AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har en BA i PR fra London, og vurderer å ta min master i Skandinavia en plass etter jeg er ferdig med 6 mnd. markedsføringspraksis i Tyskland. Er det noen som har erfaring fra universiteter i disse landene? Er søknadsprossesen omfattende? Vil det bli vanskeligere å få jobb med utdanning som bare er fra utlandet? Vurderer også å bare ta masteren min hjemme, men UiO og UiB tilbyr bare Medievitenskap. Tenker da på universiteter som CBS, Lund Uni, Uni of Copenhagen, Malmö, bl.a. Generelle erfaringer settes også pris på! Anonymous poster hash: 28209...87c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Jeg studerer i København og synes det er en veldig fin by å bo i. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med søknadsprosessen da jeg søkte på et studie hvor søknadsprosessen gikk utenfor det vanlige danske, der vi måtte sende i motivasjonsbrev og referanser o.l. Men jeg har hørt den er veldig enkel. Du må i mange tilfeller kunne bevise at du kan engelsk, og det hender de krever en test, men det holder som oftest å kunne vise til karakter fra videregående, eller i ditt tilfelle at du har tatt en bachelor i England. Det er vet fra både den danske og den svenske søknadsprosessen er at det er ekstremt viktig å ha alle papirer ferdig før søknaden sendes. For sene søknader og innsendelser av papirer godkjennes ikke. Unntak er avsluttende karakter på BA. Jeg vet lite om ditt studie eller hvordan arbeidsmarkedet er i Norge. Her i Danmark er Universitetet i Lund, Universitetet i København (KU) og CBS alle anerkjente steder å studere. CBS er vel også veldig anerkjent i Norge. Det er veldig mange norske studenter på CBS så jeg hører det kan være litt som å studere i Norge. Ta kontakt med ANSA, de kan sikkert hjelpe deg på vei og sette deg i kontakt med norske studenter dersom de har noen kontaktpersoner som studerer det du er interessert i. Du kan også se om noen har skrevet en erfaringsrapport. Jeg kjenner en danske som har tatt master i markedsføring fra CBS og han fikk en toppjobb rett etter studie som innebærer svært mye reising til Norge. Han hadde dog hatt ubetalte men svært relevante internships under studiet. Dette er veldig vanlig i København, både ubetalte og dårlig betalte, og de er enkle å finne. Noen får og godt betalt:) Mange bruker lengre tid over utdannelsen i Danmark, nettopp for å gjøre slike ting ved siden av. Det er kommet strengere regler rundt dette men det skaper så store protester at det er vanskelig å gjennomføre. Det kan være veldig vanskelig å finne seg et sted å bo i København og det er mye rart på leiemarkedet. Så velger du å studere i København søk bolig i god tid og vær forsiktig med depositum. Når du flytter til Danmark eller Sverige så må du folkeregistere deg i det landet, og melder deg dermed ut av det norske folkeregisteret. Dette har ingen konsekvenser for ditt fremtidige medlemskap i den norske folketrygden. Det betyr at du ikke vil ha folkeregistert adresse og dermed fastlege i Norge. I Danmark er lege gratis. Du betaler skatt til det landet du tjener mest/har høyest formue. Dersom du har formue eller eier bolig i Norge så kan det få som konsekvens at all studiestøtte fra Lånekasse blir omgjort til lån, da det er sær regler for økning av formue når man meldes ut av folketrygden. Karaktersystemet er veldig merkelig i Danmark. Det skal kunne oversettes til A-F skalaen men fungerer ikke slik i praksis, da det i noen fag nesten ikke gis 12 (A), mens 7 ( C) ikke regnes som en dårlig karakter (dog må man ha et snitt på 10 vil man ta en phd). Karakterer er 12 (det høyeste), 10, 7, 4, 2, 0 og -3. Både 0 og -3 er styrk. På mitt studie synes jeg undervisningen har holdt et veldig høyt, men krevende nivå. Nå har mitt studie vært litt ekstremt så det har vært lite fritid til tider, men det har vært veldig spennende. Det er vanlig med samarbeid med næringslivet så man får ofte lært mye praktisk og får innblikk i hvordan ting fungerer utenfor bøkene. Det er også vanlig med tverrfaglig samarbeid som har vært veldig givende. Både på KU og CBS er det veldig godt studiemiljø. Det at undervisningen er gratis har for mitt tilfelle betydd at vi nesten ikke har måttet kjøpe kompendium eller bøker, men har fått lastet opp artikler som vi da kan velge å printe ut. Vi har hatt noen bøker, men ikke i alle fag. Vi har fått økonomisk støtte for å reise utenlands i forbindelse med studiet. Biblioteket er det beste jeg har opplevd på et universitet, og mange steder har nå studiebibliotekene døgnåpent i eksamenstiden. Du får og fjernadgang til bibliotek online, men tilgang til en masse artikler, mange bøker som de gjort nedlastbare, og databaser. På mange mastere i Danmark foregår all undervisning på engelsk, og dansker er svært gode i engelsk. I fag der man kan skrive på dansk, er man og tillat å skrive på norsk, dette gjelder alle eksamener og masteroppgaven. Unntaket er dersom man går på et rent engelskspråklig master. Har du et handikap eller lese eller skrivevansker får man svært god hjelp her i Danmark. Flytter du til Danmark kan man gå på gratis dansk kurs de første tre årene man bor her. Det er egne kurs for skandinavisk talende. Generelt klarer man seg fint med norsk, litt avhengig av hvilken dialekt man snakker, eller engelsk, men det er en del dansker som sliter med å forstå norsk. Anbefaler å ha forsikring fra Norge, enten via ANSA eller noen andre, da forsikring er dårligere og dyrere i Danmark. Håper dette kan være av noe hjelp. Anonymous poster hash: 6672f...85f Anonymous poster hash: 6672f...85f 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Takk for et behjelpelig svar. Jeg synes søknadsprosessen virker krevende i forhold til Norge, men kanskje jeg skal spørre ANSA om hjelp. Ang. det å sende dokumenter, holder det vel som oftest å scanne dem, og laste dem opp når man søker til studiet? Hvis ikke må jeg få ræva i gir, mtp. at fristen er 15. januar i Sverige! Anonymous poster hash: 28209...87c
SQ Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Den 6. januar 2015 at 2.19, AnonymBruker skrev: Jeg studerer i København og synes det er en veldig fin by å bo i. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med søknadsprosessen da jeg søkte på et studie hvor søknadsprosessen gikk utenfor det vanlige danske, der vi måtte sende i motivasjonsbrev og referanser o.l. Men jeg har hørt den er veldig enkel. Du må i mange tilfeller kunne bevise at du kan engelsk, og det hender de krever en test, men det holder som oftest å kunne vise til karakter fra videregående, eller i ditt tilfelle at du har tatt en bachelor i England. Det er vet fra både den danske og den svenske søknadsprosessen er at det er ekstremt viktig å ha alle papirer ferdig før søknaden sendes. For sene søknader og innsendelser av papirer godkjennes ikke. Unntak er avsluttende karakter på BA. Jeg vet lite om ditt studie eller hvordan arbeidsmarkedet er i Norge. Her i Danmark er Universitetet i Lund, Universitetet i København (KU) og CBS alle anerkjente steder å studere. CBS er vel også veldig anerkjent i Norge. Det er veldig mange norske studenter på CBS så jeg hører det kan være litt som å studere i Norge. Ta kontakt med ANSA, de kan sikkert hjelpe deg på vei og sette deg i kontakt med norske studenter dersom de har noen kontaktpersoner som studerer det du er interessert i. Du kan også se om noen har skrevet en erfaringsrapport. Jeg kjenner en danske som har tatt master i markedsføring fra CBS og han fikk en toppjobb rett etter studie som innebærer svært mye reising til Norge. Han hadde dog hatt ubetalte men svært relevante internships under studiet. Dette er veldig vanlig i København, både ubetalte og dårlig betalte, og de er enkle å finne. Noen får og godt betalt:) Mange bruker lengre tid over utdannelsen i Danmark, nettopp for å gjøre slike ting ved siden av. Det er kommet strengere regler rundt dette men det skaper så store protester at det er vanskelig å gjennomføre. Det kan være veldig vanskelig å finne seg et sted å bo i København og det er mye rart på leiemarkedet. Så velger du å studere i København søk bolig i god tid og vær forsiktig med depositum. Når du flytter til Danmark eller Sverige så må du folkeregistere deg i det landet, og melder deg dermed ut av det norske folkeregisteret. Dette har ingen konsekvenser for ditt fremtidige medlemskap i den norske folketrygden. Det betyr at du ikke vil ha folkeregistert adresse og dermed fastlege i Norge. I Danmark er lege gratis. Du betaler skatt til det landet du tjener mest/har høyest formue. Dersom du har formue eller eier bolig i Norge så kan det få som konsekvens at all studiestøtte fra Lånekasse blir omgjort til lån, da det er sær regler for økning av formue når man meldes ut av folketrygden. Karaktersystemet er veldig merkelig i Danmark. Det skal kunne oversettes til A-F skalaen men fungerer ikke slik i praksis, da det i noen fag nesten ikke gis 12 (A), mens 7 ( C) ikke regnes som en dårlig karakter (dog må man ha et snitt på 10 vil man ta en phd). Karakterer er 12 (det høyeste), 10, 7, 4, 2, 0 og -3. Både 0 og -3 er styrk. På mitt studie synes jeg undervisningen har holdt et veldig høyt, men krevende nivå. Nå har mitt studie vært litt ekstremt så det har vært lite fritid til tider, men det har vært veldig spennende. Det er vanlig med samarbeid med næringslivet så man får ofte lært mye praktisk og får innblikk i hvordan ting fungerer utenfor bøkene. Det er også vanlig med tverrfaglig samarbeid som har vært veldig givende. Både på KU og CBS er det veldig godt studiemiljø. Det at undervisningen er gratis har for mitt tilfelle betydd at vi nesten ikke har måttet kjøpe kompendium eller bøker, men har fått lastet opp artikler som vi da kan velge å printe ut. Vi har hatt noen bøker, men ikke i alle fag. Vi har fått økonomisk støtte for å reise utenlands i forbindelse med studiet. Biblioteket er det beste jeg har opplevd på et universitet, og mange steder har nå studiebibliotekene døgnåpent i eksamenstiden. Du får og fjernadgang til bibliotek online, men tilgang til en masse artikler, mange bøker som de gjort nedlastbare, og databaser. På mange mastere i Danmark foregår all undervisning på engelsk, og dansker er svært gode i engelsk. I fag der man kan skrive på dansk, er man og tillat å skrive på norsk, dette gjelder alle eksamener og masteroppgaven. Unntaket er dersom man går på et rent engelskspråklig master. Har du et handikap eller lese eller skrivevansker får man svært god hjelp her i Danmark. Flytter du til Danmark kan man gå på gratis dansk kurs de første tre årene man bor her. Det er egne kurs for skandinavisk talende. Generelt klarer man seg fint med norsk, litt avhengig av hvilken dialekt man snakker, eller engelsk, men det er en del dansker som sliter med å forstå norsk. Anbefaler å ha forsikring fra Norge, enten via ANSA eller noen andre, da forsikring er dårligere og dyrere i Danmark. Håper dette kan være av noe hjelp. Anonymous poster hash: 6672f...85f Anonymous poster hash: 6672f...85f Hei! Dette synes jeg også var nyttig Driver å søker master i København nå, utrolig omfattende søknadsprosess! Jeg skal ordne meg bolig i København i god tid, forhåpentligvis allerede til våren. Har du noe tips til nettsteder hvor jeg kan lete? Er det noen områder jeg bør styre unna? Jeg bor på Frogner i Oslo nå i et kollektiv hvor vi har alle har store rom(20-30 m2) og felles kjøkken og bad til 6000 nok per pers. Jeg håper å finne noe liknende i kbh hvor man kan ha stue,kontor og soverom i ett Tar gjerne imot tips til hvor jeg kan lete!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Helt håpløst å få jobb i Norge med utdanning innen det feltet uansett, med mindre man har tette kontakter i næringslivet. Har man da tatt hele utdanningen i utlandet, må man nok i hvert fall regne med å måtte begynne i direktesalg og jobbe seg opp. Selv med en master innen fagfeltet. Anonymkode: 7482c...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå