Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knærne mine har vært litt kranglete i det siste. Det gjør ikke direkte vondt, men jeg "merker at de er der" på en helt annen måte enn før. Jeg har jogget mye på asfalt i mange år, og har også rundet 40, så kanskje er de i ferd med å bli slitt.

Uansett kan det være greit å trene noe annet enn jogging en periode, men hva? Styrke belaster vel knærne en del? Svømming er bra, men bassenget her er for lite og fullt til å trene effektivt i. Sykling er vel greit å vente med til det blir lysere og mindre glatt ute.

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Ellipse er veldig skånsomt mot knærne.

AnonymBruker
Skrevet

Sykling på apparat inne og ellipse er skånsomt

Anonymous poster hash: 27165...153
AnonymBruker
Skrevet

Roing

Anonymous poster hash: d7f71...438
Skrevet

Du bør finne ut hva som er galt - som du sier, kan det være overbelastning pga jogging. Ofte vil kneproblemer være relatert til triggerpunkter i muskler, eller store styrkeforskjeller i frem/bakside av lårene. Om du generelt har vondt i knærene kan det være patellafemorealt smertesyndrom, som vil si at du har ubalanse i muskelstyrke mellom frem og bakside.

Løperkne gir ofte smerter lateralt, dvs på utsiden, av knærene. http://www.loplabbet.no/loperkneMye fin informasjon om det her inne :) Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Knærne mine har vært litt kranglete i det siste. Det gjør ikke direkte vondt, men jeg "merker at de er der" på en helt annen måte enn før. Jeg har jogget mye på asfalt i mange år, og har også rundet 40, så kanskje er de i ferd med å bli slitt.

Uansett kan det være greit å trene noe annet enn jogging en periode, men hva? Styrke belaster vel knærne en del? Svømming er bra, men bassenget her er for lite og fullt til å trene effektivt i. Sykling er vel greit å vente med til det blir lysere og mindre glatt ute.

Andre tips?

Tenk litt på om det faktisk kan være bra å trene musklene rundt kneet, type balanse og lett belastning med mange repetisjoner

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med knærne, og ellipse fungerer veldig bra for meg! Da merker jeg ikke knærne engang :D

Anonymous poster hash: d8c86...52d
Skrevet

Styrke er uansett bra for å styrke støttemuskelaturen rundt knærne.

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd.

FitnessIna: har du noen ide om hvem man kan kontakte for å finne ut hva som er galt? Kontakter man fastlegen for så å bli sent videre til noen med spesialkunnskap? I linken sto det vel bare "fagperson" eller noe slik.

Dere andre: Er det spesielle øvelser som er bedre enn andre for å styrke musklene rundt kneet?

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd.

FitnessIna: har du noen ide om hvem man kan kontakte for å finne ut hva som er galt? Kontakter man fastlegen for så å bli sent videre til noen med spesialkunnskap? I linken sto det vel bare "fagperson" eller noe slik.

Dere andre: Er det spesielle øvelser som er bedre enn andre for å styrke musklene rundt kneet?

Jeg hadde snakket med fastlegen min - om du trenger å bli sendt videre til en spesialist er jo det det beste. :)

Ang øvelser kan det hende du må styrke forside lår, i og med at løping og akselerasjon tar bakside. Knebøy, utfallsvarianter, abduksjonsøvelser i kabel med rolig eksentrisk fase kan også være nyttig. :)

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke kutter ut joggingen helt, kan det uansett være lirt å bytte ut noen joggeøkter med andre treningsformer når knærne har begynt å protestere.

Som du selv er inne på er sykling skånsomt mot knærne, med to forutsetninger:

- At du bruker lette nok gir. Tråkkfrekvensen skal ligge på 70-90 omdreininger per minutt.

- At knærne dine beveger seg i samme plan som pedalene og ikke peker ut til sida.

På denne tida av året må det vel helst bli spinning hvis man skal trene sykling. Det er ikke så variert som å sykle utendørs, men det sparer knærne dine.

En annen treningsform som er skånsom mot knærne er langrenn. Det er kanskje den treningsformen som gir mest allsidig belastning på flest muskelgrupper. Hvis du bor et sted hvor det er skiføre nå er det bare å legge i vei, hvis ikke får du trene spinning til snøen kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...