Gå til innhold

Ufør og den nye inntektsgrensen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at for de som blir ufør i 2015 har en inntektsgrense på 0,4G, før de blir trukket i trygden. Altså kr. 35.348,-

Er dette før eller etter skatt? Om det er før skatt, er det jo horribelt. Om det er etter skatt, er det jo rene paradiset.

Noen som vet dette?

Anonymous poster hash: 7d858...ae6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var noe med 60? Men hvordan gjør man det da, ikke melder om jobbing og når det stiger over må en si ifra?

Anonymous poster hash: eb8e6...a15
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var noe med 60? Men hvordan gjør man det da, ikke melder om jobbing og når det stiger over må en si ifra?

60000 er for de som er ufør fra før. Det er en meldetjeneste på NAV man benytter seg av for å beregne riktig trygd om man har inntekter i tillegg.

Men ingenting om det er brutto eller netto...

AnonymBruker
Skrevet

Ser at for de som blir ufør i 2015 har en inntektsgrense på 0,4G, før de blir trukket i trygden. Altså kr. 35.348,-

Er dette før eller etter skatt? Om det er før skatt, er det jo horribelt. Om det er etter skatt, er det jo rene paradiset.

Noen som vet dette?

Det er før skatt. Så etter skatt sitter du igjen med: 22.976kr.

Anonymous poster hash: 7c4da...f8f

AnonymBruker
Skrevet

Det er før skatt. Så etter skatt sitter du igjen med: 22.976kr.

Anonymous poster hash: 7c4da...f8f

Har du kilder på dette og kan poste en link?

Skrevet

Det er alltid brutto som blir regnet innen Nav. Så dem 35000kr er dessverre før skatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

60000 er for de som er ufør fra før. Det er en meldetjeneste på NAV man benytter seg av for å beregne riktig trygd om man har inntekter i tillegg. Men ingenting om det er brutto eller netto... Anonymous poster hash: 7d858...ae6

Men må det ikke bli likt for alle? Fra 2015 må det bli likt for alle!

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid brutto som blir regnet innen Nav. Så dem 35000kr er dessverre før skatt.

Jeg ser at dere påstår dette, men jeg må ha en pålitelig link...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men hadde jeg i dagfått 35 000 så hadde det vært paradis uansett om det hadde vært brutto eller netto.

Anonymous poster hash: 5faff...b33

Skrevet

Jeg ser at dere påstår dette, men jeg må ha en pålitelig link...

Nav opererer alltid med bruttosummer. Siden hver enkelt bruker har forskjellig skatteprosent ville noe annet være umulig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nav opererer alltid med bruttosummer. Siden hver enkelt bruker har forskjellig skatteprosent ville noe annet være umulig.

Så om jeg da som ufør har et lite firma på si og tjener f.eks 50000 på dette og har fradrag på omtrent det samme, blir jeg likevel trukket i trygd?? Da sitter jeg jo igjen med mindre enn om jeg hadde gitt blaffen i hele firmaet?

Firmaet koster også noe å drive.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men hadde jeg i dagfått 35 000 så hadde det vært paradis uansett om det hadde vært brutto eller netto.

Anonymous poster hash: 5faff...b33

Hadde de jobbet fullt som deg, hadde det vært paradis for dem!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet dette?

Nja..i 2014 var det vel 1G de som var uføre kunne tjene før de ble trukket i trygd, så er vel ikke blitt noe mer paradis i år vil jeg tro. 1 G er faktisk ganske mye å tjene ved siden av full uføretrygd.

Anonymous poster hash: 67cda...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så om jeg da som ufør har et lite firma på si og tjener f.eks 50000 på dette og har fradrag på omtrent det samme, blir jeg likevel trukket i trygd?? Da sitter jeg jo igjen med mindre enn om jeg hadde gitt blaffen i hele firmaet?

Firmaet koster også noe å drive.

Jeg er ikke sikker på om du blir trukket like mye som du tjener. De sier at det skal lønne seg å arbeide, og at en arbeidstime skal gi mer lønn enn en trygdet time. Men jeg vet ikke. Snakk med NAV de sitter inne med mer korrekt info rundt dette.

Anonymous poster hash: 52c9c...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Du trekkes ikke like mye som du tjener.

"Når uføregraden fastsettes etter § 12-10, skal det fastsettes en inntektsgrense, som skal svare til inntekt etter uførhet (se § 12-9 tredje ledd) tillagt 40 prosent av grunnbeløpet per kalenderår. Dersom uføretrygden er en omregnet uførepensjon, skal det for kalenderår til og med år 2018 fastsettes en inntektsgrense, som skal svare til inntekt etter uførhet (se § 12-9 tredje ledd) tillagt 60 000 kroner.

Dersom mottakeren av uføretrygd har inntekt som overstiger inntektsgrensen, skal uføretrygden reduseres. Reduksjonen skal svare til den overskytende inntekten multiplisert med en brøk der vedkommendes uføretrygd ved 100 prosent uføregrad er teller og inntekten før uførheten (se § 12-9 første og andre ledd) er nevner. Som inntekt regnes pensjonsgivende inntekt eller inntekt av samme art fra utlandet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-8#KAPITTEL_5-8

Anonymous poster hash: 6d382...392
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg snakket ned NAV på tlf, og fått vite med 100% sikkerhet at om man driver næring i tillegg til ufør er det altså NETTO næringsinntekt man skal føre som tilleggsinntekt.

Dette er fantastiske nyheter! Da kan man ha 200000 i næringsinntekt på foretaket sitt om man vil, uten å bli trukket en krone i trygden.

Man må bare ha fradragene i orden, så man kommer ned under 0,4G i netto næringsinntekt:-):-):-).

Dette var jaggu fantastisk!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Så det er 0.4 G? Men de som har vært uføre en stund, hvorfor skal de beholde de 60? Skal ikke ha det liket?

AnonymBruker
Skrevet

Så det er 0.4 G? Men de som har vært uføre en stund, hvorfor skal de beholde de 60? Skal ikke ha det liket?

De har 60000 som en overgangsordning til 2018. Pga at de har hatt 1G fra tidligere av. Så etter 2018 er det 0,4G for alle.

Med de fantastiske mulighetene dette nå byr på:-) Ser lyst på fremtiden nå, ja, når man først skal gjøre det som ufør:-)

AnonymBruker
Skrevet

De har 60000 som en overgangsordning til 2018. Pga at de har hatt 1G fra tidligere av. Så etter 2018 er det 0,4G for alle.

Med de fantastiske mulighetene dette nå byr på:-) Ser lyst på fremtiden nå, ja, når man først skal gjøre det som ufør:-)

Kan jeg spøre hvorfor du ser lyst på det? :) Ok, så alle har fra og med 2015 60k og til 2018 blir det 0.4 G... Men det blir jo sykt lite da! Why so happy?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg snakket ned NAV på tlf, og fått vite med 100% sikkerhet at om man driver næring i tillegg til ufør er det altså NETTO næringsinntekt man skal føre som tilleggsinntekt.

Dette er fantastiske nyheter! Da kan man ha 200000 i næringsinntekt på foretaket sitt om man vil, uten å bli trukket en krone i trygden.

Man må bare ha fradragene i orden, så man kommer ned under 0,4G i netto næringsinntekt:-):-):-).

Dette var jaggu fantastisk!!!!

Da har du blitt feilinformert. Det er brutto næringsinntekt som skal oppgis.

For de som har blitt uføre før 2015 - kan altså tjene inntil 60000.- UTEN at uføretrygden blir redusert i årene frem til 2018. Du må like fullt skatte av dette. Og alt over det må du ikke bare skatte av, men du får også en reduksjon i trygden avhengig av det overskridende beløpet..

Anonymous poster hash: a3e38...795

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...