Gå til innhold

Vil boksing føre til skjev muskulatur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver å bokser, og når vi står i "normalposisjon" så står man med ene foten foran den andre. Altså, vi står i en skjev stilling. Dette er jo fordi vi (som er høyrehendte) vil ha høyresiden bak, for å kunen gi mer kraft herfra.

Men når man driver å bokser over flere måneder, vil man ikke trene muskulaturen skjevt da?

Anonymous poster hash: f38b0...03a
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Du bruker jo begge armene selv om du står i en viss stilling. Med mindre du ikke bruker venstresiden så ser jeg ikke helt hvordan du skal bli skjev.

Synes du Cecilia Brækhus ser skjev ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de fleste fotballspillere sparker jo ballen somregel med den dominante foten, de er ikke usymmetriske.

Anonymous poster hash: 27758...93d
Skrevet

de fleste fotballspillere sparker jo ballen somregel med den dominante foten, de er ikke usymmetriske.

Anonymous poster hash: 27758...93d

Dette kan ikke sammenlignes. I fotball er det symmetrisk belastning på beina helt til mann skal skyte, i boksing står man halvstatisk med den ene foten framfor den andre i lengre tid.

Hvis du trener mye i den posisjonen vil jeg tro at det er mulig å trene på seg belastningsskader fordi man får asymmetrisk belastning. Derfor er det viktig at dere ikke bare trener i den posisjonen, men også trener mye utholdenhet i form av å hoppe tau og jogge, samt at du er flink med tøyeøvelser.

Jeg pleier å tøye ut før jeg legger meg. Når man tøyer musklene blir man veldig avslappa etterpå, og da passer det jo bra at man skal ligge og sove.

Gjest Thai clinch
Skrevet

Jeg drev boksing ett par år og fikk vel en sterkere og mer synlig triceps i venstrearmen, som var den mest aktive når man står i "normal" stilling med venstre fot foran.

Skrevet

For min del fører det bare til blåmerker. :jolie:

• Liker 1
Skrevet

Driver å bokser, og når vi står i "normalposisjon" så står man med ene foten foran den andre. Altså, vi står i en skjev stilling. Dette er jo fordi vi (som er høyrehendte) vil ha høyresiden bak, for å kunen gi mer kraft herfra.

Men når man driver å bokser over flere måneder, vil man ikke trene muskulaturen skjevt da?

Anonymous poster hash: f38b0...03a

Så klart ikke!

Skrevet (endret)

Ville tro at man med fordel burde kunne være fleksibel og bytte over.

Kan ikke tenke meg at det er bra å så å si kun bokse med høyrehånda.

I karate er det nok kritisk at man kan sloss med begge armene, med den ene eller andre foten foran. Vil tro det er på en måte likt med boksing også. Eller kanskje, hvis jeg kan få lov til å spekulere, at man trener allsidig utenom kamp, og så holder seg til det man er komfortabel med i boksekamp.

Må innrømme at jeg er veldig usikker, ville jo tro at det å være Ambidekstriøs var et pluss da.

Endret av Vux

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...