg mer lønnsomt om 4 år (i stedetfor å selge).

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke særlig mange som tror på at boligenprisene skal stupe, de fleste økonomer tror på en utflating.

Men man vet jo aldri, og akkurat nå er det jo mye som er usikkert. Likevel, markedet i Tromsø er veldig presset, så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd - personlig har jeg ikke noe tro på noe i nærheten av et boligprisstup i Tromsø de neste årene. Du har alltids mulighet til å leie ut også og tjene greit på det, hvis det viser seg mer lønnsomt om 4 år (i stedetfor å selge).

Økonomer lever ikke lenge om de ikke spår oppgang. De fleste jobber tross alt for bedrifter og instanser som krever en oppgang eller normalisering. Det var svært få forskere som trodde på finanskrisen også, til tross for at alle signalene var der i god tid i forkant. Råtne bolligån var den gang synderen. Nordmenn har i snit lånt flere ganger mer til sine boliger enn tyskere, franskmenn, dansker og engelskmenn for å nevne noen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at boligprisene i Tromsø kommer til å stupe i løpet av de neste fire årene, men jeg tror ikke du kan gjøre regning med at boligen din vil stige noe særlig siden det er en veldig liten leilighet. Siden det er omkostninger ved både kjøp (dokumentavgift) og salg (megleromkostninger) + at du må betale renter på lån er det slett ikke sikkert at du tjener på det. Tvert imo kan du faktisk ende opp med å ha mindre EK etter salg enn du hadde da du kjøpte boligen din når megleromkostningene ved salg er trekt fra. Det kan gjøre det enda vanskeligere for deg å kjøpe neste bolig.

Anonymous poster hash: 362be...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slett ikke sikkert det lønner seg å leie ut. Det må skattes av leieinntektene og boliglån må fremdeles betales. Når boligen selges må det skattes av et overskudd, men selges den med tap kan du få fradrag på selvangivelsen for det. Det å leie ut kan kreve en del jobb, og det er slett ikke alltid en får leietakere som betaler for seg når de skal.

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er slett ikke sikkert det lønner seg å leie ut. Det må skattes av leieinntektene og boliglån må fremdeles betales. Når boligen selges må det skattes av et overskudd, men selges den med tap kan du få fradrag på selvangivelsen for det. Det å leie ut kan kreve en del jobb, og det er slett ikke alltid en får leietakere som betaler for seg når de skal.

Det var derfor jeg skrev "hvis det viser seg mer lønnsomt". :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skulle fortsatt å leie til 11.000 i mnd ville du betalt over 500.000 i leie på fire år. Selv med kjøps- og salgsomkostninger inkludert skal det svært mye til før du taper mer på å eie enn på å leie. Altså mer økonomisk lurt å eie. Boligmarkedet MÅ flate ut på et eller annet tidspunkt, for tilstandene begynner å bli latterlige, men folk må fortsatt ha et sted å bo, og leiemarkedet er så presset at folk i Tromsø blir tvunget inn på kjøpemarkedet. Du kan forvente et verditap den dagen det er bygget MANGE nye boliger relativt sentralt, men det tviler jeg på at det blir innen fire år. Det er ikke planlagt nok boligblokker i nærmeste fremtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Typen er ferdig utdannet eiendomsmegler om 1 år så han kan sikkert bistå gratis med salget + at om 4 år er jeg ferdig utdannet Siviløkonom så da har jeg nok også nok kunnskap til å få det solgt.

Omkostningene jeg måtte betale for leiligheten var bare på 6000kr som var i dokumentavgift til staten fordi leiligheten er en del av et sameie (ikke borettslag med fellesgjeld) det er en selveierleilighet uten fellesgjeld, men inngår i et sameie som betyr at vi har en fellesutgift på 600kr i måneden som dekker internett og canal digital abonnement og siden den er en del av et sameie måtte jeg bare betale omkostninger for så mange kvadrat som jeg eier i sameiet - altså en brøk av hele arealet. Så det er ikke store omkostninger på denne. og som flere sa, i verste fall kan jeg nok leie den ut og vente på å å få den solgt.

Anonymous poster hash: bb72a...d19
AnonymBruker
Skrevet

Siden leiligheten er sentralt plassert i området med polarmuseet har jeg ikke hatt noe problem med å få leid den ut nå i vinter, fikk telefoner bare et par minutter etter jeg la den ut som korttidsleie på finn nå i jula for desember måned og fikk over 10 telefoner før jeg rakk å slette annonsen da jeg lot første innringer få den, så tror det kommer til å gå bra å få leid det ut.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Du trenger nok ikke bekymre deg for prisfall. Husk også at OM prisene stuper, så vil også prisen på boligen du ønsker å kjøpe ha falt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper jeg ikke kupper tråden din alt for mye men kanskje du/ dere andre i tråden har litt peil. Jeg og broren har arvet en nedbetalt leilighet veldig sentralt i Tromsø mellom sentrum og Universitetet/ Sykehuset. Den er mellom 64-74 kvadratmeter og bygd i 89. Innrøkt oppussingsobjekt men ellers fin. Jeg og broren bor begge i Oslo. Foreløpig så står leiligheten bare der, annet enn at vi bruker den når vi er på familiebesøk noen ganger i året. Bør vi forte oss å selge den eller bør vi leie ut? Hva vil lønne seg?

Anonymous poster hash: 086c1...1c5
AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper jeg ikke kupper tråden din alt for mye men kanskje du/ dere andre i tråden har litt peil. Jeg og broren har arvet en nedbetalt leilighet veldig sentralt i Tromsø mellom sentrum og Universitetet/ Sykehuset. Den er mellom 64-74 kvadratmeter og bygd i 89. Innrøkt oppussingsobjekt men ellers fin. Jeg og broren bor begge i Oslo. Foreløpig så står leiligheten bare der, annet enn at vi bruker den når vi er på familiebesøk noen ganger i året. Bør vi forte oss å selge den eller bør vi leie ut? Hva vil lønne seg?

Anonymous poster hash: 086c1...1c5 [/acrFra

Fra slik det ser ut nå burde dere leie ut. Det er så sinnssykt mange som er desperate etter et sted å leie nå i Tromsø at det er potensielt store gevinster å hente. Hold øye med nybyggingene i Tromsø slik at dere vet når dere bør selge. Hold utkikk etter studenthus som blir bygd og leilighetskomplekser i byen Det kan man lese om på nett, f.eks. ITromsø-avisa.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 086c1...1c5

Dere bør sjekke skattereglene, slik at dere ikke trår feil og av den grunn risiskerer å skatte av overskuddet i forhold til opprinnelig kjøpsverdi, som sikkert var lavt i forhold til dagens verdi.

Så vidt jeg vet, slipper arvinger gevinstbeskatning ved salg, men jeg kjenner dårlig til reglene. Jeg antar dere i så fall må selge den innen rimelig tid etter dere arvet den, men jeg kan dessverre ikke detaljer rundt dette, så min oppfordring er undersøk med skattereglene.

Anonymous poster hash: 617eb...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at boligprisene vil gå ned markant etterhvert, rett og slett fordi vi nordmenn i snitt er belånt langt over pipa. Eneste grunnen til at prisene er så høye er pga tomteprisene, og den eneste grunnen til at disse igjen er så høye er pga at politikere har forbudt bygging i høyde og vernet det meste av norge fra boligbygging.

Når tilbudet er mindre enn etterspørselen presses prisen i været. Men det sier seg selv at en kan ikke låne mer enn det en klarer å betale tilbake iløpet av et arbeidsliv. Så en gang stopper det. Spørsmålet er bare når.

Stupet skjer den dagen folk blir redde for at de ikke lengre kan se på boligen som en investering og begynner å selge, som igjen vil føre til at flere viser seg å ikke ha råd til å beholde boligen og er nødt til å selge, som da vil føre til flere som selger enn som kjøper.

Jeg er ikke uenig med deg at dette ikke kan fortsette, men hvordan resonnerer du?

Tilbudet vil ikke bli større enn etterspørselen så lenge befolkningen vokser og vi blir stadig færre per husstand. Vi trenger alle et sted å bo.

(Jeg har merkelig nok ikke sett noen prognoser på at befolkningsveksten går ned, til tross for at nå hører at de gyldene tider er over. Tvert i mot snakkes det stadig om hvordan hvordan f.eks. Oslo skal vokse enormt fremover, og det samme sies om alle pressområdene.)

Anonymous poster hash: 617eb...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...