Gå til innhold

Vegetarianer til middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ha venner med deres samboere/kjærester på middag til helgen. En av disse samboerne er vegetarianer. Hvordan løser man dette? I utgangspunktet ønsker jeg å servere en kjøttrett som jeg pleier å få skryt for og som noen av vennene mine har ytret et ønske om. Det er denne ene vegitarianeren da...Jeg mener egentlig at å være vegitarianer er ett valg, og dermed noe ikke jeg som vert behøver å ta like mye hensyn til i forhold til f.eks. allergier. Jeg tenker at denne vegitarianeren kan spise av tilbehøret og evt ta med noe vegetarmat om ønskelig. Høres det greit ut?

Anonymous poster hash: d85e1...b70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du tenkt å lage da? Bør da være ganske enkelt å lage noe med bønner eller linser som erstatning for kjøttet for vegetarianeren da..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vegetarianer selv og det høres helt fint ut. Er ofte slik når vi er på besøk, at vi evnt spiser tilbehør eller bringer med en quiche.

Anonymous poster hash: 2962b...88d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å slenge sammen en vegetarisk pai el?

Å forvente at gjester tar med seg mat til et selskap gjør deg til en veldig dårlig vertinne i mine øyne.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er greit og har alltid godtatt det, men er fint om du kan si ifra at denne gjesten kan ta med mat. Jeg har ikke pleid det til folk jeg ikke kjenner godt fordi jeg er redd de tar det frekt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et valg ja, men synes nå når man først skal være vert så er man vert, og gjesten skal ikke ta med seg mat(så fremt gjesten ikke spesifikt ønsker dette da). Jeg ville kanskje laget en vegetarisk chilli con carne, byttet ut kjøttdeigen med bønner, linser og kanskje kikerter:) Evt. laget en vegetarisk og en vanlig og så la gjestene forsynes seg som de vil, for jeg spiser kjøtt men spiser like gjerne vegetarisk og.

Anonymous poster hash: 6e99d...650
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er dårlig av deg som vertinne å invitere til en middag hvor den ene kun kan spise tilbehøret eller må ta med seg mat selv... Når man først inviterer til middag så inviterer man til middag... Hva er problemet med å lage noe alle kan spise? Finnes utallige gode vegetarretter....

Anonymous poster hash: ea7d7...34a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vegetarianer til middag? Trodde kannibalisme var forbudt?

Sorry, måtte bare. Enig med de andre, lag noe som alle kan spise. Gresskarlasagne er kjempegodt :) Å være vegetarianer er ikke alltid et valg. Noen lar være å spise kjøtt og fisk av helsemessige årsaker.

Anonymous poster hash: 653ae...f79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En veldig enkel, men god løsning er om du lager vegetariansk Shepards Pie til vedkommende. Det er omtrent det enkleste å lage i verden, spesielt om du jukser med posepotetmos. Det går det helt fint å lage i porsjonspakninger også. Du kan evt lage fyllet dagen før, og bare smelle sammen potetmos og sette i ovnen før selskapet. Så lager du selvsagt det du vil til de andre.

Tror vegetarianeren hadde satt stor pris på at du hadde gjort en innsats hvertfall, selv om du ikke "må" ta hensyn. Det er trossalt du som har invitert dem.

Anonymous poster hash: c2423...9c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode verter tar hensyn, dårlige synes de ikke trenger. Hadde du servert svin til en muslim og forventet at han bare spiste tilbehør? Det tar ikke så mye tid å funne er vegetarisk alternativ å servere i tillegg.

Guri jeg er glad jeg ikke har venner som deg...

Anonymous poster hash: 4bc5d...325

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde syntes det var artig å ha en vegetarianer på middagsbesøk, jeg. Da får man jo muligheten til å prøve noe nytt:)

Jeg hadde med glede laget en vegetarrett ved siden av! Det trenger jo ikke være verken vanskelig eller dyrt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: abac6...009
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, lager ikke folk flest vegetarmat en gang i blant selv om de ikke er vegetarianere selv? :klo:

Hos oss har vi alltid vegetarmat 2-3 ganger i uken. Oftest på hverdager - jeg synes vegetarisk pasta og supper er lett og rask hverdagsmat, og hadde ikke klart å spise kjøtt eller fisk til middag hver eneste dag.

Det eneste jeg ville syntes var problematisk å lage vegetarisk var en skikkelig stor festmiddag med flere retter og viner til, type klassisk fransk mat - der blir det veldig fremmed og begrensende å servere kun vegetarmat. Men til en mer uformell vennemiddag med hovedrett og dessert er det ikke noe problem.

En favoritt jeg vil anbefale er cannelloni, dvs pastarør med spinat/ricottafyll og tomatsaus over og under, og masse ost på toppen. Godt brød til (gjerne dyppet i olivenolje, balsamico og salt), og en lett rødvin eller rosé.

Anonymous poster hash: 7dde3...1d7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Vegetarianer til middag? Tror du må krydre godt og ha noe god saus til for at det der skal smake godt altså. Veggiskjøttet er visst ganske seigt har jeg hørt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken kjøttrett skal du lage? Jeg hadde nok laget noe som alle kunne spist eller som lett lot seg gjøre både i vegetarisk eller ikke-vegetarisk form, f.eks pasta, pizza, wok, pai, tapas, suppe eller taco. Som regel høres det mer stress ut enn det er å lage vegetarmat, jeg er ikke vegeratianer men spiser likevel veggis mat et par middager i uken. Si hvilken rett du skal lage, så skal jeg komme med ideer til hva vegetarianeren kan få :)

Anonymous poster hash: 11e7c...ca2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv inviterte er du en stor dust hvis du ikke tilpasser retten etter gjestene. Hvis de inviterte seg selv tar de med rett til den med spesialbehov.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagd kjøttretten til flertallet og en spennende (selvutprøvd) egen rett til den som er vegetarianer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener egentlig at å være vegitarianer er ett valg, og dermed noe ikke jeg som vert behøver å ta like mye hensyn til i forhold til f.eks. allergier. Jeg tenker at denne vegitarianeren kan spise av tilbehøret og evt ta med noe vegetarmat om ønskelig. Høres det greit ut?

Anonymous poster hash: d85e1...b70

Nei.

Jeg mener at det å invitere folk på middag er et valg man tar, og dermed ikke noe gjestene bør ta hensyn til ved å ta med egen mat.

Velger man å invitere folk, så får man ta ansvaret for det valget. Jeg tenker og at det normale som vertinne strengt tatt er å være opptatt av at alle gjestene har det bra og koser seg, ikke gjøre det så enkelt for seg selv som mulig. Hva er vitsen med å invitere folk?

Hva er den kjøttretten, og hva er tilbehøret?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg disket opp med spaghetti, og stekt litt kjøttdeig som jeg hadde puttet i en liten bolle for seg. Så kunne kjøtteterne forsynt seg av den, og gresseterne latt være. Problem solved. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...