AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Har ei datter som er russ neste år. I den forbindelse har det vært litt fram og tilbake ang russebuss. Det endte med at hun og flere venninner skulle være med i en russebuss med noen fra en annen skole. Både jeg og flere av foreldrene til venninnene hennes synes det har vært mye rot i den gruppa fra første stund, og vi har vært skeptiske. Vi prøvde derfor å samle sammen til et foreldremøte i høst for å høre de andre foreldrenes tanker rundt dette. Ikke at vi ville ha kontroll, men mente at det var greit at det bl.a var noen voksne motorkyndige med når buss skulle kjøpes. Dette synes jentene våre var ok, men ingen av de andre foreldrene syntes dette var viktig. Greit nok. Jentene våre fikk beskjed om at de ikke skulle skrive under på noen papirer, og godt var det, for i høst reiste ei av de andre jentene til Oslo og kjøpte buss. Hun er under 18 år, men tok med en kamerat som er 18, og fikk han til å skrive under på kjøpekontrakten til bussen. Denne jenta tok også en egen avgjørelse på å gå opp 50.000 i pris da de som skal selge bussen sa at de måtte gjøre det for å få bussen da det var kommet inn andre bud. En voksen erfaren person ville selvsagt ikke gått med på dette. En annen ting er at bussen skal brukes i år som russebuss. Status på den etter russetiden vil selvsagt ikke være den samme som når kontrakten ble inngått. Selvsagt er de lurt trill rundt. Status nå er at datteren min og hennes venner har trekt seg fra hele bussgreiene siden det er enkelte som tar egne avgjørelser uten å involvere alle. Den kjøpekontrakten var det ikke enighet om i gruppa. Penger de har fått inn på salg av div varer er brukt til å betale depositum på bussen - og ikke til de forskjellige firmaene de har kjøpt varene hos. Vi snakker kaker, dopapir osv. Vi er noen foreldre som synes dette er helt horribelt og lurer på, er det ikke vanlig at voksne personer også er involvert i sånne ting? Bryr ikke foreldre seg? Tenker også på den stakkars kameraten som har skrivd under på kjøpekontrakten til en buss. Er ikke sikkert at han viste hva han gjorde. Anonymous poster hash: 99c26...9fb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Har ei datter som er russ neste år. I den forbindelse har det vært litt fram og tilbake ang russebuss. Det endte med at hun og flere venninner skulle være med i en russebuss med noen fra en annen skole. Både jeg og flere av foreldrene til venninnene hennes synes det har vært mye rot i den gruppa fra første stund, og vi har vært skeptiske. Vi prøvde derfor å samle sammen til et foreldremøte i høst for å høre de andre foreldrenes tanker rundt dette. Ikke at vi ville ha kontroll, men mente at det var greit at det bl.a var noen voksne motorkyndige med når buss skulle kjøpes. Dette synes jentene våre var ok, men ingen av de andre foreldrene syntes dette var viktig. Greit nok. Jentene våre fikk beskjed om at de ikke skulle skrive under på noen papirer, og godt var det, for i høst reiste ei av de andre jentene til Oslo og kjøpte buss. Hun er under 18 år, men tok med en kamerat som er 18, og fikk han til å skrive under på kjøpekontrakten til bussen. Denne jenta tok også en egen avgjørelse på å gå opp 50.000 i pris da de som skal selge bussen sa at de måtte gjøre det for å få bussen da det var kommet inn andre bud. En voksen erfaren person ville selvsagt ikke gått med på dette. En annen ting er at bussen skal brukes i år som russebuss. Status på den etter russetiden vil selvsagt ikke være den samme som når kontrakten ble inngått. Selvsagt er de lurt trill rundt. Status nå er at datteren min og hennes venner har trekt seg fra hele bussgreiene siden det er enkelte som tar egne avgjørelser uten å involvere alle. Den kjøpekontrakten var det ikke enighet om i gruppa. Penger de har fått inn på salg av div varer er brukt til å betale depositum på bussen - og ikke til de forskjellige firmaene de har kjøpt varene hos. Vi snakker kaker, dopapir osv. Vi er noen foreldre som synes dette er helt horribelt og lurer på, er det ikke vanlig at voksne personer også er involvert i sånne ting? Bryr ikke foreldre seg? Tenker også på den stakkars kameraten som har skrivd under på kjøpekontrakten til en buss. Er ikke sikkert at han viste hva han gjorde. Anonymous poster hash: 99c26...9fb Du er glad i ordet: status? Anonymous poster hash: 77749...3af 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Du er glad i ordet: status? Anonymous poster hash: 77749...3af Tusen takk for svar. Det var virkelig til god hjelp. Anonymous poster hash: 99c26...9fb 34
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Tusen takk for svar. Det var virkelig til god hjelp. Anonymous poster hash: 99c26...9fb Bare hyggelig. Dette er et problem du må ta opp med de andre foreldrene. Vi kan ikke svare på om de bryr seg eller ikke. I 2015 har vi mobiltelefon og gule sider du kan bruke til å kontakte de med. Anonymous poster hash: 77749...3af 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 (endret) Jeg har selv en sønn som til våren er russ. Nå er ikke problemet russebuss, men generell kontroll av penger. Problemet med russekull, er at noen er under 18, mens andre er 18 år, og da har man som forelder lite man skulle ha sagt lenger. Selv er jeg så "heldig" at jeg har beholdt innsyn på kontoen hans, noe som er greit ifølge han. Men virker som om denne saken er tapt i utgangspunktet - dvs depositumet. Mange foreldre er rimelige hjernedøde idag (bryr seg altfor lite) dessverre. Har opplevd liknende tilfeller og blitt skremt selv. Men om dere er noen foreldre som tenker likt - sett dere ned sammen og diskuter saken, og se hva som evnt kan gjøres. Lykke til! . Anonymous poster hash: 80382...c98 Endret 7. januar 2015 av ninuska_ 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Russ ja, huff. Kanskje dere heller burde prøve å holde dem hjemme? Er du klar over hvor mye ubeskyttet sex det er i busker, bak bussene og gud veit hvor? Lillejenta mi ville aldri gjort noe sånt. Hehe, ignorance is bliss. Anonymous poster hash: 27acc...4e6 6
ninuska_ Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Tråden er ryddet for personangrep, ninuska_, adm
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Problemet med russekull, er at noen er under 18, mens andre er 18 år, og da har man som forelder lite man skulle ha sagt lenger. Anonymous poster hash: 80382...c98 Nå tror jeg du har regnet feil. Alle fyller 18 før jul i tredje på vgs. Så på våren (når de feirer russ) er de enten 18 eller 19.Anonymous poster hash: de5b1...59c 5
Luckiness Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Jeg hadde aldri russebil eller russebuss da jeg var russ. Jeg hadde foreldre som brydde seg og kom med tips til russetiden. Spesielt med tanke på økonomi og alkohol. Jeg var egentlig aldri engasjert i å være med på buss eller bil, så det ble aldri noe særlig snakk risikoen med dette. Men jeg vet selv at jeg ville hatt med meg en voksen dersom jeg skulle inngått noe som helst kontrakt/kjøpt buss osv. Men dette er fordi jeg er "lært opp" til at ikke alle er ærlig ved kjøp og salg, at man som ung kan bli utnyttet innenfor penger osv. På grunn av råd av foreldre og eget valg hadde jeg penger igjen også etter russetiden. Som jeg blant annet brukte på ferie og andre ting jeg hadde lyst til. Man må huske på at det ikke bare er russetiden man skal oppleve, men også andre ting. Man kan ha det minst like gøy i russetiden uten bil/buss, og tenk alt stresset man slipper ved å droppe det? Slipper å skaffe sjåfør, betale for at sjåføren skal kjøre og overnatte ved russetreff, penger til reperasjon/verksted med bil/buss, drivstoff, uforutsette hendelser som fører til at man må betale mer enn man trodde, en selger som ikke har vært til å stole på osv. Men det er ikke bare foreldre som er involvert i "barnas" russetid. Det er viktig å huske at ikke alle foreldre har like ressurser. Og at noen ungdommer nekter å høre på råd...og da er jo egentlig eneste lærepengen å la de gå for det de ønsker og lære av smellen...Men skolen har jo også et delvist ansvar. Mye av russetiden foregår på skolen. Hva om det hadde vært en kort undervisning om dette med salgs og kjøpskontrakter? Hva som er viktig å tenke gjennom? Og i matten kunne man lært å sette opp budsjett til russetiden, snakket om lån dersom noen skulle vurdert lån - fordeler og ulemper (mest ulemper selvsagt). Ved at skolen tar litt grep og gjerne drar dette inn i undervisningen, så stiller alle russe-elever likt. Og det trenger ikke å avhenge av foreldrenes ressurser. Og alle har blitt advart på forhånd/blitt "opplært". 2
Gjest Kritisk Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Nå tror jeg du har regnet feil. Alle fyller 18 før jul i tredje på vgs. Så på våren (når de feirer russ) er de enten 18 eller 19.Anonymous poster hash: de5b1...59c noen er russ etter to års skole, så det er ikke helt feilberegnet. 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 noen er russ etter to års skole, så det er ikke helt feilberegnet. Det er noen som leker russ.. Det synes jeg er våre tåpelige. De er jo ikke egentlig ferdig med noe som helst. De som ER russ (røde eller blå) har alle fylt 18.Anonymous poster hash: de5b1...59c 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Du er glad i ordet: status? Anonymous poster hash: 77749...3af hun skrev det TO usle ganger bare da :P Anonymous poster hash: a0bdd...e19 8
Gjest Kritisk Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 (endret) Det er noen som leker russ.. Det synes jeg er våre tåpelige. De er jo ikke egentlig ferdig med noe som helst. De som ER russ (røde eller blå) har alle fylt 18.Anonymous poster hash: de5b1...59c Det er slik man i "gamle dager" tenkte. Folk tenker ikke slik lenger. Dette ble endret for maaaange år aiden, at du mener de "leker russ" er din mening. Men de er russ enten du liker det eller ei. Jeg var forøvrig rødruss, men jeg hadde da ikke noe imot de som var svartruss, det handler om å respektere andre mennesker og deres vei i livet. Endret 7. januar 2015 av Kritisk 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Det er noen som leker russ.. Det synes jeg er våre tåpelige. De er jo ikke egentlig ferdig med noe som helst. De som ER russ (røde eller blå) har alle fylt 18.Anonymous poster hash: de5b1...59c To-årig vgs er ikke tull, det er helt ekte det. Mange som går sånne ting tror det er yrkesfag eller noe. Kjenner til en haug som ble russ et årfør meg iallefall Anonymous poster hash: a0bdd...e19 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Nå tror jeg du har regnet feil. Alle fyller 18 før jul i tredje på vgs. Så på våren (når de feirer russ) er de enten 18 eller 19.Anonymous poster hash: de5b1...59c Ja, men i løpet av russeåret er det ikke alle som er 18 Anonymous poster hash: 03ec5...f51
Chizue Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Det er noen som leker russ.. Det synes jeg er våre tåpelige. De er jo ikke egentlig ferdig med noe som helst. De som ER russ (røde eller blå) har alle fylt 18.Anonymous poster hash: de5b1...59c Ikke alle som er blåruss er fylt 18... Service og samferdsel... 2
Chizue Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 To-årig vgs er ikke tull, det er helt ekte det. Mange som går sånne ting tror det er yrkesfag eller noe. Kjenner til en haug som ble russ et årfør meg iallefall Anonymous poster hash: a0bdd...e19 Tror du glemte en komma der... Men ja 2-årig løp er yrkesfag, med 2 år praksis etterpå De kan jo ta påbygg senere og bli russ en gang til 1
Gjest Klaveret Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Tror det må være mange fulle russ (sikkert etter toårig) som har svart i denne tråden.
Chizue Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Tror det må være mange fulle russ (sikkert etter toårig) som har svart i denne tråden. Og poenget ditt er? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Ikke alle som er blåruss er fylt 18... Service og samferdsel... Service og samferdsel?? Aner ikke hva det er, men står fast på at russ hørere til etter fullført vgs (ikke halvferdig, som det er når man har igjen lærlingetid).Anonymous poster hash: de5b1...59c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå