Gå til innhold

Feil ved vaskemaskin, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest vaskemaskin
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en vaskemaskin på elkjøp for 3 år siden, men nå har det kommet rare ulyder og lukter svidd når den sentrifugerer. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg levere den til Elkjøp? Er det jeg som må dekke kostnadene ved reperasjon? Jeg trodde en vaskemaskin skulle holde mer enn 3 år?!!?

Håper noen har innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest vaskemaskin
Skrevet

Tusen takk for svar, Poirot! :-)

Skrevet

Elkjøp har dessuten kundeservicepr telefon... men du bør ha et nr som står på innsida (eller kanten) av døra når du ringer for at de skal finne ut hvilken modell det er du har.

Gjest vaskemaskin
Skrevet

Hmm, men så kom jeg på at vaskemaskinen ble registrert på firmaet, og firma har kanskje ikke de samme rettighetene som en vanlig forbruker?

Gjest vaskemaskin
Skrevet

Ja, jeg håper jo det men jeg er usikker. Håper Poirot vet noe om dette!

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder for privatkjøp. Kjøpsloven tror jeg gjelder for firmaer, ja. Men firmaer har veldig mye mindre rettigheter enn privatpersoner.

Sjekk Lovdata selv da vel: www.lovdata.no. Både Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven er enkle lover å forstå for menigmann.

Gjest Anonymous
Skrevet

Reklamer med en gang. Dette er en vare som skal vare vesentlig mere enn i fem år.

Skrevet
Reklamer med en gang. Dette er en vare som skal vare vesentlig mere enn i fem år.

Hjelper ikke om det er kjøpt av et firma... Jeg tror de har 6 mnd reklamasjonsrett (men vet ikke)...

Gjest Poirot
Skrevet

Aner ikke.

Tror det er kjøpsloven (og ikke forbrukerkjøpsloven ) som gjelder, som sagt over her. Slå opp i lovene og les i de første paragrafene hvem de gjelder for.

Vaskemaskin skal jo uansett fungere i 5 år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er fem års garanti på slike produkter. De skal vare mer enn 5 år som de sier.

Skrevet

Siterknappen er borte, men jeg svarer forrige innlegger.

Det er ikke 5 års garanti på slike produkter. Det har ikke jeg på min vaskemaskin til 10.000,- en gang! Men det er etter Forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil ettersom vaskemaskina er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Men dette gjelder privatkjøp og ikke bedriftskjøp. Veldig viktig forskjell! Ved bedriftskjøp er det helt andre regler. Og jeg er bombesikker på at man har 6 mnd garanti/reklamasjonsrett ved bedriftskjøp. Dessverre orker jeg ikke lese Kjøpsloven for å finne det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når du kjøper ien butikk har du retten din i 5 år. Den er beregnet til å vare mer enn 2 år.

det kommer an på om den er behandlet feil, om det er deler som er ødelagt som skal vare lenge osv.....

Om dere har lest vg i dag så kan du finne tips hva du skla gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...