Gå til innhold

Jeg har ikke noe mer rett på Norge enn noen fra Afrika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det føler jeg selv.

Jeg føler at verden er verden og at jeg er et menneske og det er også et menneske i Somalia for eksempel. Det eneste som er forskjellen mellom meg og en person i Somalia er at jeg vann i lotto da jeg ble født. Personen i Somalia er en av flertallet som ikke vant i lotto.

Jeg føler rett og slett at jeg er født i en del av verden og det er også mennesket som er født i Somalia. Jeg synes det er så vanskelig å forklare, men jeg synes ikke jeg har noe mer rett på å bo her enn noen andre i verden bare fordi jeg er født her.

Jeg synes det er trist at jeg tar opp en plass her på en måte fordi jeg har det så bra og det er så mange som trenger det så mye mer enn meg.

Jeg skulle bare ønske at alle kunne ha det like bra som jeg.

Anonymous poster hash: a8182...6d8
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hadde du ikke hatt vett på å oppføre deg og vise litt respekt hvis du var født i Somalia og var så heldig å fikk komme å bo, heve trygd og slippe å jobbe i Norge?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Men hadde du ikke hatt vett på å oppføre deg og vise litt respekt hvis du var født i Somalia og var så heldig å fikk komme å bo, heve trygd og slippe å jobbe i Norge?

Det kommer jo an på hvordan man vokser opp. Ikke alt kan nedarves heller. Mye har med miljø å gjøre. Man lærer respekt av foreldre, lærere og de som er rundt en ellers i oppveksten. Og det er dessverre veldig mange i Norge også som ikke lærer dette.

Jeg har mange venner som er innvandrere. De er verdens beste mennesker og har absolutt like mye respekt som det jeg har. Det er slik at ikke alle som kommer til Norge har lært respekt i sin oppvekst og slik er det også med nordmenn.

Når det er sagt er det heller ikke akkurat særlig mye du har å leve på med trygden du får. Det er ikke akkurat lukshus.

• Liker 2
Skrevet

Så gi plassen din her til en somalier da

• Liker 4
Skrevet

Helt uenig, TS. Klart vi har mer rett på Norge enn andre. Våre forfedre har bygget opp et av verdens beste samfunn på mange måter, klart deres etterkommere har mer "rett" på landet enn noen andre. Den tankegangen der er den som ødelegger vårt kjære naboland Sverige. Vi kan ikke redde verden, TS. Bedre å innse det før enn senere.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan snu på det og si at en fra Afrika har ikke noe mer rett på pengene dine, eller samfunnet som du har bidratt til å betale for, enn deg.

Afrika, dersom forvaltet riktig ville vært det rikeste kontinentet i verden.

Anonymous poster hash: 64b18...2e6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig, TS. Klart vi har mer rett på Norge enn andre. Våre forfedre har bygget opp et av verdens beste samfunn på mange måter, klart deres etterkommere har mer "rett" på landet enn noen andre. Den tankegangen der er den som ødelegger vårt kjære naboland Sverige. Vi kan ikke redde verden, TS. Bedre å innse det før enn senere.

Du kan være så uenig som du vil, men jeg mener fortsatt at jeg ikke har mer rett på Norge enn noen andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være så uenig som du vil, men jeg mener fortsatt at jeg ikke har mer rett på Norge enn noen andre. Anonymous poster hash: a8182...6d8

Okei. Men dine meninger om dette har ingen praktisk betydning.

Anonymous poster hash: d4416...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Med denne holdningen blir jo kolonitiden straks litt snillere. Alle ressurser is up for grab, afrikanere kan ta vår olje og vi kan ta deres diamanter og mineraler.

Anonymous poster hash: eb9b9...930
  • Liker 6
Skrevet

Du kan være så uenig som du vil, men jeg mener fortsatt at jeg ikke har mer rett på Norge enn noen andre.

Så med andre ord så stiller du deg positiv til kolonisering og utplyndring av andre nasjoner og verdensdeler.

For ifølge din logikk så er jo diamantene i afrika like mye i min rett som de som bor i afrika.

Og olja i midt-østen tilhører jo hele verden og ikke landet det ligger i. Så med andre ord om usa vil ta olja i midt-østen uten å betale for det så er det jo fritt frem ifølge deg.

Kanskje du også går god for at russland kommer å tar olja til Norge. for ifølge deg så tilhører jo alt på jorda alle.

Hehe. anarkister som er imot landegrenser og nasjonalstater er festlige

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så 10 000 - 100 000 år med evolusjon har null og niks å si for deg? Har du tenkt på hvilke biologiske ulemper det medfører å være i feil klima i forhold til gener? Vi snakker mangelsykdommer, kreft, depresjoner...

Etter din logikk kan jo vi i vesten bare flytte hvor vi vil og ta for oss av resurssene som vi måtte ønske. Med vår rikdom og utdannelse kan vi ta over hele verden i ekte USA-stil, mens de fattige generasjon for generasjon blir fanget i lavtlønnede yrker for alltid. Skal de hvite nok en gang herske mens de som hører til et område behandles som slaver?

Slavehandlerne på 1700-tallet hadde nok likt deg :)

Anonymous poster hash: d61f2...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at vi er tilpasset det stedet vi kommer fra gjennom hundre tusener av år. Menneskene hadde ikke overlevd i Norden, om det ikke var for at vi er supertilpasset klimaet og kostholdet her.

At folk som er født for å bo ved ekvator bosetter seg her i stor skala mener jeg er galskap.

La somaliere styre og herske som de vil i Somalia. Hvis de vil føde 10 000 unger hver, for så å se dem sulte - fint. Det er naturens gang. La nordiske styre og herske som de vil i Norge. Vi tenker framover og sørger for at våre innbyggere har det de trenger. Vårt arbeid, vår fortjeneste!

Jeg mener at det burde bli ulovlig å bosette seg permanent på et annet kontinent enn det de kom fra. Vi er også dyr som hører hjemme i bestemte habitat. Vi må også satse på selvforsynelse, og å redusere befolkningen i Europa kraftig.

Vi bør heller ikke gi nødhjelp med mindre det har skjedd en naturkatastrofe eller en annen uventet nødsituasjon. Vedvarende kriger eller årlige tørker bør vi bare ignorere. Hjelpen vår ødelegger den naturlige balansen blant menneskebefolkninger på lang sikt, og skaper nød og lidelse. Dessuten. Hvis vi slutter å sende penger, vil de ikke ha noe å kjøpe våpen for, og da vil de verste sammenstøtene i krig bli umulig. Så kan krigere i u-land gå tilbake til å hakke hverandre i hjel med spyd og buer i stedet. Mye mer human måte å krige på (y) når nok folk har falt i krig, kan kanskje u-landene også klare å løfte seg ut av søla.

AnonymBruker
Skrevet

Så 10 000 - 100 000 år med evolusjon har null og niks å si for deg? Har du tenkt på hvilke biologiske ulemper det medfører å være i feil klima i forhold til gener? Vi snakker mangelsykdommer, kreft, depresjoner...

Etter din logikk kan jo vi i vesten bare flytte hvor vi vil og ta for oss av resurssene som vi måtte ønske. Med vår rikdom og utdannelse kan vi ta over hele verden i ekte USA-stil, mens de fattige generasjon for generasjon blir fanget i lavtlønnede yrker for alltid. Skal de hvite nok en gang herske mens de som hører til et område behandles som slaver?

Slavehandlerne på 1700-tallet hadde nok likt deg :)

Hvorfor tar du helt av og gjør alt du kan for å provosere meg? Blir du provosert av at jeg synes jorden er en jord og at jeg ikke er en tilhenger av landegrenser?

AnonymBruker
Skrevet

Så med andre ord så stiller du deg positiv til kolonisering og utplyndring av andre nasjoner og verdensdeler.

For ifølge din logikk så er jo diamantene i afrika like mye i min rett som de som bor i afrika.

Og olja i midt-østen tilhører jo hele verden og ikke landet det ligger i. Så med andre ord om usa vil ta olja i midt-østen uten å betale for det så er det jo fritt frem ifølge deg.

Kanskje du også går god for at russland kommer å tar olja til Norge. for ifølge deg så tilhører jo alt på jorda alle.

Hehe. anarkister som er imot landegrenser og nasjonalstater er festlige

Du blir også sur og tror jeg er for kolonisering. Da har du ikke forstått innlegget mitt. Prøv igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo noe å si fordi forfedrene våre har lyst å gi landet til sine etterkommere, ikke til andre sine.

Anonymous poster hash: 6c8ff...af8
AnonymBruker
Skrevet

For et søtt og naivt HI.

Anonymous poster hash: 684aa...1bb

Skrevet (endret)

Du blir også sur og tror jeg er for kolonisering. Da har du ikke forstått innlegget mitt. Prøv igjen.

Jeg er ikke sur. Jeg ler av deg ;) For du argumenterer for kolonisering og imot nasjoners suverenitet.

Om du mener vi som er født i Norge har like lite krav på å bo i Norge å nyte av våre ressursers som en fra somalia så betyr det i praksis at vi i Norge har like mye krav på afrikas ressurser som afrikanere. Ergo om vi skal følge din logikk så kan vi bare ta oss til rette å ta andre lands ressurser.

Du skjønner tydligvis ikke det store bildet i henhold til holdningene og meningene dine som du viser til. Dette har du neppe analysert noe særlig, og om du har gjort det så har du liten forståelse for konsekvensen av holdningene dine.

Endret av WubWub
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å sett det i perspektiv. Ironisk nok har du ikke tenkt over de store linjene i temaet, selv om du tror premisset ditt er "internasjonalt". Anonymous poster hash: 3da70...43f

Skrevet

Hva med huset du bor i og kanskje eier. Gjelder samme tankegangen der også?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...