Gå til innhold

Mister ekstremt mye hår etter amming....

Anbefalte innlegg

Gjest Linn35
Skrevet

Jeg har ammet i 5-6 mndr nå og har nå gitt meg. Tidligere har jeg ikke merket noe spes på håret, men denne gang har jeg nå mistet mengder av hår. Det er faktisk så ille at om jeg var mann, ville folk kalt det for viker...! Jeg mister spesielt mye rundt selve ansiktet, ved tinningene og hårefestet...Det ser ikke bra ut, veldig tynt og pistrete, og jeg legger merke til at rundt hele ansiktet nå har jeg haugevis av sånne små babyhår som vokser ut....

Hva i alle dager kan man gjøre, og hvor lenge varer denne røytingen? Noen som vet det? jeg har heldigvis tykt hår i utgangspunktet, men nå ser det ikke ut.

Andre som har opplevd dette?

Plutselig forstår jeg hvorfor Tone Damli sa hun måtte klippe håret etter ammingen som gjorde håret hennes stygt....sukk.....spørs om ikke jeg må gjøre det samme...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her tror man at alt er overstått etter at man har kommet seg vel igjennom fødselen, men så... :blink: Men det er ingen grunn til panikk, det er veldig vanlig å miste hår etter en graviditet, det kommer av hormon-forandringene. Under graviditeten produserer man mye østrogen, mens østrogennivået synker igjen etter fødselen. Dessuten går en del av næringen i kroppen din med til ammingen. Hårtapet begynner vanligvis 2 - 3 mnd etter fødselen og kan vare i 1 - 6 mnd. Hvis du er veldig plaget kan du få legen til å sjekke om du mangler noen vitaminer / mineraler. Vi trenger jo mer næring når vi ammer. Man kan visst få østrogen også hvis det er skikkelig ille.

Jeg mistet også mye hår etter graviditetene. Den første gangen ble jeg litt forskrekket, for å si det sånn (det hjelper jo ikke akkurat at hormonene slår krøll på seg ellers også etter en fødsel), men da det samme skjedde etter neste baby tok jeg det med knusende ro. (Merkelig hvor mye mer avslappet man er når man får barn nr. 2. Øvelse gjør mester! :babysmokk: )

Et lite tips: Når du er i denne hårtap-fasen (og særlig hvis du har litt lengde på håret) er det lurt å sjekke at du ikke har mista hår på babyen din, fordi da kan hårene surre seg rundt fingrene dens, og det kan gjøre vondt.

Anonymous poster hash: 96d1a...689
Skrevet

Når du går gravid, så tviholder kroppen din på håret ditt! Etter graviditeten mister du dette håret + i tillegg til vanlig håravfall. Det normaliserer seg etter hvert. Det skal visst ikke ha noe med amming å gjøre, så det vil ikke hjelpe å slutte.

AnonymBruker
Skrevet

som nevnt i innleggene over; dette skyldes hormonforandringer ifm graviditet og ikke amming! Ammingen er helt uskyldig her men mange tror det er den som er årsaken etter som hårtapet kommer etter fødsel. Håret ditt slipper nå løs alt håret det har tviholdt på i 9 mnd, litt satt på spissen ;) Helt vanlig og alle opplever dette. Trøst deg med at duikkehar pistrete hår i utg.pkt, som jeg hadde,,..

Anonymous poster hash: e8bd2...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...