Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser litt på det å være sykemeldt, men at man ønsker å ta ut ferie. Blir ikke helt klok..

Jeg har ferie tilgode fra 2014 (5 dager), som er overført til 2015. Disse er jeg jo allerede i trukket i lønn for.

I tillegg er det usikkert hvor lenge sykemeldingsperioden i 2015 kommer til å vare, og derfor er det sannsynlig å tro at jeg må ta ut deler av ferien min i denne perioden.

Det jeg ikke forstår er dette:

Skal jeg ikke motta sykepenger mens jeg har ferie?

Jeg trekkes automatisk for 25 dager ferie i mai, og da blir det vel feil om man skal bli trukket for både feriedager, og sykepenger?

I tillegg lurer jeg på disse 5 dagene som jeg har fra 2014. Disse har jeg jo allerede skattet for, og skal vel ikke stoppes noe sykepenger da?

Når jeg vanligvis ville tatt ut ferie (f.eks. februar) mottar jeg likevel full lønn den mnd, men mottar vanlig pott feriepengesum i juni. I mine ører høres det da feil ut å bli trukket for både sykepenger som normalt sett ville vært lønn.

Anonymous poster hash: 0a60f...aaa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta ut ferie mens sykemeldingen pågår tror jeg.

Jeg vet at dersom man er sykemeldt når man har ferie får man dette tilbake. Så for å ta ut ferien din må du friskmeldes for å ta ferie, for evnt å bli sykemeldt igjen. Men dette lønner seg selvsagt ikke.alternativet er å spare ferien til du friskmeldes å ta den da.

Anonymous poster hash: 8d8b4...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke klok på dette.

Om jeg f.eks tar ut ferie i februar, skal jeg i den perioden da kun motta 50% lønn fra arbeidsgiver, og ingenting annet? Jeg blir likevel trukket for full ferie i mai, men det regnestykket blir jo da helt feil ettersom jeg ikke fikk ta ut ferie med lønn i februar... Trenger en ENKEL forklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ringe til NAV og få korrekt informasjon enn all synsingen her inne

Anonymous poster hash: 7d767...3cc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ringe til NAV og få korrekt informasjon enn all synsingen her inne

Anonymous poster hash: 7d767...3cc

Sendte nettopp en e-post, men man vet jo aldri om det sitter en NAV ansatt her inne og taster :)

AnonymBruker
Skrevet

Sendte nettopp en e-post, men man vet jo aldri om det sitter en NAV ansatt her inne og taster :)

Men dersom du er sykemeldt i februar hvorfor ta ut ferie ?

Jeg var sykemeldt en sommer for noen år siden. Jeg fikk ferien tilbake pga sykemelding strakk utover ferien. Gjelder kun ved 100% sykemelding da men.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du spør om, men skal prøve å svare.

1. Ja, du får ikke sykepenger når du har ferie på samme måte som du ikke får lønn for å ta ut ferie.

2. Feriepengene du får fra jobben skal dekke ferien din som den alltids har gjort. Ergo, du bruker dem til å finansiere forbruket som du alltids har gjort.

Anonymous poster hash: 992bc...d01

AnonymBruker
Skrevet

Hovedpoenget: Nei, du får selvfølgelig ikke sykepenger for å ta ut ferie på samme måte som du ikke får lønn for å ta ut ferie, men... angående feriepengene så må du snakke med arbeidsgiver... dette er deres ansvar, ikke NAV sitt da det er de som utbetaler feriepenger og ordner med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du spør om, men skal prøve å svare.

1. Ja, du får ikke sykepenger når du har ferie på samme måte som du ikke får lønn for å ta ut ferie.

2. Feriepengene du får fra jobben skal dekke ferien din som den alltids har gjort. Ergo, du bruker dem til å finansiere forbruket som du alltids har gjort.

Jo, vanligvis har vi full lønn når vi tar ut ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, vanligvis har vi full lønn når vi tar ut ferie.

Ja. Men du trekkes allikevell for ferien. Du får feriepenger istedet for lønn. De har trekt bort lønnen din.

Eks hos meg:

Jeg får feriepenger i juni, da får jeg kun ferie penger og ikke lønn.

Derfor hvis jeg tar ferie i september så får jg full lønn fordi ferie ble trukket i juni og jekk fikk da ferie penger.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men du trekkes allikevell for ferien. Du får feriepenger istedet for lønn. De har trekt bort lønnen din.

Eks hos meg:

Jeg får feriepenger i juni, da får jeg kun ferie penger og ikke lønn.

Derfor hvis jeg tar ferie i september så får jg full lønn fordi ferie ble trukket i juni og jekk fikk da ferie penger.

Var ikke samme AB som innlegget før dette. Men der er vanlig at de trekker lønn for 5 uker og at du får feriepenger istedet.

Feriepengene skal som før dekke ferien. Sykepengene forsvinner dermed, du kan ikke få dobbelt opp. Det ville du gjort om du fikk full pott ferie penger, samt sykepenger.

Fra nav sine sider:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/Ferie+med+ytelser+fra+NAV.351695.cms

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke samme AB som innlegget før dette. Men der er vanlig at de trekker lønn for 5 uker og at du får feriepenger istedet.

Feriepengene skal som før dekke ferien. Sykepengene forsvinner dermed, du kan ikke få dobbelt opp. Det ville du gjort om du fikk full pott ferie penger, samt sykepenger.

Fra nav sine sider:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/Ferie+med+ytelser+fra+NAV.351695.cms

Jeg tror vi misforstår hverandre.

Jeg vet at feriepengene dekker inn de 5 ukene som vi blir trukket for. Poenget mitt er at jeg med en gradert sykemelding (40 % sykemeldt) vil kun få 60% lønn og ingenting annet den perioden jeg velger å ta ut ferie. Hadde jeg vært 100% i arbeid, og tatt ut ferie så hadde jeg fått 100% lønn, men nå mangler jeg 40% av de 100. Er dere med?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at feriepengene dekker inn de 5 ukene som vi blir trukket for. Poenget mitt er at jeg med en gradert sykemelding (40 % sykemeldt) vil kun få 60% lønn og ingenting annet den perioden jeg velger å ta ut ferie. Hadde jeg vært 100% i arbeid, og tatt ut ferie så hadde jeg fått 100% lønn, men nå mangler jeg 40% av de 100. Er dere med?

Vær så snill si at du tuller? Hvis ikke så har du misforstått totalt hvordan dette fungerer.

Nei, du får ikke 60 % feriepenger og 40 % sykepenger.

Du får 100 % feriepenger fra arbeidsgiveren din og 0 % sykepenger fra NAV.

Selvfølgelig (!!!!!) tar du ut ferie de dagene du er sykmeldt, også.

Skjønner du? 100 % ferie eller 0 % ferie sånn som når du er i 100 % arbeid. 100 % ferie eller 60 % jobb + 40 % sykmelding.

For å si det igjen: 100 % ferie sånn som når du er i 100 % jobb!!

• Liker 1
Skrevet

Du blir friskmeldt for en uke og mottar da full lønn mens du har ferie

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir friskmeldt for en uke og mottar da full lønn mens du har ferie

men da må vel arbeisgiver starte på nytt med arbeidsgiver perioden?

Gjest Phoenix
Skrevet

men da må vel arbeisgiver starte på nytt med arbeidsgiver perioden?

Nei, ikke angående ferie.

Og ellers så må man være friskmeldt i 16 kalenderdager før arbeidsgiveren begynner på ny arbeidsgiverperiode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke angående ferie.

Og ellers så må man være friskmeldt i 16 kalenderdager før arbeidsgiveren begynner på ny arbeidsgiverperiode.

ok. men blir det ikke litt lureri å friskmelde seg, og så bli syk igjen?

Gjest Phoenix
Skrevet

ok. men blir det ikke litt lureri å friskmelde seg, og så bli syk igjen?

Sånn er reglene, du har fått klart svar og forklaringer på hvordan det fungerer.

Om du mener det er idiotisk, lureri eller hva får være opp til deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ahh. Ja da er det annderledes. Tror du får pengene fra nav da, det som tilsvarer det du hadde skal ha i lønn. Men det vet jeg ikke hvordan fungere ved delvis sykemelding, da misforsto jeg beklager :)

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er reglene, du har fått klart svar og forklaringer på hvordan det fungerer.

Om du mener det er idiotisk, lureri eller hva får være opp til deg.

Heg ble ikke friskmeldt da jeg hadde sykemelding (30%) sykemelding og tok ferie. Men tok ferie som før, en har ikke rett på ferien tilbake ved delvis sykemelding.

Uansett sjekk med nav, jeg er nokså sikker på de ikke friskmeldte meg da jeg hadde en uke ferie og var delvis sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...