AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Min guttekatt på 1,5 år har tendens til å tisse på steder han ikke skal. Har vært til dyrlege med han og fått antibiotika mot urinveisinfeksjon, men det hjalp bare en liten periode så er det påan igjen. Han virker ikke syk, drikker og spiser normalt. Får nok kos og lek. Ikke har han blitt skremt av noe heller. Men av og til står han inntil en vegg og rister på halen. Hva er dette for noe? Hjelp...Anonymous poster hash: e27dd...df5 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 (endret) Han markerer seg inne. Min katt gjør også dette, bare at han gjør det utenfor huset. Er han kastrert? Om ikke så ville jeg vurdert det sterkt i nær fremtid. Da skal de slutte å markere seg inne. Her er link til youtube som viser en katt som markerer. Endret 5. januar 2015 av snoopy_93
Gjest Blubberella Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Risting på halen og småtissing rundt i reviret (inkludert inne i huset) er typisk markering. Helt normal adferd for ukastrerte katter men ikke særlig stas for katteeiere. Med mindre du skal bruke ham i avl bør du kastrere ham. Jo tidligere du kastrerer jo større sjanse er det at han slutter å markere.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Den er kastrert. Så jeg forstår ingenting :/Anonymous poster hash: e27dd...df5
tussi84 Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Det er noe jeg også lurer på. Har en hannkatt og 2 hunnkatter. De kommer greit overens men hender en sjelden gang de hveser til hverandre. De går på do ute og på kattedoen. Men.. hankatten som er kastrert han tisser av og til på dyna mi eller på håndkler. Synes det er merkelig da han i 99 prosent av andre tilfeller bruker kattedoen. Kattedoen kan være helt ren til og med så det har ingenting å si det heller..
Gjest Blubberella Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Den er kastrert. Så jeg forstår ingenting :/Anonymous poster hash: e27dd...df5 Da er han enten misfornøyd med noe (feil kattedo, feil kattesand, ikke godt nok rengjort kattedo, feil plassering av doen eller uvante endringer i huset/husholdningen), eller så er han en av få kastrerte hanner som markerer selv om de er kastrerte. Du har allerede vært hos dyrlege men ta ham gjerne dit igjen og få ham sjekket grundig. Det er til og med en liten mulighet for at det ble gjort noe feil eller dårlig arbeid da han ble kastrert, for eksempel hvis bare ene stenen hadde falt ned i pungen og ble fjernet. Lite sannsynlig men man vet jo aldri.
Minya Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Det kan hende han fortsatt markerer, enten fordi ikke alt ble fjernet under kastreringen, eller fordi han ble kastrert "for sent" slik at han beholdt markeringsuvanen. Men: Katter får ikke UVI sånn helt uten videre, så det er sannsynligvis en underliggende årsak til at han får det. Enten feil fór som feks for mye salt i maten eller søppelmat (butikkjøpt dyremat er ofte full av ræl som kattene ikke trenger og inneholder lite av det de faktisk trenger), nyresvikt eller andre sykdommer. I vårt tilfelle fikk gamlepus to UVI i løpet av et halvt års tid, og mens hun gikk på antibiotika den andre gangen, ble det gjort utvidede undersøkelser for å utelukke flere ting. Vi endte opp med diagnosen kronisk nyresvikt i et tidlig stadium, og med riktig behandling har hun ikke fått flere UVI, og tissingen på rare steder har stoppet til en viss grad. (hun kan fortsatt finne på å tisse utenfor kassen, men som oftest skjer det når doene allerede har blitt brukt noen ganger, så hun har sannsynligvis bare blitt litt sær på sine gamle dager sånn sett)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå