AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Hei dere! Jeg er alene med en liten valp, verdens vakreste lille skjønning. Han er 10 mnd gammel og er blitt veldig flink til det aller meste, han er generelt flink. Det eneste jeg sliter med er disse grufulle kveldene. På dagtid er vi som oftest ute og farter, minimum en lang tur på jordet/i skogen hvor han får løpe fritt en times tid, ofte sammen med andre hunder, samt andre aktiviteter som trening og lek. Han pleier å sove en dupp fra rundt 15 til 17, men såååå braker det løs! Han er så rastløs og urolig på kveldene, uansett hvor mye aktivitet vi har vært i på dagen. Han er en gasillion leker, gnageting, hodebryleker osv. Han holder riktignok på med tingene sine en stund, men så går han lei, og da går han bokstavelig talt løs på meg. Bjeffer uten stopp, klorer og biter. Jeg prøver alt mulig, distraksjoner, gå tur, kose, ta han inntil meg slik at han skal bli beroliget (har lært på hundekurs) osv.. ingenting funker, han er atal til rundt 22-23, og da har jo hele kvelden gått Jeg lurer på om han rett og slett er bortskjemt på oppmerksomhet? Det er nemlig når jeg setter meg med noe annet. tv, pc eller lignende at denne adferden inntreffer.. hva kan jeg gjøre for å snu på denne trenden? syns det er så leit, for det ender jo alltid med at jeg blir sint og lei, og det er ikke noe hyggelig :/ Anonymous poster hash: 29b14...bd6
Gjest Gaea Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 (endret) Gjør det enkelt (så lenge du er sikker på at valpen ikke er over/understimulert - da må du ta tak i det også); del stuen opp i to med en barnegrind/kompostgrinder. Sett valpen på motsatt side av deg så fort den går bananas, uten noe den leke/herje med, og vent til den slapper av; da får den komme tilbake til deg, leker og morsomme greier igjen. Gjenta hvor lenge du enn må, før eller siden lærer de at man ikke kan være bajas innendørs. + ignorer bråk og klaging, ikke kjeft eller forsøk å trøste. Så nå at hunden var 10 mnd, har det pågått såpass lenge er det ikke umulig at det er en uvane som sitter godt altså. Men det blir nok bra til slutt, bare vær tålmodig. Endret 6. januar 2015 av Gaea
Frk.K Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Enig med Marr. Du må trene ro-trening med han. Når min gikk bajas og sånn å ingenting hjalp å jeg ikke ville sperre han i buret, så bandt jeg han rett å slett bare fast i en stol med båndet, slik at han ikke kunne herje rundt og sånt, ja det høres kanskje brutalt ut, men det hjalp kjempe masse. Hunder har godt av å kjede seg og de trenger også mye søvn.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Når vår ble sånn så gjorde vi oss til verdens kjedeligste eiere. Det var null respons fra oss, vi så ikke engang på henne. Om han biter er det kanskje greit å skille han fra dere, sette opp en valpegrind eller å knyte fast til noe møbler som du fikk tips om. Jeg tror rett og slett at han er så vandt til å få oppmerksomhet, at han blir gæren når han plutselig ikke får det. Det kommer til å lønne seg veldig for dere hvis dere lærer han å leke på egenhånd og være selvstendig så fort som mulig. Anonymous poster hash: 6ddff...4ff
murray Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Enig med Marr. Du må trene ro-trening med han. Når min gikk bajas og sånn å ingenting hjalp å jeg ikke ville sperre han i buret, så bandt jeg han rett å slett bare fast i en stol med båndet, slik at han ikke kunne herje rundt og sånt, ja det høres kanskje brutalt ut, men det hjalp kjempe masse. Hunder har godt av å kjede seg og de trenger også mye søvn. Dette fungerte bra hos oss også. Vi bandt han fast på et kjedelig sted, og etter noen minutter syting så la han seg ned og sovnet. Ignorering fungerte ikke, han er en fuglehundrase med MYE energi og var mer i taket enn på gulvet når raptusene kom, og han beit seg fast i oss. Siden hunden til TS allerede er 10 mnd er det viktig å starte rotrening så ikke adferden setter seg permanent.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Om han går regelrett "til angrep" på deg, selv om det "bare" er i lek, og biter og overfaller deg fysisk, bør du reagere som en hund ville gjort: Sett ham på plass fysisk. Å sitte der passivt og la seg bite i, mens bikkja overskrider alle dine personlige grenser og komfort er å redusere seg selv til leketøy... Anonymous poster hash: dfd9d...2e9
Tabris Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Ikke sett hunden på plass fysisk, det er gamle myter man har gått bort fra for lenge siden. Det fører som regel bare til stress og avstand. Som andre har sagt bør du lære hunden ro. Samtidig bør du også passe på at aktivitetene han får ikke er med og stresser ham opp. Mye lek og herjing, både med ball, pinner og andre hunder, vil stresse opp hunden i stedet for å gjøre den sliten på en god måte. Fokuser mer på aktiviteteter som sliter ham ut mentalt - spor, søk, lydighetstrening, triksetrening, problemløsning osv. Spesielt når det nærmer seg ettermiddag og kveld så bør slike aktiviteter ta over for leking og herjing. Når du vet han har fått det han skal mentalt og fysisk, så kan du ha en fast liggeplass i stua som du fører ham til hver gang han reiser seg. Ikke kjeft eller snakk til hunden, bare før ham tilbake gang på gang. Ikke fri ham ut før han legger seg og "gir opp". Vær tålmodig og staere en hunden, da dette kan ta lang tid. Valpegrind eller bånd inne kan være greit, men da bare i selve treningsfasen, ikke som fast oppholdssted for hunden. Hvis han begynner å bite og herje, sett ham i grinden/bånd og ignorer totalt. Ingen kjefting, ingen oppmerksomhet. Vent til han roer seg, så slipper du ham løs igjen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå