Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Ser set står lite om denne ville, vakre og vidunderlige øya midt i middelhavet. Kom akkurat hjem etter to uforglemmelige uker med alt en ferie litt utenom det venlige kan by på. Her kan du virkelig oppleve en ferie kombinert av det meste. Bare Korsikas historikk og historie er verdt et besøk i seg selv! Den mest kjente korsikaner er Napoleon Bonaparte(1769-1821) som ble en stor feltherre og keiser. Som ung forsøkte Napoleon å gjøre karriere på Korsika, men korsikanerene foretrakk opprørslederen Pascal Paoli. Dette førte til at Paolis tilhengere fordrev Napoleon og hans familie fra øya. Han kom kun tilbake en gang for et kort besøk. Dette har aldri de nasjonalistiske korsikanere kunnet tilgi ham. Det at han aldri vendte tilbake eller gjorde noe for sin fødeøy da han ble keiser. Men du kan dra til Napoleons fødeby Ajaccio på vestkysten og se huset der han bodde. Korsikas klima er middelhavsklima med varme og tørre somre, og milde vintre. Gjennomsnittstemperatur om sommeren er 36 grader ved kysten og 26 grader i 1000 meters høyde. Det er likevell deilig fordi det alltid er en sval bris Om våren er lukten av øyas ville krydderurter Maki i full blomst, noe som gir en deilig duft under hele oppholdet. Vi var flere (26: kvinner, barn, menn, par) som dro sammen, og med så mange mennesker er det klart vi hadde ulike behov. Noen ville rett og slett bare nyte late dager på de utrolig vakre langstragte strendene med kritthvit sand, turkist vann og barnevennelig langrunnet ut i havet, men med gode muligheter fo å finne små private paradisbukter. Andre ville klatre i fjellene eller stupe fra høye klipper. Noen av oss ville selvfølgelig shoppe Og det var det nok av muligheter til! Vi strenet rundt i Bastia, korsikas nest største by som ligger i regionen Cap Corse. Her kunne vi finne det meste. Fra små rare sjapper til de hotteste designerbutikker Alt for enhver smak! Blir dette for heftig kan du slappe av på en av de mange kefeene og drikke virkelig god kaffe, ta en pastis, et godt glass vin (Korsika er kjent for sine gode viner og vinproduksjon) eller rett og slett titte på folket. Ikke minst på de vakre kvinnene øya er kjent for. Jeg personlig synes mennene var like flotte som kvinnene vakre Nydelig utsikt er det uansett! Velg om du vil bo på hotell, i leilighet, leie hus, på camping eller litt av alt. En ting er sikkert: Den hysteriske masseturismen og de skyhøye charterhotellene finner du ikke! Ellers er korsikanere veldig hyggelige folk og spesielt glad i barn. Min datter på ni fikk masse hyggelig oppmerksomhet For ikke å glemme maten! - mange nydelige måltider og det som hører til av god drikke (allerede nevnt ovenfor). I tillegg alltid hyggelig og hjemmekoselig service. Det jeg vil anbefale før en slik reise er å besøke http://korsika.no/ Et utrolig flott familiedrevet reisebyrå som har spesialisert seg på Korsika, hvor daglig leder og hennes far er korsikanske. Så her får du virkelig god og lommekjent informasjon. De skreddersyr gjerne reisene dine, og er behjelpelige med det meste. Tar du kontakt får du prate med en av de hyggelige, kunnskapsrike og flinke medarbeiderene. Ja,ja... nå ble det sent, men jeg har virkelig forelska meg i denne øya og håper flere enn meg få oppleve denne sjarmerende lille diamanten. Jeg skal garantert tilbake! Er gjerne behjelpelig med spørsmål så langt jeg kan svare. Ønsker dere en goood tur. Dere blir garantert ikke skuffa! i det...
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #2 Skrevet 2. august 2004 tusen takk.... det var en fin skildring..og det kommer nok godt med for de som har tenkt å ta turen hit;) nå vet jeg hvertfall hvor jeg skal henvende meg dersom jeg lurer på noe;)
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Var det slik at du måtte dresse deg opp for å gå ut der nede? Jeg har hørt at det er litt snobbete der nede, dette er kanskje ikke riktig?
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #4 Skrevet 4. august 2004 Fint at flere får øya opp for denne vakre øya! Har ikke hørt eller merket at Korsika, eller rettere sagt korsikanerne, er særlig snobbete. Mulig det er litt "finere" i syd enn på resten av øya. Det er i alle fall ikke nødvendig å pynte seg for å gå ut. Med mindre du liker å stæsje deg litt da? Kan jo ´ være hyggelig å dresse seg opp innimellom!
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #5 Skrevet 13. august 2004 Jeg kan bare være enig i beskrivelsen av Korsika. En fantastisk øy. Den vakreste jeg har vært på og jeg kom hjem for tre dager siden og lover jeg skal tilbake igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #6 Skrevet 13. august 2004 hva koster det å leve der nede i forhold til Norge? mat drikke shopping etc.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 hva koster det å leve der nede i forhold til Norge? mat drikke shopping etc. Dette lurer jeg også på! Noen som vet? Anonym poster: 8488532ee3d3f409b4abccd05d3f9547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå