Gå til innhold

Hjelp med trening og kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! :)

Jeg veier 64 kg fordelt på 167 cm. Jeg er ganske dvask og føler meg ikke bra etter å ha spist mye og ufornuftig i jula!

Jeg har et lite mål om å gå ned noen kg i fett (tenker rundt 5 kg+-) men samtidig vil jeg bli strammere i kroppen og få større rumpe! :) Har dette som mål innen mai. Er det realistisk? Kan man se stor forskjell på 5 mnd? Er helt utrent nå.

MEN, så er det det at jeg vet at man ikke kan gå ned i fettprosent og samtidig bygge muskler.. Muskler trenger overskudd, men for å miste fett må man i underskudd. Så, hva er det riktige å gjøre, hvor mange kalorier osv? :)

Når jeg spiser 2100-2200 vedlikeholder jeg vekta mi! :)

Har tidligere gått ned ca. 20 kg, så har peiling på kosthold og hva jeg skal få i meg osv. Men er vanskligere nå som jeg er normalvektig og bare vil ned litt til, men samtidig bli strammere!

Tenker jeg kommer til å trene 2-3 ganger i uka. Vil trene både styrke og kondisjon! Hvordan bør jeg legge opp treningen? Styrke og kondisjon i samme økt? Går på skole, og jobber på sykehjem 1-4 ganger i uka. Går av og til litt turer sammen med kjæresten. Ellers så er jeg ikke i veldig mye hverdagsaktivitet!

Anonymous poster hash: ee488...68e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig å miste fettvekt og samtidig øke muskelmassen. Det oppnås best ved en fin kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening.

Om sommeren trener jeg sykling, som du kaaanskje kan gjette utifra avataren min. Da orker jeg ikke noen styrkeøkt etter treningsturer på 6-12 mil. Nå før det blir skiføre skjer utholdenhetstreninga stort sett på spinningsykkel, og da legger jeg gjerne inn en styrkeøkt først.

Hvis du gjør unna en skikkelig utholdenhetsøkt der du blir god og sliten, er det ikke så mye futt igjen i kroppen til å trene styrke etterpå. Hvis du derimot skal trene en kort utholdenhetsøkt er det ikke så farlig om du gjør det før eller etter styrkeøkta.

Hvor mye og hva du skal spise for å oppnå dette er umulig for meg å si. Du må nesten bare prøve deg fram; se om du får framgang på styrkeøvelsene samtidig med at livvidden blir mindre. Det fins baderomsvekter som skal måle fettprosenten, disse er en del mindre nøyaktige enn å stikke en finger i været. Skal du få et tall du kan stole på må du enten gå til ernæringsfysiolog som kan å bruke fettklype, eller til et treningssenter som har et slikt dyrt og avansert apparat som måler fettprosenten i kroppen din ved å sende en liten strøm gjennom kroppen.

Skrevet

En ting jeg glemte, som du forsåvidt selv nevner: Den viktigste faktoren for å gå ned i fettvekt er å øke hverdagsaktiviteten. Hvis du har tre dugelige utholdenhetsøkter i uka forbrenner du kanskje 1000-1200 kcal på det. Om du øker hverdagsaktiviteten betraktelig kan du forbrenne mye mer på det i løpet av ei uke.

Gjør et anslag på hvor mange timer du sitter stille foran TV eller PC i løpet av ei uke. For de fleste nordmenn er dette tallet skremmende høyt. Hvis du bytter ut noen av disse timene med en gåtur eller annen lett aktivitet vil det hjelpe betraktelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...