Gå til innhold

Hvordan gå ned i fettprosent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Som overskriften sier hvordan gå ned i fettprosent slik at for eksempler muskler som på magen eller armene blir mer markerte?

Ja, vet at det handler om å "spise mindre" enn det man forbrenner?

Gjelder det også om man spiser seg overmett på grønnsaker? Er det og for mye? Spiser jeg for lite slik at jeg er halvveis mett, så blir jeg jo bare slapp.

Men det er enklere sagt enn gjort. Er det nødvendig å være så sykelig påpasselig med å måle opp kaloriene sine hvert måltid for å få til dette?

Jeg spiser sunt (kyllingfilet, grønnsaker, frukt osv.). Trener minst 4-5 ganger i uken 2-3timer + hver enkelt gang på elite nivå i idrett, konkurrerer osv. Så det står ikke på at jeg ikke er trent og ikke er sunn. "Musklene er der, men "under" huden" om det er en forklaring. Så er det mulig, uansett hva jeg gjør, eller er det bare ikke mulig for enkelte?

Noen tips til eventuelle måltider, eller hva man kan gjøre for å få til dette uten å måtte telle kalorier og måle opp alt til det minste lille gram nøyaktig? Vil ikke blir sykelig opptatt av kosthold, men vil oppnå synlig resultater.

Anonymous poster hash: d7f50...b96
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke alle som kan få sixpack. Det er genetisk betinget. Ellers så må fettprosenten ned for at magemusklene skal synes. De færreste har sixpack året rundt. De fleste deffer til konkurranse eller til sommeren/ferietur.

For å vite hva du må gjøre så vil det hjelpe med høyde, alder, vekt, antall kcal du inntar per dag og gjerne et bilde.

Skrevet

Jeg var der du nå er, for en del år siden. Hadde en langt over snittet muskuløs ramme fra før av (fordi jeg hadde da trent styrke i årevis), men jeg var aldri så markert som jeg ønsket å være. I løpet av de årene jeg hadde trent styrke, så prøvde jeg også flere forskjellige fettforbrennende tabletter som ikke er lovlige her i landet, men skal si litt om det senere i innlegget!

Så en dag sier en tanke i hodet mitt: "FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAEN ALTSÅ, nå har du trent i så mange år, og enda ikke kommet dit du ønsker å være?"

Da gikk jeg litt inn i meg selv, og tenkte litt over hva jeg spiste, og hva som var ønskelig. Jeg ønsker ikke å leve et liv der jeg må telle kalorier, så den delen der er totalt uaktuell. Jeg ønsker heller ikke å leve et kjedelig liv der jeg kun spiser kylling, ris og brokkoli. Er ALT for glad i god mat, så hvordan skulle jeg klare det?

Jeg tok utgangspunkt i lavkarbo (mye proteiner og mye fett), og de endringene jeg gjorde var følgende:

1) Jeg kuttet ut brød, ris og pasta
2) Jeg kuttet ned på uvanene mine (godteri/chips i hverdagen ble forbudt)
3) Brus ble kuttet ut totalt, og jeg kjøpte en Sodastream (Jeg er glad i Farris, så den kullsyremaskinen er genial)
4) Jeg spiste mye mere kjøtt og fett (siden jeg kuttet ut ris/pasta osv)

5) Hadde som mål å få i meg 200g proteiner per dag (2x av kroppsvekten.. rundet opp)

Fra en startvekt på ca 95kg, gikk jeg ned 1kg i mnd, helt til jeg endte på ca 84kg. Opplegget mitt fungerte som fanden, og blodårene tøt ut over alt på meg. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg skulle gå ned så mange kilo før jeg ble skikkelig markert. I tillegg til at jeg endret på kostholdet, var jeg også veldig aktiv på trening, og trente hver dag. Mye gåing på tredemøllen, samt gerilja kardio innimellom. Og selvfølgelig styrketrening 3 dager i uken, som er det jeg brenner for. Veldig fornøyd med at jeg ikke mistet særlig styrke i det hele tatt (mistet vel mest styrke i benkpressen, men pytt pytt), for det tyder på at jeg har gjort mye rett.

Når jeg fikk ønsket fett %, så la jeg litt om på kostholdet igjen. Spiser mer på de dagene jeg har styrketrening, og jeg spiser gjerne grove rundstykker til frokost/kvelds med mye pålegg på. Spiser også litt ris av og til, men ikke mye.

Har sakte men sikkert gått opp fra 84kg, til ca 89-90kg. Men det er blitt gjort over ca 2 år, så det har gått sent. Men det er altså kvalitetsmasse, da jeg har lav fett % hele året, og jeg er også blitt sterkere. I grunn så bruker jeg "styrken" som en indikasjon på at det jeg gjør fungerer (for meg), og selvfølgelig "synet" (når man går fra 2 blodårer nede på magen til 6 blodårer, så tyder jo det på at fett% har blitt enda lavere...). Vekten har jeg aldri hengt meg opp i, siden jeg ikke har det selv. Men har målt hos mine foreldre da, for jeg må jo følge litt med på hva som "skjer".

Jeg spiser alltid god lunch, middag og kvelds. Bruker mye kokosfløte/melk, creme fraiche, fløte, sæter rømme etc til middagene. Spiser også en avokado hver dag. Får altså i meg mye fett og proteiner. Lite karbohydrater. Ingen peiling på hva jeg får i meg av kalorier, men jeg får aldri i meg mindre enn 200g proteiner. Hadde som mål å ha i meg det dobbelte av min kroppsvekt, og rundet litt opp. Jeg kan være opp i 300g proteiner per dag også, men så trener jeg aktivt hver eneste dag også.

Jeg har drømmeformen, året rundt, uten noe som helst stress. Det er en del av livsstilen min!

Er heller ingen "helgen" med tanke på godteri og alkohol. Drikker alt for mye alkohol, og spiser alt for mye godteri i helgene.. Men puslespillet har likevel gått opp i opp. Det er nok her tredemøllen har kommet godt med.

Ja, og så kan jeg jo nevne dette her med fettforbrennende tabletter da. Har jo kastet bort noen tusener der, men nå i ettertid så ser jeg jo hvor tåpelig det var. Det finnes ingen snarveier, det eneste som fungerer er å endre livsstilen sin, sakte men sikkert. Det er godt mulig jeg hadde hatt mere nytte av dem nå som jeg har endret på min livsstil, men nå som jeg har lært min kropp å kjenne har jeg ikke behov for det. Jeg kan gå opp/ned i fett% ved små justeringer i kostholdet mitt (samt ved hvor mye jeg trener), og styrer i grunn alt selv.. uten å stresse med det.

Ved å telle kalorier / følge dietter så kan man selvfølgelig oppnå ønskede resultater mye kjappere enn det jeg har gjort. Men jeg liker ikke å leve slavisk på den måten der. Har aldri prøvd en eneste diett i mitt liv.

Har ikke peiling på hvilken fett % jeg har, men det er flere blodårer nede ved magen, en milliard blodårer på hele overkroppen og armene mine, det tyter til og med ut på ryggen min, på "vingene", på innsiden av lårene.. Den er lav.

Det er altså mange veier til Rom, det gjelder bare å finne en vei som passer DEG. Jeg har funnet den som passer MEG :-)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...