Gå til innhold

Hvordan er kroppspresset for menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi jenter/kvinner lever i et samfunn med et enormt kroppspress, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at gutter og menn får mer og mer kroppspress rettet mot seg. Men som jente/kvinne (vet ikke helt hvor jeg vil plassere meg selv) så lurer jeg oppriktig på hvordan kroppspresset mot dere gutter og menn er. Hvordan opplever dere det og hva er det rettet mot?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen taler for noen som helst, men jeg synes at det er et "press" mot å ikke være feit og at en skal holde seg litt i form. Jeg vet ikke helt om jeg vil si at det plager meg, det er jo sunt å ikke sitte stille hele tiden. Det er vel likevel unødvendig viktig kanskje.

Anonymous poster hash: c3052...8c6
Skrevet

Tja, vet ikke om kroppspress er ordet. Tror f.eks. ikke at karer flest lar seg affisere så voldsomt av at en eller annen muskuløs klyse får betalt for å posere i Calvin Klein-underbukse. Jeg kan imidlertid ikke uttale meg på vegne av andre enn meg selv. :vetikke:

• Liker 2
Skrevet

Det verste er høydepresset. Har fått gjennomgå for det absolutt hele livet, og er ganske drittlei, men er det jo fint lite man kan gjøre med det.

• Liker 6
Skrevet

Vi jenter/kvinner lever i et samfunn med et enormt kroppspress, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at gutter og menn får mer og mer kroppspress rettet mot seg. Men som jente/kvinne (vet ikke helt hvor jeg vil plassere meg selv) så lurer jeg oppriktig på hvordan kroppspresset mot dere gutter og menn er. Hvordan opplever dere det og hva er det rettet mot?

Forskjellen er at mannfolk ikke går "mann av huse" (pun intended) for å kjøpe blader som fokuserer på menns fysikk, utseende og artikler av typen "slik får du et hår som får jentene til å snu seg etter deg!!!".

Jeg vil påstå at om det var like mye retusjerte blader, bilder, plakater osv rundt som fokuserte på utseendet og forbedringer opp mot idealer som er tilnærmet umulig å oppnå for menn ville det uansett ikke blitt et like stort problem da menn i langt mindre grad bryr seg. Vi baksnakker ikke hverandre og bedriver hersketeknikker med fokus på denslags i barndom og oppvekst slik jenter i langt større grad gjør. Det er ikke vanlig at en gutt rundt 11 sier til en annen i klassen "å skal du ha på den buksa på skolen?" og vi lar oss i langt mindre grad påvirke av det om så var tilfellet.

Jeg tror at man må begynne å forstå at problemet ikke ligger i så stor grad hos de som produserer bildene, reklamene, produktene og magasinene/filmene. Men at det er dette som selger, og at det er et enormt fokus på det pga kvinners egne holdninger. Hvis det var slik at media, reklame osv var de som skapte problemen i utgangspunktet skulle menn hatt minst like store problemer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at man må begynne å forstå at problemet ikke ligger i så stor grad hos de som produserer bildene, reklamene, produktene og magasinene/filmene. Men at det er dette som selger, og at det er et enormt fokus på det pga kvinners egne holdninger. Hvis det var slik at media, reklame osv var de som skapte problemen i utgangspunktet skulle menn hatt minst like store problemer.

Jeg er til dels enig med dette, men samtidig så jeg en del kommentarer fra menn etter Fotballfrues berømte 4-dagersbilde som tyder på at det ikke er bare kvinners holdninger som er et problem, og som bidrar til kroppspresset.

Men jeg tror at menn generelt sett er flinkere til å gi f*** i trender, og ikke påvirkes på samme måte som mange kvinner gjør.

Anonymous poster hash: 115ca...86d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til dels enig med dette, men samtidig så jeg en del kommentarer fra menn etter Fotballfrues berømte 4-dagersbilde som tyder på at det ikke er bare kvinners holdninger som er et problem, og som bidrar til kroppspresset.

Men jeg tror at menn generelt sett er flinkere til å gi f*** i trender, og ikke påvirkes på samme måte som mange kvinner gjør.

Men jeg må legge til, kroppspresset eksisterer i høyeste grad for menn også, det er ikke uten grunn at bruken av AS har økt de senere årene.

AnonymBruker
Skrevet

Like ille som på kvinner.

Anonymous poster hash: ce867...572
AnonymBruker
Skrevet

Alle stygge menn vet at kvinner er like overfladiske som det vi menn er. Kravene mot menn er bare anderledes enn kravene mot kvinner. Menn må være høye og sterke, de må ha høy selvtillit, sosial status, utdannelse, sjarm, humor osv osv. Det er en grunn til at taperklassen domineres av menn. Det er samling i bånn rett og slett.

Anonymous poster hash: f202d...f78
  • Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

I år er planen min å gå opp 15-20 kg. Da får jeg nok en bmi på 28. Blir fett.

Skrevet (endret)

Det kommer ikke akkurat av kroppspress, jeg bestemmer over min egen kropp og det gjør alle, men jeg har alltid vert gal etter muskler. Ikke for mye. Har alltid hatt det for meg at menn skal ha muskler og sixpack. Derfor er det viktig at jeg selv har det. Heldigvis har jeg alltid vert gal etter å trene, og jeg skjønner meg ikke på late mennesker. Ellers gir jeg faen. Humor er også viktig for meg. Høyden min bryr jeg meg ikke om, jeg er ganske høy likevel ;)

Endret av Tissefant
Skrevet

Alle stygge menn vet at kvinner er like overfladiske som det vi menn er. Kravene mot menn er bare anderledes enn kravene mot kvinner. Menn må være høye og sterke, de må ha høy selvtillit, sosial status, utdannelse, sjarm, humor osv osv. Det er en grunn til at taperklassen domineres av menn. Det er samling i bånn rett og slett.

Anonymous poster hash: f202d...f78

Tror ikke kravene mellom kjønnene er så forskjellige, jeg. Da jeg drev med nettdating var det da mange menn som nevnte selvtillit, utdannelse, "glimt i øyet" og alt det der som krav, forskjellen er vel at kvinner skal være relativt lave og slanke, ikke høye og sterke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette.

Anonymous poster hash: 780d2...a42

Skrevet

Forskjellen er at mannfolk ikke går "mann av huse" (pun intended) for å kjøpe blader som fokuserer på menns fysikk, utseende og artikler av typen "slik får du et hår som får jentene til å snu seg etter deg!!!".

Jeg vil påstå at om det var like mye retusjerte blader, bilder, plakater osv rundt som fokuserte på utseendet og forbedringer opp mot idealer som er tilnærmet umulig å oppnå for menn ville det uansett ikke blitt et like stort problem da menn i langt mindre grad bryr seg. Vi baksnakker ikke hverandre og bedriver hersketeknikker med fokus på denslags i barndom og oppvekst slik jenter i langt større grad gjør. Det er ikke vanlig at en gutt rundt 11 sier til en annen i klassen "å skal du ha på den buksa på skolen?" og vi lar oss i langt mindre grad påvirke av det om så var tilfellet.

Men hva da med alle menns som gir uttrykk for at det er disse dem vil ha? Hva med alle de "perfekt utseende" kvinnene som blir brukt i reklame rettet mot menn? Det er ikke bare kvinners holdninger som da må gjøres noe med, men også menns.

Jeg er enig i mye av det du sier om kvinners holdninger, det er dessverre sånn vi er opplært til å være fra barnehagen, men jeg ser med skrekk fler og fler menn (eller gutter som jeg vil kalle dem) oppføre seg på denne måten.

Jeg vet om voksne menn idag som ble mobbet av klassekameratene sine fordi dem ikke hadde de riktige klærne, og jeg ser det fortsatt er mye av det blant gutter. Når jeg gikk på barneskolen ble den svakeste gutten i klassen mobbet av klassekameratene fordi han så litt "rar" ut og var så svak. Derfor er det en del feil i det du sier om at gutter og menn ikke gjør dette, men de har etter min oppfatning gjort det i noe mindre grad enn jenter.

• Liker 3
Skrevet

Men hva da med alle menns som gir uttrykk for at det er disse dem vil ha? Hva med alle de "perfekt utseende" kvinnene som blir brukt i reklame rettet mot menn? Det er ikke bare kvinners holdninger som da må gjøres noe med, men også menns.

Jeg er enig i mye av det du sier om kvinners holdninger, det er dessverre sånn vi er opplært til å være fra barnehagen, men jeg ser med skrekk fler og fler menn (eller gutter som jeg vil kalle dem) oppføre seg på denne måten.

Jeg vet om voksne menn idag som ble mobbet av klassekameratene sine fordi dem ikke hadde de riktige klærne, og jeg ser det fortsatt er mye av det blant gutter. Når jeg gikk på barneskolen ble den svakeste gutten i klassen mobbet av klassekameratene fordi han så litt "rar" ut og var så svak. Derfor er det en del feil i det du sier om at gutter og menn ikke gjør dette, men de har etter min oppfatning gjort det i noe mindre grad enn jenter.

En omfattende undersøkelse viste nettopp at kvinner traktet etter kroppene til svært slanke supermodeller, mens det store flertallet av menn foretrekk langt mer normale og større kropper. Undersøkelser viser også at svært få menn støtter partnerens ønske om plastisk kirurgi - snarere tvert imot. Kvinnene i reklamene rettet mot menn er langt "rundere" kan du si enn de kvinnene som benyttes i reklamer rettet mot kvinner.

Magasiner, artikler og tvprogrammer som fokuserer på det å kritisere og fokusere på forbedring på alle mulige områder for kvinner leses ikke, sees ikke og kjøpes ikke av menn - men av kvinner.

Jeg vil si at dette ikke akkurat kommer fra barnehagen men fra deres egne mødre og andre kvinner i sin nære familie. Sladder på kjøkkenet og over en kaffekopp, diskusjoner om egen og andres kropp, metervis med glossy magasiner osv.

Jeg er overhodet ikke enig i at det har vært noen stor økning i den type oppførsel også blant menn. Det er ingenting som tilsier en slik utvikling. Menns selvbilde er i langt større grad knyttet opp mot samlivsbrudd, manglende suksess, lav inntekt og økonomiske problemer osv. Dette er da også gjenganger sammen med omsorgsfordeling innen selvmordsstatistikken for menn.

Og om det ikke kom frem godt nok - jeg snakker ikke om den type mobbing du referer til. Jeg snakker om hersketeknikker, manipulering osv som jenter i langt større grad benytter seg imellom (spesielt også mellom venner) enn hva unge gutter gjør. Mens gutta bruker fysikk og åpne krangler for å stadfeste hierarki vil jenter gjøre dette mer i det skjulte med psykologisk krigføring.

Alt dette baserer seg på gjennomsnittet og median, jeg utelukker ikke at det finnes enkelteksempler som avviker fra dette (som vil være naturlig). Derimot er det lite poeng i å let etter den høye kineser for å motbevise dette.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, samt svar til dette. Har man spørsmål eller kommentarer til moderering må dette tas direkte på pm til moderator eller på ris og ros.

Når man registrerte seg som bruker av Kvinneguiden godtok man også reglene. Disse må følges, og ved regelbrudd kan man risikere å bli ryddet.

Dere kan forøvrig linke til bilder med opphavsrett, men ikke poste dem direkte i forumet. Vennligst respekter dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en gutt på 18, så her kommer synet fra min vinkel:

- Det har veldig mye med hvordan miljøet er rundt deg. I noen miljøer/steder er det stort press, mens andre er mer "laidback".

- Menn har jo også et ideal (fra bl.a. media) slik som kvinner har sitt ideal. Høy, trent, velkledd, maskulint ansikt, stylet hår osv.

- Presset er også rettet mot det å ha utdannelse/jobb/interesser. Vi ser jo tydelig i tråder her på KG at kvinner ikke ønsker menn uten store ambisjoner, høy inntekt, sære interesser osv.

- Det er veldig motstridende krav ift. kroppshår. Noen presser mot mest mulig hår, andre mot glattbarbert.

- Riktige klær og det å se bra ut er også et press deler av samfunnet setter mot menn.

Anonymous poster hash: e267f...0a8
  • Liker 3
Skrevet

Ja, min mening er at det er mye kroppspress for gutter, men det er ikke lov til å diskutere slikt her...

Gutter skal være maskuline og kvinner feminine, og dette kommer til å bli slettet det og...

• Liker 4
Skrevet

I mine øyne går det definitivt an å bli "for trent" - rent estetisk. En veltrent herrekropp er selvfølgelig flott, men enkelte helsestudiofantaster (kroppsbyggere eller ikke) blir rett og slett "too much" i mine øyne. Kombinasjonen "too much" av både kropp og selvbilde hos kroppsfikserte OG egosentriske mannsjåvinister er definitivt et stort turn-off for meg :riste:

Vær så snill og lese gjennom første innlegget mitt én gang til. Tror ikke du helt har tatt poenget mitt... Jeg benekter på ingen måte at en veltrent herrekropp er flott. Jeg har heller ingenting imot fitnesskropper, men det er nok ikke det jeg normalt ville forelsket meg i. Det jeg derimot har noe imot er når det blir i overkant høyt selvbilde og egosentrisitet hos en som i tillegg er mannsjåvinist OG, i mine øyne, også har en kropp som tydelig kompenserer for store mangler enten mellom øra eller beina. Jeg har ikke en gang brygget på tanken om at denne beskrivelsen gjelder deg (eller noen andre du kjenner for den saks skyld...)

Det var ikke min intensjon at noen her på forumet skulle føle seg truffet! Jeg kunne skrevet innlegget for seg selv, men linket det til din kommentar fordi du hevder at det ikke er mulig å bli for trent, rent estetisk. Dette er jeg uenig i. Du må gjerne mene det for din egen del, og det vil jeg heller ikke si noe på. Du kan mene akkurat hva du vil, men da det ble uttalt som generelle fakta, og ikke din personlige mening, ønsket jeg å motsi dette - hverken mer eller mindre.

Ikke for å være frekk eller noe sånt, men kanskje det bare har å gjøre med at du ikke er så interessert i fitness selv? Folk med like interesser blir ofte tiltrekt av hverandre.

Jeg synes ikke du er frekk med dette spørsmålet - du har jo delvis rett!

Jeg tror også at like barn ofte leker godt, men samtidig ser jeg også at motsetninger kan tiltrekke hverandre. Mitt poeng var uansett aldri å rakke ned på fitness eller noen som driver med dette. Jeg ønsket bare å understreke det faktum at ikke alle kvinner har disse kroppene som idealbildet for hvordan drømmemannen skal se ut. Ihvertfall ikke utelukkende basert på kroppen alene dersom det er personlighetsmessige alvorlige handikap tilstede... Du har jo selv påpekt hvordan det finnes ydmyke flotte mannlige personer innen fitnessmiljøet. Jeg er såpass ydmyk at jeg ikke skal utelukke at jeg kunne blitt interessert i en mann som er kroppsbygger. I så tilfelle ville det vært nettopp personligheten som vekket interessen i første omgang - ikke kroppen.

Og joda, jeg er nok godt over snittet interessert i trening, kosthold og livsstil generelt. Jeg tror bare ikke du forstod hva jeg forsøkte å formidle i første innlegget mitt...

• Liker 1
Skrevet

Ja, min mening er at det er mye kroppspress for gutter, men det er ikke lov til å diskutere slikt her...

Gutter skal være maskuline og kvinner feminine, og dette kommer til å bli slettet det og...

:fnise::nocomment:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...