Gå til innhold

Lærer kontaktet barnevernet - 10+år etter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

det er noe som har "bekymret" meg i flere år. Helten siden jeg var veldig ung (tidlig barneskolen) så har jeg trudd at det var min skyld pappa måtte i møte hos barnevernet.
Husker jeg satt å hylgrein og mamma sa det var min skyld pappa kanskje måtte i fengsel.

Flere år etterpå fikk jeg vite at det var en lærer som hadde sendt bekymringsmelding. Og ikke noe jeg hadde gjort eller sagt.

Dette har preget mitt forhold til pappa. Jeg har vært redd han siden jeg var liten, redd for at han hater meg fordi han måtte i det møtet. Klarer ikke å få en klem av han en gang. Det å sitte i bilen med han alene er ekkelt, og jeg unngår det til en vær tid. Klarer ikke helt forklare hvorfor det er slik.

Jeg er nå 23 år, og ønsker å finne ut hvorfor barnevernet ble varslet, og om hva.

På barneskolen ble jeg mye mobbet. Foreldrene mine viste ikke om det. Jeg ble sint på meg selv, hatet meg selv og drev med selvskading (skalle hodet i veggen til jeg spydde) og sluttet å spise. Ble mye sint, for jeg klarte ikke å kontrollere sinnet jeg hadde for meg selv.

Hvordan kan jeg finne ut av det? Jeg kan vell ikke kontakte BV så mange år etter. Står det kanskje i skolepapirene mine?
Kan jeg snakke med psykolog, eller fastlege, og få hjelp av de?
Det å kontakte den læreren er uaktuelt, da vi aldri hadde noe god kontakt (lang historie) og foreldrene mine tørr jeg rett og slett ikke å snakke med om dette.

Dette er noe som er sårt og vondt for meg. Føler fortsatt mye skyld.
Og ønsker å komme i bunns i hva som faktisk skjedde.

Anonymous poster hash: f0792...687
Videoannonse
Annonse
Gjest Seajewel
Skrevet

Du kontakter bv og ber om innsyn i dine papirer.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter bv og ber om innsyn i dine papirer.

Er det mulig da? Også når det er snakk om en bekymringsmelding + et møte (som jeg vet om)

kan det skape problemer at jeg ber om innsyn i de papirene?

Altså, kan de da kontakte foreldrene mine fordi de mistenker at det var noe i det beskyldningene fra læreren eller noe?

TS

Gjest Seajewel
Skrevet

Nei, du har rett til innsyn, og det skal ikke få noen følger i dsg, med mindre du selv ønsker å gjøre noe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har rett til innsyn, og det skal ikke få noen følger i dsg, med mindre du selv ønsker å gjøre noe.

ok. Shit dette er skummelt. Men jeg må gjøre det, for å legge dette bak meg. Og for å få svar.

Skal ringe i morgen. takk for hjelpen.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

. ... og mamma sa det var min skyld pappa kanskje måtte i fengsel. ed om dette. Anonymous poster hash: f0792...687

Det i seg selv er vel et tegn på at ting ikke var som de skulle hjemme hos dere.

Anonymous poster hash: 0118d...ddd

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen, myndig. Du eier papairene men det er barneverntjenestens arbeidsnotater så de bestemmer over oppbevaring i forhold til forvaltingsloven og arkivloven. Sannsynligvis befinner din saksmappe hos barnevernstjenesten seg på fjernarkivet i den kommunen du bodde i da sak ble opprettet.

Begynn med en telefon dit. Forklar årstall og at det var en undersøkelsessak og du ønsker innsyn, hvor er papirene idag? Spør du. De vil da svare om de har papirene hos seg eller hvor du skal spørre.

Ingen andre enn kommunens arkivarbeider evt bv om papirene fortsatt er der, får vite om at du har bedt om innsyn i din egen sak, noe du har full rett på. De har taushetsplikt. Di har innsynsrett.

det eneste hinderet du kan støte på er at du må sende en skriftlig forespørsel om innsyn, noe loven krever.

Lykke til. Begynn og søk. Og få fred i sjelen din.

Anonymous poster hash: 04a53...0cf

• Liker 2
Skrevet

Dersom du dunket hodet i veggen til du kastet opp har du nok hatt noen skader en lærer har reagert på.

Moren din virker ikke helt rett som sa til deg at pappaen din kanskje måtte i fengsel pga deg.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg feiget ut, men skal prøve igjen i dag.
Har ingen spesifikk dato, kun at det var på barneskolen.

Skal først ringe BV og høre hvordan jeg skal gå frem.
Så lenge foreldrene mine ikke finner ut av det, så er jeg fornøyd. Er så lei av å ha skyldfølelse for noe jeg ikke har noe informasjon om.

Alt jeg husker var samtalen med mamma, også ble jeg forfulgt av ei dame på skolen i noen uker. Husker jeg laget et helvetet for hun, gjemte meg og stakk av fra hun flere ganger. Hun løp etter meg og lette etter meg hele tiden.
Kastet en snøball i bakhodet på hun (uhell... som jeg husker ihvertfall, men hvem vet :fnise: )

Hun skulle observere meg eller noe.

Så i morgen må jeg ringe. Orker ikke å ha det slik lengre.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg feiget ut, men skal prøve igjen i dag.

Har ingen spesifikk dato, kun at det var på barneskolen.

Skal først ringe BV og høre hvordan jeg skal gå frem.

Så lenge foreldrene mine ikke finner ut av det, så er jeg fornøyd. Er så lei av å ha skyldfølelse for noe jeg ikke har noe informasjon om.

Alt jeg husker var samtalen med mamma, også ble jeg forfulgt av ei dame på skolen i noen uker. Husker jeg laget et helvetet for hun, gjemte meg og stakk av fra hun flere ganger. Hun løp etter meg og lette etter meg hele tiden.

Kastet en snøball i bakhodet på hun (uhell... som jeg husker ihvertfall, men hvem vet :fnise: )

Hun skulle observere meg eller noe.

Så i morgen må jeg ringe. Orker ikke å ha det slik lengre.

TS

Jeg ba om min mappe for noen år siden. Helt grusomt å lese, det var så mye. Men du forstår litt mer etter å ha lest alt. Som en skrev over, få ro i sjela di. I mine papirer fikk jeg vite at mange hadde meldt i fra, å server godt for meg å vi at noen så oss.

Anonymous poster hash: 2b8f2...f79

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg synes moren din skulle skamme seg, jeg! Det hun sa til deg den gangen har tydeligvis preget livet ditt veldig. I tillegg holder hun altså barnet sitt ansvarlig for en voksens eventuelle handlinger!

Endret av Margit Spat
Skrevet

Lykke til <3

Håper du får det bedre etterpå når du får vite mer, og at du får hjelp om du trenger det. Ikke riktig av din mor å legge skylden på deg!

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du noen svar?

Anonymous poster hash: 25c31...398

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til hvordan du går frem, men det jeg lurer på er om faren din har gjort deg noe siden lærer sendte bekymrings melding til Barnevernet?

Kanskje læreren trodde det var noe på hjemmefronten siden du drev med selvskading og ikke så hva som skjedde på skolen ?! Merkelig at de ikke så det og tok det opp?

Men syns det er fælt gjort av din mor og skylde på deg. Det kan preget ett barn livet ut. Ett barn forstår ikke det.

Håper du får noe svar

Anonymous poster hash: a8dc5...99a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til hvordan du går frem, men det jeg lurer på er om faren din har gjort deg noe siden lærer sendte bekymrings melding til Barnevernet?

Kanskje læreren trodde det var noe på hjemmefronten siden du drev med selvskading og ikke så hva som skjedde på skolen ?! Merkelig at de ikke så det og tok det opp?

Men syns det er fælt gjort av din mor og skylde på deg. Det kan preget ett barn livet ut. Ett barn forstår ikke det.

Håper du får noe svar

Anonymous poster hash: a8dc5...99a

Vet ikke hvorfor hun sendte inn en bekymringsmelding, da jeg har hatt to søsken som gikk på samme skole (ikke samme lærer, men det var en liten skole)

Jeg turte ikke å ringe, feiget ut igjen, men jeg SKAL gjøre det.

Gruer meg sånn! er så redd for hva det står i de papirene.

Pappa var/er som alle fedre, men med litt temperament. Men han mishandlet oss ikke. Han var ikke involvert i skole relaterte ting, aldri med på foreldremøter eller forestillinger vi hadde.

Hvorfor mamma sa det hun sa, det aner jeg ikke. Å hvorfor hun ikke fortalte meg tidligere om hvem som hadde skyld i alt, det aner jeg heller ikke.

Var på utplassering på gamle barneskolen for noen få år tilbake, og nevnte til mamma at jeg møtte den gamle læreren min. Og da sa hun "du må holde deg unna hun, det var hun som sendte barnevernet på faren din".

Og det var alt hun sa, helt ordrett.

TS

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor moren din sa at faren din kanskje måtte i fengsel?

Alle vet vel at en ikke havner der pga en bekymringsmelding,og hun skal da ikke stå å si at du har skylden!

Men du,utfra en del du har skrevet,så er det ikke så rart læreren din meldte fra heller.

Håper du får svar og klarhet,og det får du nok om du ringer Bv.

Masse lykke til med alt.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette hendte på barneskolen og du nå er 23 år, kan papirene være makulert, Arkivloven krever kun 10 års oppbevaringstid.

Anonymous poster hash: 26882...f23
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette hendte på barneskolen og du nå er 23 år, kan papirene være makulert, Arkivloven krever kun 10 års oppbevaringstid.

Anonymous poster hash: 26882...f23

Det jeg er redd for også.

Kanskje det ikke er noen papirer også.

Men må prøve.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg er redd for også.

Kanskje det ikke er noen papirer også.

Men må prøve.

Ts

Barnevernet holder papairene i 80 år eller 75, pga taushetsplikten går ut da (har jeg hørt). Det er også NETTOPP fordi voksne barn skal ha muligheten til å vite sin historie selv om deres foreldre ikke forteller det/vet det.

- Altså jeg vet ikke om det stemmer at taushetsplikten går ut etter 70-80 år, men det jeg vet er at BV.papirer blir lagret såpass lenge! lykke til TS, håper du finner ut av dette. Det er vondt å ikke vite. Håper ting blir litt klarere for deg :)

Anonymous poster hash: 76819...0b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...