Gå til innhold

Tips til vektnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

nå har jeg (som ca 99% andre her) bestemt meg for at nok er endelig nok. Nå skal jeg ned i vekt. Har ikkje satt meg noe tidspunk for mål, bare at jeg ska føle meg bedre, og like kroppen min bedre.

Jeg er per dags dato kvinne, 27 år, 173 cm å 98,5 kg. Har et ønske om i første omgang å komme meg ned til 90 kg.

Meldt meg inn på studio før jul, så dit skal jeg komme meg så ofte jeg kan (ca 3-4 ggr pr uke i begynnelsen). Jeg har parkert bilen å har begynt å gå til jobb (tar 20 min hver vei). Går mye på jobb, hatt skritt teller på meg å tilsammen med turen til og fra jobb ligger jeg på mellom 8000-10000 skritt.

Mitt store problem er kosthold.. Sliter mye med hva som er sunt og hvor mye..

Men det jeg egentlig lurer på er om dere har noen tips til meg. Dere som har klart målene dere, hva funker for dere?

Har jeg feil måte å tenke på? Burde jeg ta noen tilskudd? Hvilken trening vil være mest effektiv?

Er det noe på helsekost som kan hjelpe meg å få en kickstart? (Blir lett umotivert når jeg ikkje ser resultater).

Trenger litt hjelpe (egentli trenger jeg et realt spark i ræva) 😊 hihi

Takk ❤️

Anonymous poster hash: 3758a...da7

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Så bra at du har tatt et valg om en livsstil med mer aktivtet og god mat :)

Det er bra at du har satt deg et mål om trening 3 ganger i uka. Det er oppnåelig som utrent og vil forhindre at du skader deg selv eller blir lei før du har startet.

Når det kommer til kostholdet så kan jeg anbefale deg Myfitnesspal. Den viser deg hvor mange kcal du kan spise hver dag for å oppnå vektnedgangen du ønsker samt hvor mye ekstra du kan spise de dagene du trener.

Hva som er sunt og ikke sunt er en sammensatt greie. Nøtter er sunt, men om du spiser 1/2 kg av det så blir det for mye av det gode. Salat er sunt, men lever du på det så kreperer du av underernæring.

Det viktigste er et balansert kosthold med proteiner, fett og karbohydrater og at du fokuserer på rene råvarer og lager mest mulig av maten fra bunn av.

Jeg går selv på lavkarbo og finner mye inspirasjon på lavkarbogjortenkelt.net. Her er det flust av både måltidet, snacks og desserter :) Om du ikke ønsker å kjøre lavkarbo så er det masse matblogger der ute hvor du kan finne inspirasjon.

Når du vet hva vei du vil følge så setter du opp en matplan hver dag for hele uka med både frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Her noterer du for hver dag hva du skal spise og så handler du inne for hele uka. På den måten slipper du å tenke og bruke fantasien i en travel hverdag slik at du ikke tyr til enkle løsninger og snarveier i form av dårlig mat.

Lykke til :)

Endret av Runforit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

anbefaler at du teller kalorier, det er egentlig det som gjør om du går ned eller ikke. Prøv f. eks myfitnesspal eller vektklubben sin kaloriteller. Anbefaler dog bare dette for en stund, sånn at du vet ca hvor mye du faktisk får i deg - det kan være at det er mye mer enn det du egentlig tror. Så etter en stund ved man ca hvor mange kalorier ting inneholder, og passer litt selv på uten å telle. Selv om jeg vet om folk som har telt i flere år, og dette enten for å gå ned eller for å holde vekta. Selv bare brukt den til å gå ned, gått ned 8 kg til nå, 6 kg til nå så er jeg (kanskje) fornøyd

Anonymous poster hash: b6c06...018
Skrevet (endret)

Räkna kalorier och fyll upp dig på mestadels frukt och grönt. Byt ut vitt ris och pasta mot till exempel bulgur, då det mättar mera. Håll dig så mycket borta från kött och mejeriprodukter som möjligt. Fyll upp dig på massa vatten. Ät till exempel hemlagad grönsakssoppa (vatten, buljong, grönsaker) till middag. Då kan du äta så mycket du vill utan att oroa dig över kalorierna. En annan väldigt mättande måltid är havregröt. Jag föreslår också att du äter massa bananer.

Jag har experimenterat väldigt mycket med min vikt och olika dietter. En vegansk diet där frukt och grönsaker stod i huvudfokus var den som hjälpte mig mest. Och det är ju inte så konstigt när kroppen fordöyer detta väldigt lätt och kan använda resten av sin energi på sånna saker som att bli kvitt extra kroppsfett istället. Äter du kött och mejeriprodukter så måste kroppen jobba mycket hårdare för att bli kvitt detta, och därmed går du mindre ner i vikt.

Frukt är dessutom den maten som kommer få dig att må bäst mentalt. Rena rama lycko-maten!

Endret av Miss Cage
Skrevet

Så bra at du har bestemt deg for å endre livsstilen din :)

Jeg har selv vert i din situasjon og er idag sjeleglad for at jeg har klart og endre fokus på trening og kosthold.

Det som hjalp meg i begynnelsen var å prøve ulike gruppetimer på treningssenteret, spinning, step, styrke osv.. I tillegg svømte jeg endel i begynnelsen ;) Dette var for å finne ut av hvilken treningsform jeg likte best. Anbefaler deg også evt timer hos PT eller veiledningstimer for å få skikkelig innføring i hvordan du skal trene evt få satt opp et program.

Ang kostholdet så har jo noen allerede foreslått myfittnespal, jeg har selv brukt den og den er helt super i begynnelsen da får du grei oversikt over hvor mye du kan spise. Etterhvert får du god peiling på hva forskjellige matvarer inneholder. Du kan finne masse gode matretter på nettet bare ved å google litt.

Masse LYKKE til :D :D og ikke gi opp selv om noen uker er vanskligere enn andre

Skrevet

Lykke til!

For min del har det mest effektive vært å planlegge mer hva og når jeg spiser.

Bytt ut ost, melk, pålegg, smør o.s.v. med mindre kaloririke alternativer.

Spis grønnsaker til mer eller mindre alle måltider. Finn noe du liker! Ha salat, agurk, paprika, reddik, tomat el.l. på maten i tillegg til pålegg. Da ser maten mer innbydende ut også.

Registrer kaloriinnholdet i alt du spiser i en mnd. tid. Det vil gi deg ett godt innblikk i hvor dine største kalorifeller er.

Spis mer grønnsaker og mindre kjøtt og karbohydrater (ris, pasta, brød) til middagen. Tacosalat er noe jeg liker godt. Det blir det samme som taco, bare uten lompe/tacoshell. Oftest pleier jeg å ha oppi noen knuste tortillachips også. Så føler jeg virkelig ikke at jeg går glipp av noe.

Spis noen små mellommåltider, så du ikke blir fryktelig sulten. Jeg liker godt Wasa sine ferdigsmurte knekkebrød. De er lettvinte å ha i veska, og lite kalorrike å ty til når man plutselig blir sulten.

Ellers er det lurt å lage seg en rutine på nøyaktig når du skal spise, og passe på å spise noe ca hver 3.-4- time. Og en rutine på hvilke dager du trener. Hva, og hvor lenge.

Tren gjerne mindre om du er umotivert en dag. Men tren uansett på de faste dagene. Finn noe du liker av trening. Da blir det etter hvert en vane, og kroppen nærmest krever trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...