Gå til innhold

Er kostholdet mitt tilstrekkelig og bra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år, 160 cm og 50-54 kg (varierer). Jeg trener som regel 5 dager i uka, men er lite aktiv utenom disse treningsøktene (lite tid, og stillesittende arbeid). Jeg er glad i mat, og prøver og spise relativt sunt, og holde kosematen til helgene. Lurte på om noen kan si sin mening om kostholdet mitt i løpet av en dag, da jeg er nysgjerrig på hvordan jeg egentlig ligger an, både i forhold til mengde og type mat :) Det jeg spiste i løpet av gårsdagen var:

Frokost: To grove rundstykker, ett med leverpostei og ett med brie, majones. En double 0 % yoghurt, en neve nøtter og tørket frukt. Grønnsaker og en banan. Kaffe.

Lunsj: En liten skål havrefras med en double 0 % yoghurt, en neve nøtter og tørket frukt, to glass skummet melk, en questbar og en banan.

Mellommåltid: En banan.

Middag: En mellomstor søtpotet, ca. 100 gram kyllingkjøttdeig med tacokrydder, grønnsaker, saus og ostebiter.

Mellommåltid etter trening: En questbar, ett glass sjokolademelk (lettere litago).

Kveldsmat: Tre knekkebrød, to med leverpostei og ett med brie, majones og grønnsaker. En gresk yoghurt med granola fra Tine. Ett glass skummet melk.

Jeg kan påpeke at jeg nettopp har økt matinntaket mitt, da jeg tidligere har følt meg sulten, slapp og uopplagt. I tillegg har jeg kuttet søtsaker i hverdagene, og derfor har jeg "erstattet" det med mer ordentlig mat.

Håper noen tar seg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: f273f...74e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine øyne ser dette bra ut. Siden du trener såpass mye, er det viktig å få i seg nok mat og spise variert. At du tidligere har følt deg sulten og uopplagt tyder jo også på at du fikk i deg for lite næring, og dersom du er kvitt denne følelsen, er du absolutt på riktig spor :) Kos deg med mye god, sunn mat med masse næringsstoffer, så kan du skeie ut en gang i blant!

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor hardt du trener de fem gangene i uka, men jeg veier like mye og er like høy som deg og hadde jeg spist det samme som deg hadde jeg rast opp i vekt. Men så trener ikke jeg fem ganger i uka heller, vanligvis 2-3 ganger.

Jeg ville prøvd ut det nye kostholdet en stund for å se om de hjelper. Om du fortsatt føler deg uopplagt og tung får du heller prøve noe annet. Personlig ville jeg spist litt lettere mat, feks byttet ut fete pålegg (leverpostei, majones og brie) med feks skinke, avokado, egg eller fisk og spist litt mer grønnsaker (vet ikke hvor mye du mener når du har spist "grønnsaker", er det to skiver agurk, eller en porsjon?).

• Liker 2
Skrevet

Synes det ser godt og variert ut, men jeg personlig hadde kuttet litt på karbohydratene. Du merker nok best selv hva som funker for deg.

Jeg veier det samme og er litt høyere enn deg - hadde jeg spist det der hadde jeg både rast opp i vekt og eksplodert av metthet. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Spis fett, protein og grønnsaker, i den rekkefølgen. Dropp sånt som 0% yoghurt og lettlitago. Unngå også halvfabrikata, lightprodukter etc Det kan ikke kalles mat og bør holdes til et absolutt minimum. Drikk vann. Spis når du er sulten og spis til du er mett. Mer komplisert trenger det ikke å være.

Anonymous poster hash: 47b4a...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også droppa youghurten og heller spist grønnsaker. Kanskje en smoothie hadde vært noe til frokosten?

Anonymous poster hash: 3e9d9...859
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om hva du trener, men siden du trener så mye ser jeg personlig ikke problemet med de karbohydratene du får i deg. Det er udiskutabelt at du yter bedre i kondisjonsidretter over litt tid, med et visst inntak av karbohydrater.

Anonymous poster hash: 645dd...a96
Skrevet

Tråden er ryddet for skadelige kostholdsråd.

Rainbow81, mod

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for alle svar! Jeg trener ganske variert, men mens løping/ellipse og styrketrening, og gruppetimer på treningssenteret (steptimer, styrketimer). Ellers kan jeg bare gå en tur, gå på ski etc. Trener ikke veldig hardt, da jeg heller vil trene med litt lavere intensitet og heller oftere, enn å ta meg helt ut og bli sliten i flere dager etterpå. Det er mulig jeg spiser for mye mat... Skal prøve å kutte ned litt, og innføre mer grønnsaker osv. "Problemet" er at jeg er over gjennomsnittet glad i meieriprodukter, brød og godt pålegg. Men det er vel en vanesak :)

Anonymous poster hash: f273f...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...