Gå til innhold

Barnevernet har startet en undersøkelse på 6mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skulle ønske jeg hadde krefter nok til Å skrive ned alt som ble sagt i på kontoret til BV. Men er så sliten at jeg velger å la være og heller skrive senere. Spørsmålet mitt er : barnevernet har startet en undersøkelse som kommer til å vare i 6 Mnd, hvor av første møte var hos dem og andre møte er hos oss da vi hadde masse på hjerte og følte vi ikke klarte å forklare situasjon på 30 min, for hun andre dama skulle rekke noe. Hva vil det si? Skal dem komme hjem til oss uten å ringe og gi beskjed i 6 måneder? Hva skal vi passe på når vi er med babyen vår? Jeg er så redd selvom dem lyste opp av glede og positivitet etter at møte ble avsluttet og dem sa vi virket veldig gode forbilder til babyen vår. Men det stikker i mitt hjerte.. Mannen min sier vi har ingenting å skjule, så han har det helt fint. Men jeg begynner å få hjerte opp i halsen og klarer ikke å la vær..

Hva om jeg og babyen er på besøk hos mamma og dem kommer og finner ut at jeg ikke er hjemme? Kommer dem ofte? Innkaller dem ofte oss på møter ig slik? Skal vi huske på å IKKE gjøre noe dumt med babyen for eksempel " mannen min liker å leke helikopter med babyen for hun smiler og ler sånn. Skal han slutte å gjøre det foran dem?

Jeg er desperat og er i en veldig usikker situasjon. Har noen vært borti noe lignende før..?

Anonymous poster hash: a8142...96c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her som kommer med flere spørsmål

Skal vi ikke la babyen ligge på gulvet? Med engang babyen gråter, skal vi ta henne opp, ? Skal dem se hvordan vi bader henne? Jeg pleier å dusje med henne, skal jeg slutte å gjøre det foran derfor hva om dem tenker det er farlig? Skal vi holde babyen hele tide ?

Babyen er 6 måned gammel.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du tar opp et barn som gråter.

Anonymous poster hash: 0e460...0b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så så. slapp heeelt av. Jeg skjønner at du er i en veldig stressende situasjon nå. Gjør som du pleier med babyen. Møt dens behov og gi den omsorg. Ha det vanlig ryddig og rent i huset ditt.

Er du ikke hjemme, tar de nok kontakt. Du kan ikke gå på tå hev i 6mnd, det forstår de og :)

Nå vet jeg ikke grunnlaget for at BV er koblet inn, og det trenger jeg ikke heller. Det er helt naturlig at du er stresset, men du må prøve å stresse ned, og finne roen til å være den mammaen du er for babyen.

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: 9747c...7d3
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor barnevernet ble innblandet? Det er viktig i forhold til at vi skal dømme hva barnevernet skal se etter når de er hos dere

Anonymous poster hash: 4e04e...914
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du tar opp et barn som gråter.

Anonymous poster hash: 0e460...0b0

Og man dusjer ikke med babyer. De bades i vasken eller badebalje. Du kan dusje med ungen først når hun er stor nok til å stå i dusjen selv.

Høres ut som om en langvarig undersøkelse (med veiledning) fra BV er helt på sin plass her, ja.

Anonymous poster hash: bb50a...e3e

• Liker 4
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Og man dusjer ikke med babyer. De bades i vasken eller badebalje. Du kan dusje med ungen først når hun er stor nok til å stå i dusjen selv.

Høres ut som om en langvarig undersøkelse (med veiledning) fra BV er helt på sin plass her, ja.

Hvorfor skal man ikke dusje med baby? Det har vi gjort siden hun var baby.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du har misforstått? En barnevernundersøkelse må være ferdig innen tre måneder, den kan gjerne konkluderes før. Det er kun i helt spesielle tilfeller bvtj kan be om å få fristen forlenget til 6 mnd.

Bvtj kommer til å se dere sammen med barnet, komme på hjemmebesøk osv. De vil lage avtaler med dere, ikke bare dukke opp på døra. Om de ikke har bekymringer som tilsier at de bør det.

Anonymous poster hash: 3e210...f1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, skjønner at du er stresset - men som nevnt tidligere her, bare ha et greit rent og ryddig hjem, så kan de vel komme når de måtte ønske.

Du skriver ingenting om hvorfor barnevernet er koblet inn, er det rusproblemer, kriminalitet etc inne i bildet? Har de kommet på banen ang en bekymringsmelding, eller er dere veldig unge?

Anonymous poster hash: aaae7...516
Skrevet

Man kan helt fint dusje med babyer. Har gjort det fra min sønn var nyfødt til han ble stor nok til å dusje alene.

:hug: til deg TS!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke redd for å dusje med henne? Hun er glatt, du er glatt - så lett det er å miste henne. Det hadde jeg aldri turt!

• Liker 7
Gjest Magdalene
Skrevet

Ikke dusje med baby? Jeg har dusjet med begge mine fra starten av. Og det har de fleste jeg kjenner gjort også.

TS. Dere skal gjøre akkurat som dere bruker.

Baby skal få leke på gulvet, pappaen skap få leke som han bruker, dere skal fortsette (?) å ta opp babyen om den gråter.. Etc..

Dere skal rett og slett gjøre som dere har gjort til nå.

Hva er grunnen til at de skal gjøre disse undersøkelsene,?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ikke dusje med baby? Det har vi gjort siden hun var baby.

De blir glatte og lette å miste i gulvet. Elementært.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, skjønner at du er stresset - men som nevnt tidligere her, bare ha et greit rent og ryddig hjem, så kan de vel komme når de måtte ønske. Du skriver ingenting om hvorfor barnevernet er koblet inn, er det rusproblemer, kriminalitet etc inne i bildet? Har de kommet på banen ang en bekymringsmelding, eller er dere veldig unge? Anonymous poster hash: aaae7...516

Barnevernet må ha ha bekymrinsmelding for å starte en undersøkelse.

Skrevet (endret)

Hj

Endret av Jente-24
  • Liker 1
Gjest Olivia Benson
Skrevet

De blir glatte og lette å miste i gulvet. Elementært.

Aldri skjedd her. Man er selvfølgelig forsiktig. Tror ikke bv har interesse av det.

• Liker 2
Skrevet

Er du ikke redd for å dusje med henne? Hun er glatt, du er glatt - så lett det er å miste henne. Det hadde jeg aldri turt!

TS HER

jeg pleier å sitte på gulvet og heler vann på henne. Hun kjennes ikke så glatt som å holde henne i vasken for da er jdg redd hun skader hodet sitt i vasken. Moren min pleide alltid å dusje med oss barna da vi var små. Babyen min trives og skriker ikke når hun ligger på fanget mitt og dusjer. Og som nevnt over, vasken og badebaljen er liten nå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS HER

jeg pleier å sitte på gulvet og heler vann på henne. Hun kjennes ikke så glatt som å holde henne i vasken for da er jdg redd hun skader hodet sitt i vasken. Moren min pleide alltid å dusje med oss barna da vi var små. Babyen min trives og skriker ikke når hun ligger på fanget mitt og dusjer. Og som nevnt over, vasken og badebaljen er liten nå.

Det går helt fint å gjøre det på den måten! :)

Hvis dere ikke føler at dere har noe å skjule, så ikke vær redd for bv. De har antagelig fått en bekymringsmelding (?), og da må de undersøke. Ha et åpent sinn, vær imøtekommende og samarbeidsvillig, så går det nok bra.

Anonymous poster hash: e5461...f74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Barnevernet driter i om noen dusjer med babyen! Så kunnskapsløs og dømmende du er. Synes du kan bite i deg sånne ord! Langvarig undersøkelse på sin plass pga det, nei vet du hva. det er MANGE som dusjer med babyen sin, normale folk! Jeg selv har ikke gjort det fordi det virker tungvindt, men gjett hvem som har tipset meg om det? Ansatte ved familiesenteret jeg har vært på ;)

TS: undersøkelsen skal vanligvis vare i 3 mnd, men det er faktisk ikke uvanlig at den drar ut. Det som er litt uvanlig er at de har bestemt 6 mnd på forhånd. Det har mye å si hva bekymrings mld går på. Hvor gammel er babyen? Hvis den er nyfødt så trenger dere ikke tenke så mye på at huset skal se tipp topp ut (selvsagt ikke gammelt matsøppel osv da..) Barnevernet brydde seg ikke med det når det gjaldt meg de sa at jeg skulle bruke all energi på babyen da jeg var i barsel osv. Men om babyen er 7 mnd er det jo lit annerledes da.

Dere skal gjøre akkurat som dere pleier! Kjære, jeg har tatt så mye hensyn til BV, med en gang de har foreslått noe (eks: skal du kle på henne mer kanskje?) så har jeg bare spist det som god fisk og gjort det med en gang.. Det er ikke alltid positivt. Når jeg turte å si litt imot dem og være mer sikker på at JEG er mamma, så jeg vet best, da tok de det veldig positivt. De har gitt meg masse sjanser og støtte. Jeg har fått lov til å gjøre (vanlige:P) feil som nybakte mammaer gjør.

Vil nevne en ting (som jeg har sett ødelegge for mange ift. BV) du og samboer må være så snill og tenke på at dere ikke skal diskutere høylydt eller krangle rundt babyen. Dere får heller diskutere rolig når hun sover. Uansett hvor irritert du/han blir, så husk på det. Lykke til.

-Altså om bekymrings mld går ut på vold/overgrep/aktiv rus er det jo noe å være redd for, men om det for eksempel er som i mitt tilfelle kun risikofaktorer i fortiden (uansett hvor ille egentlig) så vil dere få en god sjanse til å bevise dere som gode nok :)

Anonymous poster hash: 45ff7...e15

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS HER

Sånne ting har BV aldri engang nevnt for meg, de har sett meg 24/7 over flere mnd. for eksempel: sove i samma seng, "vaske" smokken i munnen min før jeg gir den til henne. osv. De ser mye,mye mer på samspillet dere imellom og hvordan du er rundt henne om du klarer å være rolig når hun gråter. Klarer du å ta vare på deg selv, klarer du å forstå hva babyen vil som oftest? Hvis de ser at kjempemye er dårlig, ja DA kan de gjerne påpeke slike uviktige ting i tillegg, men om det meste er normalt/bra så gjør de ikke det. "trøst" deg med at BV oftest lar det gå for langt før de tar omsorgen når det er slike undersøkelser. Lett å bli paranoid av alle som har mistet barna sine "uten grunn!"

Anonymous poster hash: 45ff7...e15

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...