AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 For 6 mnd siden flyttet jeg inn på en hybel som har felles inngang med leiligheten til husvertene mine. Jeg bor i en by hvor det er utleiers marked. Det er dyrt og vanskelig og få tak i noe. Jeg synes jeg har vært heldig mtp at jeg får bo alene og det er ganske nytt her. Det eneste som plager meg er at husvertene tydeligvis ikke ser på det som mitt, men deres. Hvis de vil noe så kommer de bare inn, men banker ikke. En gang gikk de begge inn når jeg lå naken i senga. Jeg måtte jo bare ligge der og de stod over meg og snakket. Nå når jeg kom hjem fra juleferie så har de vært inne på hybelen med posten min, og de har vært i skapene. Jeg får klump i magen av å føle at de invaderer privatlivet mitt, men samtidig har jeg lyst til å fortsette og bo her. Jeg er en veldig underdanig person, og har ikke snakket med de om dette til nå. Hva kan jeg gjøre? (De er veldig gammel) Kan også si at når jeg flyttet hit så understreket de veldig mye at de ønsket å ha et godt forhold med meg. Jeg tror kanskje det er fordi de har hatt et dårlig forhold til tidligere leietakere... Anonymous poster hash: 884ca...341
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 De har jo hatt et dårlig forhold til tidligere leietakere FORDI de går over streken! Du må gi beskjed om at dette ikke er greit! Trenger ikke bli dårlig stemning av den grunn. Så lenge de faktisk bryr seg om det du sier. Men når de kommer inn når du ligger naken i senga så spørs det om de sosiale antennene mangler! Si i fra uansett. Anonymous poster hash: d5874...023 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Døren er ikke låst fordi det er bare en vanlig "inne" dør om du skjønner. Også er låsen veldig treg. Derfor låser jeg den ikke. Det burde uansett ikke ha noe å si, de burde respektere at jeg bor her. Anonymous poster hash: 884ca...341 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 De har ikke lov til å entre din boligdel engang. Kun under nødstilfeller der det absolutt er nødvendig. F.eks ved brann, vannlekkasje osv. Tror du bør lese litt på lover og regler, printe det ut og gi det til dem. Anonymous poster hash: b5d67...c53 10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Hvilken type leiekontrakt har du? Og du skriver at det er felles inngang. Men er det ikke egen dør inn til din hybel? Eller er det helt åpent? Anonymous poster hash: a85dd...86f
Neutral90 Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Jeg ville snakket med dem på en rolig måte, de ser det nok ikke som at de gjør noe "feil" selv om lover sier at de gjør det. Si at du trives men at du trenger privatlivet ditt - ergo at de ikke skal gå inn når du ikke er hjemme og at de skal banke på først. Smør dem litt så går det nok bra. Du har jo loven på din side, men kanskje best å gi dem en sjangse og ordlegge deg slik at de ikke blir støtt? 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 De har ikke lov til å entre din boligdel engang. Kun under nødstilfeller der det absolutt er nødvendig. F.eks ved brann, vannlekkasje osv. Tror du bør lese litt på lover og regler, printe det ut og gi det til dem.Anonymous poster hash: b5d67...c53 Hvor finner man de lovene og reglene? Anonymous poster hash: 884ca...341
Smascha Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Døren er ikke låst fordi det er bare en vanlig "inne" dør om du skjønner. Også er låsen veldig treg. Derfor låser jeg den ikke. Det burde uansett ikke ha noe å si, de burde respektere at jeg bor her. Anonymous poster hash: 884ca...341 Bruk låsen uansett! og dersom den er ubrukeleg så må du gje huseigaren anledning til å fikse den. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Hvilken type leiekontrakt har du? Og du skriver at det er felles inngang. Men er det ikke egen dør inn til din hybel? Eller er det helt åpent? Anonymous poster hash: a85dd...86f Dessverre så har jeg ikke kontrakt. Dumt, ja jeg vet. Det er ei ytterdør til en gang. Så har de ei egen ytterdør i gangen, også har jeg ei vanlig "inne" dør, slik som er til f eks bad og soverom TS Anonymous poster hash: 884ca...341
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Hvor finner man de lovene og reglene? Anonymous poster hash: 884ca...341 https://www.leieboerforeningen.no/Hjem.aspx Anonymous poster hash: b5d67...c53
Neeli00 Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 (endret) Kontrakt skal du ha. Det spiller ingen rolle om det er "utleiers marked", alle som leier har en kontrakt. Jeg anbefaler at du leser Husleieloven og melder deg inn i Leieboerforeningen. Utleier kan ikke komme inn til deg som det passer dem. Skal de ha adgang til det utleide området skal de ha grunn, samt si ifra på forhånd. Anbefaler at du flytter ut, og er grundigere når du finner deg neste bolig. Endret 6. januar 2015 av Neeli00 1
Puny Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Hvorfor er ikke døren din låst? Fordi da må utleier skatte av inntekten?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 Fordi da må utleier skatte av inntekten? ER jo bare å låse døren.
Puny Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 (endret) ER jo bare å låse døren.Skyt meg om jeg tar feil nå, men for at huseier skal kunne leie ut denne hybelen som en del av sin bolig skattefritt, så er det strengt tatt ikke lov for dem å ha en dør som kan låses...? Men skattemyndighetene kommer vel neppe på hjemmebesøk... Endret 6. januar 2015 av Zereta 1
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 Skyt meg om jeg tar feil nå, men for at huseier skal kunne leie ut denne hybelen som en del av sin bolig skattefritt, så er det strengt tatt ikke lov for dem å ha en dør som kan låses...? Men skattemyndighetene kommer vel neppe på hjemmebesøk... Vel, men de skattepengene driter jeg glatt i.
Gjest Enhjørning Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 For det første bør du ha kontrakt og for det andre er det ikke greit at huseier driver på ditt private område. Hadde jeg ikke hatt blant annet disse to rettighetene hadde jeg meldt ifra og flyttet med en gang. Har måttet melde fra til politiet om huseier som låste seg inn rett som det var (med kontrakt og var i en annen bygning med vanlig ytterdør med lås). Du skal ikke måtte finne deg i dette.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 Dessverre så har jeg ikke kontrakt. Dumt, ja jeg vet. Det er ei ytterdør til en gang. Så har de ei egen ytterdør i gangen, også har jeg ei vanlig "inne" dør, slik som er til f eks bad og soverom TSAnonymous poster hash: 884ca...341 Hvis du ikke har kontrakt, er det kanskje mulig at du ikke omfattes av Husleieloven? (Dere jurist-kyndige her inne, arrester meg gjerne hvis jeg tar feil). Så uten kontrakt bor du bare hjemme hos noen. Og da vet jeg ikke hvilken rettigheter du har. Anonymous poster hash: a85dd...86f
Guybrush Skrevet 6. januar 2015 #20 Skrevet 6. januar 2015 For 6 mnd siden flyttet jeg inn på en hybel som har felles inngang med leiligheten til husvertene mine. Jeg bor i en by hvor det er utleiers marked. Det er dyrt og vanskelig og få tak i noe. Jeg synes jeg har vært heldig mtp at jeg får bo alene og det er ganske nytt her. Det eneste som plager meg er at husvertene tydeligvis ikke ser på det som mitt, men deres. Hvis de vil noe så kommer de bare inn, men banker ikke. En gang gikk de begge inn når jeg lå naken i senga. Jeg måtte jo bare ligge der og de stod over meg og snakket. Nå når jeg kom hjem fra juleferie så har de vært inne på hybelen med posten min, og de har vært i skapene. Jeg får klump i magen av å føle at de invaderer privatlivet mitt, men samtidig har jeg lyst til å fortsette og bo her. Jeg er en veldig underdanig person, og har ikke snakket med de om dette til nå. Hva kan jeg gjøre? (De er veldig gammel) Kan også si at når jeg flyttet hit så understreket de veldig mye at de ønsket å ha et godt forhold med meg. Jeg tror kanskje det er fordi de har hatt et dårlig forhold til tidligere leietakere...Anonymous poster hash: 884ca...341 Dette er brudd på en lang rekke momenter i husleieloven. Om du føler det blir ubehagelig å ta opp dette selv kan du få hjelp av advokat til å stile et brev som inneholder alle lovbruddene og hva konsekvensen vil være for dem om de ikke umiddelbart endrer adferd. Dette er såpass alvorlig at det kan gi rett til redusert husleie, rett til å si opp kontrakt på dagen uten å betale videre husleie samt at de kan miste retten til å leie ut. Du kan også sette inn husleien på låst konto hvis du krever å få husleie redusert i påvente av behandling i eksempelvis forliksrådet. Til den som kommenterte manglende kontrakt. Hvis en person ikke har fått kontrakt er det utleier som skal svi. Da er det de som har ingen av sine sedvanlige rettigheter mens leietaker har alle sine. Dette gjelder på samme vis som om en arbeidsgiver ikke gir kontrakt til arbeidstaker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå