AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Mamma tilværelsen har startet helt annerledes enn forventet. Vet godt at babyer gråter og kan være urolige, men lille tulla våres ser ut til å spenne hele kroppen å ha det vondt. Føler oss hjelpeløse og hun virker utrøstelig når det er på det verste. Det startet da hun var litt over en uke gammel med gråttoktene. Jeg har hatt problemer med amming fra starten av så vi trodde kanskje hun fikk for lite melk da dette startet (har nemlig hørt om tilfeller hvor det har vært grunnen). Vi prøvde ut mme og amming for å se om det kunne hjelpe. Det hjalp i noen dager også startet det igjen. Noen som har slitt med det samme og eventuelt har noen tips? Vi prøver å bysse, bære og trøste når hun gråter men det ser ikke ut til å hjelpe. I dag startet hun å gråte 16:00 og holdt på til 23:00. Hilsen frustrert førstegangs mammaAnonymous poster hash: 9bc66...6f4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Uffameg..kjenner meg så altfor godt igjen... Sønnen min hadde kolikk i sammenhengende 3 måneder....Skrek og skrek.. Først: Sørg for at du får avlastning - du/dere trenger søvn! Ta kontakt med helsestasjonen, sånn at de er klar over problemet, få sjekket ut allergier. Kan hjelpe med babymassasje. Ikke drikk brus eller andre kullsyreholdige drikker, Rett og slett lag en sjekkliste og kryss av. Vi fant aldri problemet - men det gikk over - så hold ut, det går seg til som regel. Anonymous poster hash: ad06c...869
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 maualterapeut er gratis for barn. Kan hende hun har noen låsninger som gir smerter? Kan ha kommet ved fødsel. Hva med kolikk? Ring barsel avd hvis du er usikker på noe. Høres veldig slitsomt ut, er dere to stykker så du kan få hvile litt innimellom? Kan prøve å gi henne sukkervann (kok vann, bland i sukker og gi 2 t-skje, du kan søke opp nøaktig oppskrift hvis du vil. Kan virke smertestillende for babyer og hjelpe på luft i magen) for å se om hun roer seg. prøv alt som å ta på støvsugeren, gå trilletur, dusje henne osv. Men er nok helt klart noe som plager henne når hun gråter så lenge. ville ABSOLUTT sjekket låsninger hos enten manual, fysio, osv. (alle foretrekker forskjellig ) Barn får uansett gratis behandling så det skader ikke. Og det er ikke sånn at de knekker opp babyen altså!! Annerledes enn for voksne. Anonymous poster hash: d096b...edc
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Og som hun sier over: allergier. Kutt ut en og en ting fra hvetemel til melk, løk osv osv Anonymous poster hash: d096b...edc 1
Jente-24 Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Hørt om Grape water?? Gi henne 5 ml og jeg lover at babyen din blir rolig som en liten pusekatt <3 garanterer deg 100% at det virker!! Jeg karte ikke å være 1 dag uten den. 1
Jente-24 Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Leste du kommentaren min? Dattera mi gråt skikkelig og sleit med luft i magen. Ringe storesøster som bor i England, hun anbefalte meg å gi henne gripe water ( søk på google hvis du vil lese mer) jeg lover deg, babyen min sov mye bedre hver dag ( fra kl 12 på natta til 8 på morningen) i 5 måneder! 1
Jente-24 Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Gi henne 5 ml som avvist på pakka så ser du at hun blir både rolig, avslappet og sovner fort
Jente-24 Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Les her du, det er denne her jeg bruker. Koster 55kr i Oslo for 150ml flaske. http://www.expresschemist.co.uk/woodwards-gripe-water-150ml.html
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Les her du, det er denne her jeg bruker. Koster 55kr i Oslo for 150ml flaske.http://www.expresschemist.co.uk/woodwards-gripe-water-150ml.html I overskriften står det at babyen er 3 uker gammel. Hvis du leser inne på linken du lenker til så står det: "Babies up to 1 month old: Not to be used. ". Anonymous poster hash: 37158...ab0 3
koskenkorva Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Kanskje babyen er laktoseintolerant, og at det er grunnen til at den har det vondt pga. mavesmerter?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Er du troll eller?? Hvor mange dager trenger man å vente til at barnet blir 1 måned gammel? Babyen hennes er 3 uker gammel, da kam hun vente 1 uke til barnet blir 1 måned gammel også gi gripe water. Herregud! Skjer med deg da? Jøssenavn! Anonymous poster hash: b58e3...21a 6
tingeling Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Hei TS For meg var det akkurat likt som det du beskriver, helt fortvilende! Snuppa mi tålte ikke melk ( melkeprotein), selv i små mengder. Jeg måtte selv kutte ut all mat m melk/ melkeprotein og gi melkefri mme når vi trengte det( det må man få på blå resept). Dette var ikke noe helsestasjonen/ lege fant ut av, jeg prøvde meg frem selv: kuttet først alle matvarer som muligens kunne forårsake et problem ( alt med melk, krydder, kullsyre, løk osv). Levde med et svært kjedelig kosthold noen uker 😉 og så ble hun bedre! Prøvde meg siden frem med en matvarer av gangen, først de jeg ikke trodde var årsaken. Melk var vanskelig, siden det er melkeprotein i en rekke ting man ikke tror det er melk i ( feks kokt skinke!) Hvis du tror det kan være melk så finnes det mye nyttig info på nett, mange gode soya og ris produkter og hvis du bor i nærheten av Sverige så har de et mye bedre utvalg av grøt og barnemat når den tid kommer. Lykke til! 1
Gjest Magdalene Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Hørt om Grape water?? Gi henne 5 ml og jeg lover at babyen din blir rolig som en liten pusekatt <3 garanterer deg 100% at det virker!! Jeg karte ikke å være 1 dag uten den. Hvordan kan du garantere dette? Du vet jo ikke hva som er med denne babyen? Greit å anbefalle, men å være så bastant er ganske dumt. 9
Norbertine Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 At babyer er laktoseintolerante er ekstremt sjeldent, rett og slett fordi det er uforenelig med liv (siden morsmelk, som inneholder ca like mye laktose som kumelk, fra naturens side er eneste føde). Dog er det godt mulig at babyer får "laktoseoverdose", altså at tarmen deres er umoden og ikke har nok laktase til å fordøye all melken de får, slik at ufordøyd laktose dermed blir presset gjennom tarmen og gir gassdannelse og smerter. For vår nå 3 mnd gamle datter var det tydeligvis problemet, jeg kjøpte Colief kolikkdråper på ebay fra England, som nettopp er dråper med laktaseenzym som tilsettes melken, og det har fungert strålende. Er nå nede i en dose på tre dråper om kvelden, så er vi skrikefrie (så lenge jeg ikke spiser løk eller noe annet hun reagerer på.) Problemet med kolikk er nettopp at kolikk ikke er en diagnose, man vet at babyen gråter, men man vet ikke hvorfor. Det kan være mange årsaker, så enten må man prøve forskjellige ting, eller så må man bare stålsette seg på at dette varer i 3-4 mnd til det går over. Ting du kan prøve: Minifom fra apoteket, kan gjøre luftboblene mindre og dermed mindre vonde. Nevnte Colief-dråper fungerer for noen, ikke for alle, akkurat det samme med Gripe water, (som vi ikke har prøvd.) Kutte ut løk, jordbær, melk, meieriprodukter, kål etc. fra kosten din (her må du rett og slett prøve deg fram, det kan hende babyen reagerer på noe du spiser.) Gå til en manuellterapeut med babyen(anbefales, det er gratis, og hvis han/hun ikke finner noen problemer har du ihvertfall utelukket den muligheten). Sukkervann fungerte overhodet ikke forrige gang vi hadde kolikkbarn, men har hjulpet mye nå. (1 spiseskje sukker blandes i 1 dl vann og kokes, 2 ml gis med sprøyte eller pipette, en dråpe av gangen så det tar et par minutter å få det i babyen). Og lurt å ha bæretøy, mange barn roer seg når de blir bært. Lykke til, håper dere finner ut av det! Hvis ikke er det bare å holde ut, jeg lover at det går over. 1
Gjest tuppesjura Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 Høres ut som kolikksmerter. jeg hadde tatt kontakt med en kiropraktor for å sjekke ut eventuelle låsninger i rygg/nakke.
Violetta Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 Har du vært i kontakt med helsesøster om dette?
Susan Sto Helit Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 Start med å kontakte en manuellterapaut som kan småbarn! Det er gratis, og veldig lurt å få avdekket om det er nakke/ryggsmerter som er årsaken til gråten. Vi var hos manuellterapaut på sykehuset da vår baby var 3 dager gammel. Reiste med en unge som knapt kunne berøres uten å skrike, og kom hjem med en rolig baby. Det hadde oppstått nakkelåsning i forbindelse med fødsel. Helsestasjonen kunne ikke noe om dette. Jeg har også slitt med at mine barn ikke tålte at jeg drakk noe med kullsyre i. Da ble det magesmerter med en gang. Men jeg kan ikke huske at det var så ille som du beskriver her. På den annen side, å kutte ut løk, kål og andre luftproduserende produkter, samt kullsyre, er ikke spesielt drastiske kostholdsforandringer. Så om det kan hjelpe, så ville jeg virkelig forsøkt det. Ta evt. kontakt med helsestasjonen for råd, dersom det ikke hjelper med manuellterapaut! 1
mmammatilE Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 Da har vi bestilt time hos kiropraktor i morgen hos bekken og barn for å se om hun evt. har en låsning. Noen andre som har prøvd det å sett om der har noe effekt? Fikk tre timer søvn i natt å merker hun begynner å bli urolig nå. (Hører det buldrer ned i magen hennes). Vi kommer til å prøve sukkervann i kveld også for å se om det kan hjelpe. Krysser fingrene for at vi ser bedring etter timen i morgen. -:TS 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 At babyer er laktoseintolerante er ekstremt sjeldent, rett og slett fordi det er uforenelig med liv (siden morsmelk, som inneholder ca like mye laktose som kumelk, fra naturens side er eneste føde). Dog er det godt mulig at babyer får "laktoseoverdose", altså at tarmen deres er umoden og ikke har nok laktase til å fordøye all melken de får, slik at ufordøyd laktose dermed blir presset gjennom tarmen og gir gassdannelse og smerter. For vår nå 3 mnd gamle datter var det tydeligvis problemet, jeg kjøpte Colief kolikkdråper på ebay fra England, som nettopp er dråper med laktaseenzym som tilsettes melken, og det har fungert strålende. Er nå nede i en dose på tre dråper om kvelden, så er vi skrikefrie (så lenge jeg ikke spiser løk eller noe annet hun reagerer på.) Problemet med kolikk er nettopp at kolikk ikke er en diagnose, man vet at babyen gråter, men man vet ikke hvorfor. Det kan være mange årsaker, så enten må man prøve forskjellige ting, eller så må man bare stålsette seg på at dette varer i 3-4 mnd til det går over. Ting du kan prøve: Minifom fra apoteket, kan gjøre luftboblene mindre og dermed mindre vonde. Nevnte Colief-dråper fungerer for noen, ikke for alle, akkurat det samme med Gripe water, (som vi ikke har prøvd.) Kutte ut løk, jordbær, melk, meieriprodukter, kål etc. fra kosten din (her må du rett og slett prøve deg fram, det kan hende babyen reagerer på noe du spiser.) Gå til en manuellterapeut med babyen(anbefales, det er gratis, og hvis han/hun ikke finner noen problemer har du ihvertfall utelukket den muligheten).Sukkervann fungerte overhodet ikke forrige gang vi hadde kolikkbarn, men har hjulpet mye nå. (1 spiseskje sukker blandes i 1 dl vann og kokes, 2 ml gis med sprøyte eller pipette, en dråpe av gangen så det tar et par minutter å få det i babyen). Og lurt å ha bæretøy, mange barn roer seg når de blir bært. Lykke til, håper dere finner ut av det! Hvis ikke er det bare å holde ut, jeg lover at det går over. TS her: Det skal virkelig prøves dersom vi ser det ikke er noe bedring etter timen hos kiropraktor i morgen. Når startet skriketoktene hos dere? Godt å høre det går bedre med babyn deres og at det blir bedre :-) Det er av og til vanskelig å se fremover når man sitter opp i der selv. HeheAnonymous poster hash: 9bc66...6f4
Marken Skrevet 6. januar 2015 #20 Skrevet 6. januar 2015 Da har vi bestilt time hos kiropraktor i morgen hos bekken og barn for å se om hun evt. har en låsning. Noen andre som har prøvd det å sett om der har noe effekt? Fikk tre timer søvn i natt å merker hun begynner å bli urolig nå. (Hører det buldrer ned i magen hennes). Vi kommer til å prøve sukkervann i kveld også for å se om det kan hjelpe. Krysser fingrene for at vi ser bedring etter timen i morgen. -:TSAnonymous poster hash: 9bc66...6f4 Vi hadde det slik du beskriver, og jeg skulle ønske vi hadde gått til fysioterapeut / manuellterapeut mye tidligere! Det viste seg at gutten vår hadde en vridning i nakken. Vi gikk først til fysioterapeut et par måneder, før hun henviste oss videre til en manuellterapeut. Vi merket forskjell på gutten etter første behandling! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå