Gå til innhold

Reise og samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte kan du reise utlands når du har 2 åringen barn. Jeg har primær omsorg og Faren har vanlig samvær med ungen.Vi har stor konflikt nivå med. Han vil ikke at jeg skal reise utlands med barn. Kan jeg reise uten tillatelse fra han.????

Anonymous poster hash: 07f81...d09
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du pass? Da kan du rese når du vil. Har du ikke pass og dere har delt foreldreansvar må han skrive under på pass "søknaden". Dette kan han nekte å gjøre og da må du ta det videre.

Anonymous poster hash: 659c8...675
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har pass og er i konflikt med far, kan det bli vanskelig å få der gjennom om dere har delt foreldrerett. Han kan nekte.

Anonymous poster hash: 165c3...3b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har pass og er i konflikt med far, kan det bli vanskelig å få der gjennom om dere har delt foreldrerett. Han kan nekte.

Anonymous poster hash: 165c3...3b8

Det kan han ikke med mindre han kan sannsynliggjøre at det er kidnappingsfare. Men han kan trenere det så det tar lang tid.

Anonymous poster hash: 188fe...998

AnonymBruker
Skrevet

Dersom far nekter å signere på pass, så lat du politet avgjøre. Dem tar kontakt med far og ber om begrunnelse til at han nekter. Politiet avgjør da om det er hold i begrunnelsen eller ei, og utsteder pass om dem mener det ikke foreligger kidnappingsfare.

Dersom dette gjentar seg, så går du til sak mot bf og fjerner hans del av ansvaret da dette er misbruk.

Anonymous poster hash: 2881c...008
  • Liker 1
Skrevet

Heisann.

Hvis du har pass så er det bare å reise. Hvis IKKE, og hvis far har del i foreldreansvar så må du ha hans underskrift for å få ut pass. Far må ha GODE GRUNNER for å nekte dette, bare sånn at du er klar over det. Hvis han ikke skriver under bare for å være vanskelig så får du ut pass til barnet ditt alikevel.

Jeg har vært i samme situasjon, da faren til mine barn nektet å skrive under, han gjorde det av sjalusi osv. Jeg fikk pass til barna mine alikevel, og passene låg i min postkasse etter 3 dager. Så bare kos deg med barnet ditt utenlands du, god tur :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Ungen har pass med det er glydig til juni 2015,jeg tenke å reise i september å besøke familien min i USA. Når jeg skal fornye passet trenger han å signere også?. vi deler foreldreansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Han må alltid gi samtykke til nytt pass.

Du kan reise på normale ferieturer, men skal så langt det lar seg gjøre ta hensyn til hans samværsrett.

Han kan feks få kompensert samværet før eller etter feri?

Anonymous poster hash: 4e3a9...ff7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte kan du reise utlands når du har 2 åringen barn. Jeg har primær omsorg og Faren har vanlig samvær med ungen.Vi har stor konflikt nivå med. Han vil ikke at jeg skal reise utlands med barn. Kan jeg reise uten tillatelse fra han.????

Hva er "vanlig samvær"?

Stakkars barn, et bedre er delt bosted og 50/50.

Anonymous poster hash: ad61a...a84

AnonymBruker
Skrevet

jeg er veldig lyst på det men siden barnevernet er i bildet også dem nemte at barn under 3 år kan ikke dele 50/ 50 til begge foreldre. Vannlig samvært er annen hver helg og ett ettermiddage med overnating. Det er så vanskelig når eksen din dominere alle sammen.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er veldig lyst på det men siden barnevernet er i bildet også dem nemte at barn under 3 år kan ikke dele 50/ 50 til begge foreldre. Vannlig samvært er annen hver helg og ett ettermiddage med overnating. Det er så vanskelig når eksen din dominere alle sammen.

Jo, i alle fall flere i Oslo som har 50/50 delt bosted for barn på 2 år: men de må oppfylle noen kriterier:

1. Barnet har vært knyttet i omtrent like stor grad til far som til mor siden fødselen (f.eks far tok i mot barnet og hadde mulighet til å ha lang perm fra jobben/fleksitid og var mye hjemme med barnet)

2. Mor og far bor i hver sin bolig like ved hverandre (grei gangavstand)

3. De evaluerer hvert kvartal (f.eks) og er åpne for at barnet i perioder behøver å være lengre enn den ene uken m/helg slik at foreldrene tenker mindre på dine rettigheter enn på barnets behov

4. De vil barnets / barnas beste og justerer seg underveis og er romslige.

5. Mor og far har et saklig og bevisst forhold til hverandre og samarbeider bra.

Anonymous poster hash: ad61a...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...