Gå til innhold

kan legen nekte å gi sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har hatt vondt i foten min i ca en måned. Fikk tabletter av legen som ikke hjalp noe særlig. Jeg har vært sykemeldt i 4 uker. Så ble jeg sendt til unilabs for å ta røntgen bildet. Etter det snakket jeg med Legen på tlf og hun sier at jeg ikke har noe problem med foten og at alt er bra. Men jeg har fortsatt vondt Jeg jobber i en butikk der der jeg må løfte tunge ting kan ikle belaste så mye på den ene foten. Kan legen nekte å sykemelde meg?

Anonymous poster hash: 09201...047

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis hun mener du ikke er syk nok til å være hjemme fra jobb, mener jeg hun kan nekte å sykemelde deg.

Anonymous poster hash: 6c7b0...fb1
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og jeg tror fastleger har fått beskjed om å være strengere med sykemeldinger også.

Anonymous poster hash: 03426...464
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Så det vil si jeg må klare å jobbe med smerter i foten?

Ts

Anonymous poster hash: c0933...23a

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Om du har smerter i foten så får du kreve en MR-undersøkelse. Du kan også få en slags sykmelding der du kan bli fritatt fra å løfte tunge ting og slikt.

Anonymous poster hash: 12f61...e9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men du kan jo be om tilrettelegging på jobb og smertestillende så det blir enklere å utføre jobben.

Anonymous poster hash: d99b2...eaa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Så lenge du ikke har en veldig aktiv jobb, så ja.

Anonymous poster hash: 6a1aa...7f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men du kan jo be om tilrettelegging på jobb og smertestillende så det blir enklere å utføre jobben.Anonymous poster hash: d99b2...eaa

Hva vil si tilrettelegging

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil si tilrettelegging

At du f.eks ikke løfter tunge ting o.l som belastr foten.. Leger skriver ikke ut sykemelding hvis han/hun ikke tror du er syk. Hvis det var sånn, så kunne jo alle bare sagt at de hadde vondt et eller annet sted (selvom de ikke hadde det), og blitt sykmeldte i hytt og vær

Anonymous poster hash: 8223b...f6f

Skrevet

Ja. Men du kan jo be om tilrettelegging på jobb og smertestillende så det blir enklere å utføre jobben.

Anonymous poster hash: d99b2...eaa

Nåvel, det er grenser for hvor mye smertestilende en kan kreve at en pasient skal ta. Det er gift for kroppen over tid. Er smerten reell, er det også en årsak . Da blir det videre leting.

Tilrettelegging kommer veldig an på hvilken jobb det er snakk om.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg har noe problem med muskler i foten?

Skrevet

Få henvisning til fysioterapeut. Du kan få tilpassa jobben som nevnt over. Du treng ikkje sjukemeldast pga vond fot. Du kan heller gjøre litt andre oppgaver enn akkurat tunge løft og slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har hatt vondt i foten min i ca en måned. Fikk tabletter av legen som ikke hjalp noe særlig. Jeg har vært sykemeldt i 4 uker. Så ble jeg sendt til unilabs for å ta røntgen bildet. Etter det snakket jeg med Legen på tlf og hun sier at jeg ikke har noe problem med foten og at alt er bra. Men jeg har fortsatt vondt Jeg jobber i en butikk der der jeg må løfte tunge ting kan ikle belaste så mye på den ene foten. Kan legen nekte å sykemelde meg?

Anonymous poster hash: 09201...047

Problemet trenger ikke være i foten men nederst i ryggen. Det kan stråle ned i foten men det regner jeg med legen har sjekket. Som andre skriver her få en henvisning til fysio så kan de sjekke og du evnt øvelser du kan gjøre.

Anonymous poster hash: d0066...fdd

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjelper mot smertene dine er å slutte i jobben og gå over til mindre belastende arbeid. Etter noen uker eller måneder er smertene borte og.

Anonymous poster hash: d5dff...e42
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei legen har gitt meg 50%sykemelding til 31.januar. og etter det har hun sagt at du er friskmeldt siden alt så bra ut på røntgen bildet. Hva skal jeg gjøre? Jeg har fortsatt vondt. Jeg halter når jeg går. Og jeg jobber på en butikk. Får ikke gjort så mye da. Jeg vil be om en MR undersøkelse. Kan være noe med muskler? Kan jeg være sykemeldt til jeg tar MR ? Kan hende jeg får noe medisin hvis de finner ut feilen.

Skrevet

1. Ja, det har de lov til om de mener du ikke er berettiget sykemelding, altså at du ikke er syk nok og at de mener du kan utføre jobben din.

2. Leger har tidligere fått refs pga de gir altfor mange sykemeldinger til pasienter som kanskje ikke egentlig er veldig syke. Derfor er noen ekstra obs. Dette kan også føre til at noen leger blir for opptatt av dette og ser seg litt blinde på reglene, ergo er det noen som kanskje er veldig syke/vonde men som likevel ikke får sykemelding. Dette er feil og som pasient må du da være veldig masete, eventuelt bytte lege.

3. Du kan få tilrettelagt sykemelding, dvs at du går på jobb men du har rett til å slippe arbeidsoppgaver som går utover skaden din, i dette tilfellet foten din. Om jobben har umuligheter med å tilrettelegge, så blir du sykemeldt, men dette må jobben din da dokumentere videre til NAV. Om skaden din er kronisk er det store muligheter for at du må omskoleres.

4. Å gå på smertestillende hele veien er ikke anbefalt. Har du vært hos fysioterapeut? Hvis ikke, kanskje du skulle tatt en tur. De kan være flinkere enn legen til å behandle smertene dersom de er muskulære, senebetennelser og lignende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har plantarfacitt og går da få jobb av den grunn! Gode sko, tøying, massaje og stå på vilje løser mye, ta deg sammen og gjør ett forsøk. Legen er heldigivis i sin fulle rett il å be deg pelle deg på jobb.

Anonymous poster hash: 64d1d...daa

• Liker 4
Skrevet

TS, eg får ikkje inntrykk av at du vil jobbe. Har du tatt til deg forslaget som fleire av oss kom med for to og ei halv veker siden ang fysioterapi? På mange arbeidsplasser kan ein få tilrettelagt sjølv om ein har vondt ein plass. På meg virker du som du ikkje er så interessert i å prøve. Har du bedt om MR? Det var jo snakk om MR for meir enn to veker siden. Har du bedt om henvisning til fysio? Eller tenker du at du skal sitte heime og håpe det går over? Du har jo ikkje svart på om jobben kan tilpasses. Har du spurt sjefen din om det?

Eg virker kanskje krass, men du treng kanskje å sparkes litt igang?

• Liker 2
Skrevet

TS, eg får ikkje inntrykk av at du vil jobbe. Har du tatt til deg forslaget som fleire av oss kom med for to og ei halv veker siden ang fysioterapi? På mange arbeidsplasser kan ein få tilrettelagt sjølv om ein har vondt ein plass. På meg virker du som du ikkje er så interessert i å prøve. Har du bedt om MR? Det var jo snakk om MR for meir enn to veker siden. Har du bedt om henvisning til fysio? Eller tenker du at du skal sitte heime og håpe det går over? Du har jo ikkje svart på om jobben kan tilpasses. Har du spurt sjefen din om det?

Eg virker kanskje krass, men du treng kanskje å sparkes litt igang?

Jeg er ikke TS, men jeg ringte til mange fysioterapauter etter en stor operasjon, jeg hadde krav på heldekt fysioterapi, kom ikke inn noen steder på månedsvis. Måtte så via omveier(lege) benytte meg av sykehusets ene fysioterapaut. Så ting er ikke så lett eller raskt der ute i virkeligheten, som å gi et enkelt råd.

Anonymous poster hash: 9bd69...1dc

Skrevet

Jeg er ikke TS, men jeg ringte til mange fysioterapauter etter en stor operasjon, jeg hadde krav på heldekt fysioterapi, kom ikke inn noen steder på månedsvis. Måtte så via omveier(lege) benytte meg av sykehusets ene fysioterapaut. Så ting er ikke så lett eller raskt der ute i virkeligheten, som å gi et enkelt råd.

Anonymous poster hash: 9bd69...1dc

Eg får inntrykk av at TS ikkje har prøvd å skaffe fysioterapi. Har sjølv gått til mange fysioterapeuter siste ti årene, seinast i fjor. Er vant med gjennomsnittlig tre veker ventetid. Av og til mykje lengre, av og til kortare. Har fått beskjed om at enkelte har eit halvt år ventetid, mens andre kan ta meg inn veka etter. Det spørs jo litt kor i landet ein bur, og på tilgang og etterspørsel.

Sa ikkje at TS allerede burde ha gått til behandling i to veker, men at TS burde få henvisning og skaffe seg ein fysioterapeut. Jo lenger TS venter med dette, jo lenger tid tar det sjølvsagt før TS kjem til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...