Missy1 Skrevet 6. januar 2015 #1 Del Skrevet 6. januar 2015 Sønnen min har fått vannkopper, jeg er ganske sikker. Men han har en blemme som skiller seg ut fra de andre. Den er større og har gulaktig skorpe på seg. Trodde først det var brennkopper, men da jeg så prikkene på resten av kroppen hans så skjønte jeg at han iallefall har fått vannkopper. Det jeg lurer på er om den som skiller seg ut kan være en vannkopp som han har pirket for mye på? Blir de større og "betente" hvis man pirker på de? Er så redd for at han har både brennkopper og vannkopper 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Del Skrevet 6. januar 2015 det etterlates arr senere. Da jeg hadde vannkopper fikk jeg kun 1 vannkopp, klødde visstnok på den, og er et hull akkurat der den dag i dag - 20 år senere Anonymous poster hash: 899fe...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Del Skrevet 6. januar 2015 Ville tatt han med til legen jeg da om jeg var deg TS. Anonymous poster hash: 72085...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaHP Skrevet 6. januar 2015 #4 Del Skrevet 6. januar 2015 Det kan høres ut som en vannkopp han har pirket på. Det kan jo også være en vannkopp som bare skiller seg ut fra de andre vannkoppene. Ut i fra det jeg har erfart så er ikke vannkopper alltid like, men du burde kanskje høre med legen? Lykke til og god bedring til gutten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Del Skrevet 6. januar 2015 Her er to muligheter. Enten er det er det en brennkopp, eller så er det er tidlig, 1. Vannkopp. Verken brennkopper eller vannkopper bør kløs eller pirkes på, det blir stygge arr, enten vortelignende som jeg har to av eller groper som jeg har en av etter vannkopper for hundrede år siden. Har du sårsalve eller sinksalve i hus? Smør på den "skorpekoppen".Anonymous poster hash: bb0b2...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Del Skrevet 6. januar 2015 Vannkopper kan bli til brennkopper hvis man piller på de og feil bakterier kommer til. Kan være greit med en sjekk hos lege i tilfelle han trenger antibiotika. Anonymous poster hash: 94212...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 6. januar 2015 #7 Del Skrevet 6. januar 2015 Det er mye mulig å få brennkopper i vannkoppene.... Greit å dekke til og unngå mer pirking, vil jeg tro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg kan ikke hindre gutten i å pirke, det er helt umulig. Kan selvfølgelig ta vekk hånda hans om jeg ser han pirker da De andre prikkene er utover resten av kroppen, ganske tydelig at det er vannkopper, men den som skiller seg ut var mistenkelig lik brennkopper. Den dukket opp igår og den har vokst siden første gang jeg så den. Prøvde å ta en tur innom legevakta for å høre hva de trodde, men de var livredde for smitte og det var såvidt jeg fikk komme inn med han. Tenkte å høre med fastlegen imorgen, men hvis de er sånn som på legevakta så får vi jo ikke noe lege til å se på det :-/ Arr er ikke min største bekymring jeg er mer bekymret over alle de teite plagene han skal få. Jeg vet vannkopper er noe som følger med hos alle barn, men han har så mye problemer med huden fra før at det skjærer i hjertet mitt. Han har hatt mollusker i et par år nå og ganske hissig atopisk eksem :-/ håper vannkoppene fort går over. Forresten, jeg syns de ser ganske tørre ut. Ser ut som det er skorpe på noen allerede. Er ikke det litt rart når det startet igår? Er det fordi han har klødd på de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Del Skrevet 6. januar 2015 De med atopisk eksem har så sårbar hud at de kan lettere få brennkopper, blant annet i eksemen. Sønnen min hadde brennkopper på nesten hele kroppen, han var baby og gråt masse, måtte ha antibiotika. Han har atopisk eksem, ingen arr (men var så liten at han klødde seg ikke) og ingen andre plager i ettertid. Det var så ille at han ble lagt i isolat på sykehuset, det sier jo litt, og som sagt ingen etterplager Både jeg og mannen ble smittet men vi hadde bare 2-3 brennkopper hver så fikk ikke antibiotika, og de var vonde. Veldig vonde syntes jeg og mannen, og siden sønnen vår skrek bare vi rørte han så må de ha vært vonde for han og. Kan sønnen din prate så du kan spørre om den blemmen er vond? Hvor gammel er han? Om den er gul så kan det være gule stafylokokker, og det er brennkopper. Om det er brennkopper så vær nøye med at han ikke skal klø seg på den, fordi da kan det spre seg fra den og til vannblemene om han klør på en vannblemme rett etterpå. Og brennkopper er veldig slittsomt. Ellers bør dere alle som bor sammen være nøye med håndhygiene. Men så ille rammet som sønnen min var er SJELDENT, legene på sykehuset hadde ikke sett det så ille før. Jeg våknet en natt av at jeg lå og klødde meg på brennkoppene, hadde klødd meg til blods med mine lange negler. Fikk ikke arr. Vannkopper har jeg et par arr av. Man kan få skorpe fortere ja om man klør, siden blemmene sprekker.Anonymous poster hash: cee00...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Del Skrevet 6. januar 2015 Med vannblemmer mener jeg vannkopper, skrev feil.Anonymous poster hash: cee00...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #11 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg kan ikke hindre gutten i å pirke, det er helt umulig. Kan selvfølgelig ta vekk hånda hans om jeg ser han pirker da De andre prikkene er utover resten av kroppen, ganske tydelig at det er vannkopper, men den som skiller seg ut var mistenkelig lik brennkopper. Den dukket opp igår og den har vokst siden første gang jeg så den. Prøvde å ta en tur innom legevakta for å høre hva de trodde, men de var livredde for smitte og det var såvidt jeg fikk komme inn med han. Tenkte å høre med fastlegen imorgen, men hvis de er sånn som på legevakta så får vi jo ikke noe lege til å se på det :-/ Arr er ikke min største bekymring jeg er mer bekymret over alle de teite plagene han skal få. Jeg vet vannkopper er noe som følger med hos alle barn, men han har så mye problemer med huden fra før at det skjærer i hjertet mitt. Han har hatt mollusker i et par år nå og ganske hissig atopisk eksem :-/ håper vannkoppene fort går over. Forresten, jeg syns de ser ganske tørre ut. Ser ut som det er skorpe på noen allerede. Er ikke det litt rart når det startet igår? Er det fordi han har klødd på de? du får forklare legen situasjonen så kan dere evt komme rett inn til legen eller så kan lege kanskje evt komme på hjemmebesøk slik at dere ikke smitter noen. Anonymous poster hash: 72085...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #12 Del Skrevet 6. januar 2015 De med atopisk eksem har så sårbar hud at de kan lettere få brennkopper, blant annet i eksemen. Sønnen min hadde brennkopper på nesten hele kroppen, han var baby og gråt masse, måtte ha antibiotika. Han har atopisk eksem, ingen arr (men var så liten at han klødde seg ikke) og ingen andre plager i ettertid. Det var så ille at han ble lagt i isolat på sykehuset, det sier jo litt, og som sagt ingen etterplager Både jeg og mannen ble smittet men vi hadde bare 2-3 brennkopper hver så fikk ikke antibiotika, og de var vonde. Veldig vonde syntes jeg og mannen, og siden sønnen vår skrek bare vi rørte han så må de ha vært vonde for han og. Kan sønnen din prate så du kan spørre om den blemmen er vond? Hvor gammel er han? Om den er gul så kan det være gule stafylokokker, og det er brennkopper. Om det er brennkopper så vær nøye med at han ikke skal klø seg på den, fordi da kan det spre seg fra den og til vannblemene om han klør på en vannblemme rett etterpå. Og brennkopper er veldig slittsomt. Ellers bør dere alle som bor sammen være nøye med håndhygiene. Men så ille rammet som sønnen min var er SJELDENT, legene på sykehuset hadde ikke sett det så ille før. Jeg våknet en natt av at jeg lå og klødde meg på brennkoppene, hadde klødd meg til blods med mine lange negler. Fikk ikke arr. Vannkopper har jeg et par arr av. Man kan få skorpe fortere ja om man klør, siden blemmene sprekker.Anonymous poster hash: cee00...434 Takk for svar han er 4år gammel, men har en utviklingsforstyrrelse så han har dårlig språkforståelse og lite verbalt språk så jeg kan ikke forklare han. Jeg har selv hatt brennkopper og det var ikke noe ålreit. Vet godt hvor raskt det sprer seg og det er en av grunnene til at jeg er livredd for at han har det. Skal ringe legen imorgen og høre. Er jo greit å få en vurdering på et tidlig stadium tenker jeg. På legevakta sa de vi skulle vente og se, og at vi fikk kontakte lege hvis det spredde seg over store områder. Han har heldigvis ikke noen vannkopper i nærheten av den ene som ser betent ut og de fleste er skjult under klærna. Har ikke sett at han har klødd noe særlig på de så er usikker på om han er mye plaget. Det er litt rart for det har spredd seg mye idag, men det jeg fikk lov å se virka inntørka :-/ han lar meg ikke ta så mye på han og det er litt vanskelig å få kontakt i perioder så jeg har ikke sett veldig nøye på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #13 Del Skrevet 6. januar 2015 Vær så snill og ikke dta til legen uten avtale. Vannkopper smitter, veldig, er der gravide eller kreftpasienter eller andre med alvorlig sykdom der så kan en smitte få alvorlige konsekvenser. Legen kan kontrollere når tid det er best at dere kommer med hensyn til smitte og andre pasienters plager. Er litt usikker på om dette er vannkopper. Kan du spørre legen om du kan sende mobilbilder til dem? Ellers ble kløestillende hvitvask mye brukt på vannkopper tidligere om der finnes andre og bedre ting i dag, vet de på apoteket. Mulig antihistamin tabletter og stiller kløen. Ta en telefon til et stort vaktapotek og spør, eller før kl. 21 et kjøpesenterapotek med lang åpningstid.Anonymous poster hash: bb0b2...7c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 6. januar 2015 #14 Del Skrevet 6. januar 2015 Ikke dra til legen hvertfall. Vannkopper er så fryktelig smittsomt. Du kan jo ringe og høre hva de tror det kan være. Brennkopper i forbindelse med vannkopper er jo ganske vanlig, eller så er det vel bare en vannkopp han har klødd mye på. Er vel ingen ting å gjøre så stor sak ut av? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 6. januar 2015 Vær så snill og ikke dta til legen uten avtale. Vannkopper smitter, veldig, er der gravide eller kreftpasienter eller andre med alvorlig sykdom der så kan en smitte få alvorlige konsekvenser. Legen kan kontrollere når tid det er best at dere kommer med hensyn til smitte og andre pasienters plager. Er litt usikker på om dette er vannkopper. Kan du spørre legen om du kan sende mobilbilder til dem? Ellers ble kløestillende hvitvask mye brukt på vannkopper tidligere om der finnes andre og bedre ting i dag, vet de på apoteket. Mulig antihistamin tabletter og stiller kløen. Ta en telefon til et stort vaktapotek og spør, eller før kl. 21 et kjøpesenterapotek med lang åpningstid.Anonymous poster hash: bb0b2...7c6 Selvfølgelig drar jeg ikke til legen uten avtale. Hvem gjør det? Det er jo ikke drop-in Jeg ringer alltid på forhånd, både til fastlege og til legevakt. Utenom når jeg skal innom fastlegen og levere noen dokumenter f.eks. Han har epilepsi så jeg vil ikke gi antihistaminer uten å ha snakket med legen først mtp at han går på andre medisiner. Skal ringe imorgen og høre med de om det er mulig å få en konsultasjon, hvis de er redd for smitte så får vi ta det over telefon. Pga personvern og regler rundt dette er det ikke lov å sende bilder eller informasjon per epost eller sms Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #16 Del Skrevet 6. januar 2015 Ikke dra til legen hvertfall. Vannkopper er så fryktelig smittsomt. Du kan jo ringe og høre hva de tror det kan være. Brennkopper i forbindelse med vannkopper er jo ganske vanlig, eller så er det vel bare en vannkopp han har klødd mye på. Er vel ingen ting å gjøre så stor sak ut av? Gjør ikke noe stor sak ut av det, jeg var usikker og ville høre om det kunne være begge deler. Hvis det er brennkopper så kan det være nødvendig med annen behandling enn man må ha for vannkoppene og det kan være behov for reseptbelagt preparat. Derfor jeg ville høre med legen om det var brennkopper, ikke fordi jeg har behov for å lage noe stor sak ut av det. Hvis du leser litt nedover i tråden så ser du at jeg forklarer at det er litt komplisert pga andre utfordringer barnet har. og ettersom jeg bare har et barn og han først nå har fått vannkopper så er jeg litt usikker på det feltet. Jeg husker ikke hvordan det var da jeg hadde vannkopper selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 7. januar 2015 #17 Del Skrevet 7. januar 2015 Datteren min er atopiker, og da hun hadde vannkopper så fikk hun voldsomt til utbrudd. Flere av de vannkoppene hun klødde hull på fikk gulaktig skorpe husker jeg. Og, hun har flere arr etter vannkoppene mange år etter at hun hadde det.. Det som demper kløen er som nevnt av en annen her å smøre huden med hvitvask. Har han mye utbrudd i hodebunnen så kan du ta potetmel i, det demper kløen. Siden han har noen diagnoser og går på faste medisiner så antar jeg at dere er under oppfølging av barnelege/barnepoliklinikk? I såfall kan du ringe og høre om du kan gi antihistaminer, at de ikke kræsjer med de medisinene han står fast på. Antihistaminer demper kløen og kan redusere hissigheten i utslettet. God bedring til lillemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 7. januar 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 7. januar 2015 Vi har vært hos legen og det var både brennkopper og vannkopper. Legen mente det var bra vi tok turen innom. Fikk tatt en prøve av brennkoppen og fått salve mot infeksjonen samt beskjed om å ta kontakt hvis det sprer seg Mtp at vi da må ha antibiotika. Får håpe det raskt går over. Han virker ikke veldig plaget ennå, men nekter med å få se på det så blir vanskelig å smøre han. Er bare redd for at brennkoppene skal spre seg, men får prøve så godt vi kan å behandle det godt og hindre smitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #19 Del Skrevet 7. januar 2015 Ikke dra til legen hvertfall. Vannkopper er så fryktelig smittsomt. Du kan jo ringe og høre hva de tror det kan være. Brennkopper i forbindelse med vannkopper er jo ganske vanlig, eller så er det vel bare en vannkopp han har klødd mye på. Er vel ingen ting å gjøre så stor sak ut av? Hva er dette for et svar? Jeg har vært hos legen med begge mine da vi mistenkte vannkopper, nettopp for å få bekreftet/utelukket at det faktisk var vannkopper. Med yngstemann viste det seg å ikke være vannkopper, men hånd- munn og fotsyken. Man må jo nesten få en lege til å se på det så man er helt sikker på om barnet faktisk har hatt vannkopper eller ikke. Hadde blitt ganske sur hvis legen vår hadde sagt at vi IKKE kunne komme til henne når vi mistenkte vannkopper...!Anonymous poster hash: d913d...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
masekopp Skrevet 7. januar 2015 #20 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg hadde vannkopper og brennkopper samtidig, og det var litt samme greie. Ville tatt en tur til legen. Jeg fikk noe medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå