Gå til innhold

Bygge lite hønsehus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å skaffe meg høns, og tenkte å prøve å bygge et lite hønsehus til å ha i hagen. Har aldri bygget noe i hele mitt liv så jeg aner ikke hvordan dette fungerer i det hele tatt og har derfor noen teite spørsmål til dere :P

1. Er det vanlig at butikken du kjøper materialene fra kan kutte de opp for deg slik at de blir nøyaktig de målene du trenger? Hvor mye ekstra koster i så fall dette?

2. Jeg tenkte å prøve å lage hønsehuset så lett som mulig, slik at det kan flyttes på (skal også montere hjul under). Samtidig må det kunne stå imot vær og vind selvsagt. Hva slags type plater/planker er best å bruke? Jeg tenkte på sponplater eller hva de heter, dvs slike tynne treplategreier, men har hørt de ikke tåler fukt? Jeg skal male både innvendig og utvending, om det har noe å si...

3. Hvilken byggematerialbutikk er generelt best (evt biligst)? Vi har litt ulike her i området, blant annet Coop Bygg, Maxbo, Byggmakker osv..

Anonymous poster hash: 36ff7...708
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høns får du gratis på gis bort på finn.no.

Anonymous poster hash: ba81d...5ed

Skrevet

Det høres ut som om du bør satse på en variant som kan kjøpes ferdig. Jeg vet det finnes flere varianter på markedet, men her er et eksempel.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=52515544

Hvis det er snakk om en vanlig villahage viller jeg også ha vurdert vaktler fremfor høner. De lager mindre støy og er enklere å holde sammen (Høner kan være forferdelig ondskapsfulle med hverandre) samtidig som du beholder kosen med å kunne hente egne egg. (Selv om de er små).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderte et slikt ferdigkjøpt et, men folk sier de er av så dårlig kvalitet at de knapt overlever ett år? :/ De er også veldig små i forhold til prisen.

Kan vaktler gå løs i inngjerdet hage, og blir de like tamme som høns kan bli? Noe av kosen med å ha høns synes jeg er å ha de trippende rundt i hagen om sommeren (under oppsyn selvsagt). Skal sette opp gjerde rundt hagen, men det blir neppe høyt nok til å holde annet enn vingeklipte tunge hønseraser inne, tror jeg :)

Skrevet

Et par linker her:

https://frkgammeldags.wordpress.com/2014/06/18/vaktel-honer/

http://flaggermusvinger.blogg.no/1365234140_vaktler__og_hvorfor_a.html

Kjenner ellers ganske mange som har prøvd seg med hønsehold, men gitt opp fordi det blir for krevende. Jeg vil med andre ord ha prøvd først med et billig, ferdigkjøpt hønsehus (Det finnes ganske mange brukte å få kjøpt av nevnte årsak) og heller utvidet etter hvert hvis jeg fant ut at dette var noe jeg ønsket å fortsette med.

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg vurderte et slikt ferdigkjøpt et, men folk sier de er av så dårlig kvalitet at de knapt overlever ett år? :/ De er også veldig små i forhold til prisen.

Kan vaktler gå løs i inngjerdet hage, og blir de like tamme som høns kan bli? Noe av kosen med å ha høns synes jeg er å ha de trippende rundt i hagen om sommeren (under oppsyn selvsagt). Skal sette opp gjerde rundt hagen, men det blir neppe høyt nok til å holde annet enn vingeklipte tunge hønseraser inne, tror jeg :)

Det anbefales ikke å ha vaktlene løse. For det første flyr de høyere enn høns, for det andre er de håpløse i navigasjon og orientering. De flyr til de treffer noe og krasjlander. Neste gang de flyr, er retningen gjerne en helt annen. Jeg har heller ikke inntrykk av at de husker "veien hjem" hvis "hjemme" er mer enn noen få meter unna. I stedet søker de ly der de enn måtte finne det ute. De legger også eggene der de går, for å si det sånn. Hønene våre, derimot, har hatt noen mål å boltre seg på(de gikk fullstendig fritt), men går alltid inn igjen i huset når det nærmer seg kveld. Faste steder å legge egg på har de som regel også.

AnonymBruker
Skrevet

Et par linker her:

https://frkgammeldags.wordpress.com/2014/06/18/vaktel-honer/

http://flaggermusvinger.blogg.no/1365234140_vaktler__og_hvorfor_a.html

Kjenner ellers ganske mange som har prøvd seg med hønsehold, men gitt opp fordi det blir for krevende. Jeg vil med andre ord ha prøvd først med et billig, ferdigkjøpt hønsehus (Det finnes ganske mange brukte å få kjøpt av nevnte årsak) og heller utvidet etter hvert hvis jeg fant ut at dette var noe jeg ønsket å fortsette med.

Hvordan krevende da? Jeg har lest en del bøker om høns nå, og sammenlignet med f.eks hund virker de ikke spesielt krevende, bare fôring og eggplukking og slikt et par ganger om dagen? Jeg er mye hjemme og vant til å stelle med dyr, så slikt plager meg ikke ihvertfall

Jeg synes ikke slike ferdighus er spesielt billige jeg da :) De jeg har sett ligger på ca 3000 kroner, noe som er temmelig dyrt dersom man kan bygge seg noe langt mer holdbart for en billigere penge - noe jeg antar man kan? Eller? :) Litt derfor jeg lagde denne tråden egentlig, for å finne ut av det!

Hvordan er kryssfiner å bygge med?

Skrevet

Krevende i den forstand at de både lager en del lyd og at de skader hverandre. (Men der er det til dels stor forskjell på rasene).

Og man kan helt sikkert bygge noe billigere. Hvis man kan. Hvis man ikke kan derimot blir det fort dyrt fordi man velger dårlige løsninger, gjør feil osv. Kryssfiner kan du f.eks. ikke bruke fordi det tåler ikke fuktighet. Det samme gjelder sponplater. Du kan heller ikke bruke impregnerte materialer til noe som kommer i kontakt med hønene.

Skrevet

På nettsider fra engelskspråklige land ser jeg at de fleste bygger i "plywood"; er ikke det kryssfiner? Slik jeg forstår det bygger de med vannfast "plywood", som de maler, slik at hønene ikke skal få i seg noe av treverket.. Hvilke andre materialer kan man bruke, om ikke kryssfiner er aktuelt?

Og ang. lyd, jeg vet de lager litt lyd når de legger egg, men sånn generelt er det vel ikke så mye lyd som kommer fra et par, tre høner, vel? (Skal ikke ha hane, selvsagt!)

Skrevet

Høner kan jo bli litt høyrøsta når de skal forkynne for hele verden at de har lagt egg :biggrin:

Ellers er de fine dyr. Har man ikke mange så fungerer ofte flokken bedre.

Du kan jo lage rammene i f.eks. terrassebord, og bruke vannfaste plater. Husk å ha det så høyt at du kan ha en varmepære der inne. Vann og forbeholder tar en del plass, så greit å ha det litt romslig.

Varme må til for at vannet ikke fryser.

Tror du bør ha det på en fast plass. Såpass mye tømmer og muligens en luftegård? Det blir veldig tungt og bælete å flytte.

Vær nøye på hvor du får tak på kyllinger. Mange som driver med hobbyhøns har en del sykdom på dyra sine. Noe de selvsagt ikke innrømmer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Høner kan jo bli litt høyrøsta når de skal forkynne for hele verden at de har lagt egg :biggrin:

Ellers er de fine dyr. Har man ikke mange så fungerer ofte flokken bedre.

Du kan jo lage rammene i f.eks. terrassebord, og bruke vannfaste plater. Husk å ha det så høyt at du kan ha en varmepære der inne. Vann og forbeholder tar en del plass, så greit å ha det litt romslig.

Varme må til for at vannet ikke fryser.

Tror du bør ha det på en fast plass. Såpass mye tømmer og muligens en luftegård? Det blir veldig tungt og bælete å flytte.

Vær nøye på hvor du får tak på kyllinger. Mange som driver med hobbyhøns har en del sykdom på dyra sine. Noe de selvsagt ikke innrømmer.

Takk for svar :)

Hva slags vannfaste plater finnes der ute (hva heter de/hva er de laget av), og hva er vanlig pris? Jeg har tittet litt på ymse byggebutikker (eller hva de heter... :fnise: ) men de skriver ikke priser på noenting der :vetikke: Mye "fag"uttrykk og greier som jeg ikke skjønner bæret av også, jeg kan ikke en døyt om dette. :laugh:

Skrevet

Hva slags vannfaste plater finnes der ute (hva heter de/hva er de laget av), og hva er vanlig pris? Jeg har tittet litt på ymse byggebutikker (eller hva de heter... :fnise: ) men de skriver ikke priser på noenting der :vetikke: Mye "fag"uttrykk og greier som jeg ikke skjønner bæret av også, jeg kan ikke en døyt om dette. :laugh:

Jeg ville gått innom en byggevarebutikk og forhørt meg litt. De skal(iallefall ideelt sett) ha fagkompetansen til å hjelpe deg.

Ellers kan jeg ikke huske de hønene jeg vokste opp med bråkte så forferdelig. Men de kan bli syke, og høner er gode til å mobbe. Blir de først syke må man huske på at de går etter den svake i flokken.

Skrevet

Husker ikke helt hva de platene het. Finnes jo i ulike typer og prisklasser også.

Skrevet

Jeg ville spurt her. Virker som de folkene som henger på det forumet har peil.

Anonymous poster hash: bfff3...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...