AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Jeg må ta en av testene for å kunne studere i utlandet, USA. Er det noen som har noe erfaring med disse testene? Nivået på disse? Etter å ha vært på hjemmesiden deres så står det at man kan ta IELTS testen på internett, noe jeg hadde foretrukket men så står det at det er i Moss. Betyr det at det er på egne datamaskiner de har i Moss? Det er jo også prisforskjell på disse testene. Er ikke veldig flink i engelsk så hadde vært greit å vite nivået samt hvilken test folk har best erfaring med. Anonymous poster hash: 4b7f5...1d3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 IELTS er jevnt over mer anerkjent og akseptert enn TOEFL. For eksempel brukes ikke TOEFL i Storbritannia og Australia. Testene har ingen vanskelighetsgrad ettersom de tester hvilket nivå du faktisk er på. Karakteren du får beskriver nivået ditt, og de fleste institusjoner har et minimumskrav som du må oppfylle. Akkurat hva som er kravet varierer veldig. Det kan lønne seg å teste nivået ditt på internett først, så ser du om du kanskje bør investere i engelskkurs før du tar testen. Ingen av testene kan tas på internett, men TOEFL kan vel tas på datamaskin mens IELTS tas med penn og papir. IELTS har også muntlig test med eksaminator mens muntligtesten på TOEFL er å snakke til datamaskinen. Anonymous poster hash: e837b...3e1 1
Nuttery Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 (endret) Jeg tok TOEFL når jeg var femten år gammel og syntes den var ganske lett, grei og enkel og forstå. Tok TOEFL på penn/papir og lytteprøve. Endret 5. januar 2015 av Nuttery
Aviendha Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Har bare erfaring med IELTS, og det er som personen over sier; ingen vanskelighetsgrad. Dersom du er normalt god i engelsk, vil det ikke være noe problem å få minst 6-7.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Tok TOEFL, var ganske god i engelsk fra før i forbindelse med jobb og det gikk fint. God erfaring. Anonymous poster hash: 1ace5...d99
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Hart hørt at TOEFL er lettere enn IELTS. Jeg har også hørt at mange jukser på TOEFL noe som har gjort at flere universiteter foretrekker IELTS istedefenfor TOEFL. Jeg har selv tatt IELTS. Denne testen er dyrere enn TOEFL, vet ikke helt hvorfor. Jeg tok IELTS fordi min TOEFL test ble avlyst IELTS-testen har 4 deler, 1 lesedel, 1 skrivedel, 1 snakkedel, og 1 lyttedel. Testen min foregikk over en dag, ettersom jeg er fra bygda, og måtte overnattet på hotell om jeg skulle gjort det andre folk måtte gjøre. Mange har skrivedelen, lesedelen og lyttedelen på 1 dag, og har snakkedelen dagen etterpå. Denne testen har varierende grader i de ulike seksjonene. For eksempel begynner man med en enkel tekst i begynnelsen av IELTS-eksamen, hvor den andre og tredje delen er vanskeligere å løse når man skal besavere spørsmålene som stilles. Skrivedelen består av 2 deler, hvor den ene delen varer i 20 min, mens den andre i 40 min. Den 20 min delen skal man skrive 150 ord, og 40 min delen skal man skrive 350 ord. Skrivedelen består av at man skal beskrive et søylediagram om for eksempel fattigdom i 4 forskjellige land. Hvis jeg skulle tatt denne prøven ville jeg kjøpt forbedredelsesmateriale til den testen man skal ta. Da får man en god innføring, men man kan også finne lignende oppgaver på nett. Jeg vet ikke hvor god du er i engelsk TS, men å kunne mange forskjellige synonymer for ulike ord er viktig. Eksempel (change og alter). Håper dette hjalp Anonymous poster hash: 562a4...50b Anonymous poster hash: 562a4...50b 1
Wilma- Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 IELTS er jevnt over mer anerkjent og akseptert enn TOEFL. For eksempel brukes ikke TOEFL i Storbritannia og Australia. Testene har ingen vanskelighetsgrad ettersom de tester hvilket nivå du faktisk er på. Karakteren du får beskriver nivået ditt, og de fleste institusjoner har et minimumskrav som du må oppfylle. Akkurat hva som er kravet varierer veldig. Det kan lønne seg å teste nivået ditt på internett først, så ser du om du kanskje bør investere i engelskkurs før du tar testen. Ingen av testene kan tas på internett, men TOEFL kan vel tas på datamaskin mens IELTS tas med penn og papir. IELTS har også muntlig test med eksaminator mens muntligtesten på TOEFL er å snakke til datamaskinen. Anonymous poster hash: e837b...3e1 Ta deg en bolle. Jeg måtte ta TOEFL test for å komme inn på Universitetet i .... *trommevirvel* Storbritannia. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 Er ikke veldig flink i engelsk så hadde vært greit å vite nivået samt hvilken test folk har best erfaring med. Anonymous poster hash: 4b7f5...1d3 Burde kanskje ha lest dette. Vel er du ikke særlig flink i engelsk kan du for eksempel begynne å se filmer/tvserier med engelsk tekst. Det hjelper deg med å gjenkjenne ord som du kanskje ikke kjenner til, hvordan de uttales og skrives. En annen ting er du kan lese bøker på engelsk. Jeg leste Ringenes herre på engelsk og det hjalp meg veldig. Eneste ulempen var at dette var en av de første utgavene av boken, noe som gjorde at jeg lærte ord som ikke brukes ofte i dagligtalen. Anonymous poster hash: 562a4...50b 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Hart hørt at TOEFL er lettere enn IELTS. Jeg har også hørt at mange jukser på TOEFL noe som har gjort at flere universiteter foretrekker IELTS istedefenfor TOEFL. Jeg har selv tatt IELTS. Denne testen er dyrere enn TOEFL, vet ikke helt hvorfor. Jeg tok IELTS fordi min TOEFL test ble avlyst Anonymous poster hash: 562a4...50b I og med at begge tester nivå er ingen lettere enn den andre. Man kan kanskje oppleve at den ene er lettere, men det har ingenting å si for karakterutmålingen. For eksempel kan oppgavene være lettere å forstå, men kravene til presisjon, evnen til å formulere seg, grammatiske ferdigheter osv. er de samme og ligger i svaret til kandidaten, ikke i hvordan oppgaven er utformet. IELTS er dyrere fordi den brukes av til immigrasjonssøknader og derfor har høyere sikkerhet. Anonymous poster hash: e837b...3e1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Ta deg en bolle. Jeg måtte ta TOEFL test for å komme inn på Universitetet i .... *trommevirvel* Storbritannia. Ta deg en bolle sjæl. Nå har det seg slik at jeg jobbet med opptaksprosedyrer på et britisk universitet, og flere av universitetene godkjenner ikke TOEFL lenger. TOEFL er en amerikansk test, mens IELTS er britisk/australsk. TOEFL kan ikke brukes til visumsøknader i Storbritannia og Australia, derfor er det stadig færre universiteter som godkjenner testen selv fra søkere som ikke trenger visum, i praksis søkere fra EU/EØS. Et par eksempler: http://www.ucl.ac.uk/prospective-students/undergraduate/apply/entry-requirements/acceptable-qualifications http://www.richmond.ac.uk/content/admissions/undergraduate-admissions.aspx http://www.llm.law.cam.ac.uk/admissions/admissions-criteria.html http://www.kent.ac.uk/ems/eng-lang-reqs/ Anonymous poster hash: e837b...3e1 2
Wilma- Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 Ta deg en bolle sjæl. Nå har det seg slik at jeg jobbet med opptaksprosedyrer på et britisk universitet, og flere av universitetene godkjenner ikke TOEFL lenger. TOEFL er en amerikansk test, mens IELTS er britisk/australsk. TOEFL kan ikke brukes til visumsøknader i Storbritannia og Australia, derfor er det stadig færre universiteter som godkjenner testen selv fra søkere som ikke trenger visum, i praksis søkere fra EU/EØS. Et par eksempler: http://www.ucl.ac.uk/prospective-students/undergraduate/apply/entry-requirements/acceptable-qualifications http://www.richmond.ac.uk/content/admissions/undergraduate-admissions.aspx http://www.llm.law.cam.ac.uk/admissions/admissions-criteria.html http://www.kent.ac.uk/ems/eng-lang-reqs/ Anonymous poster hash: e837b...3e1 Hvis du leser det første innlegget ditt en gang til, så skrev du at TOEFL ikke brukes i Storbritannia, hvilket er feil. Tror helt og holdent på at TS vet hvilken test han/hun må ta for å komme inn der han/hun ønsker, da hvert og enkelt universitet opplyser om dette. Hva du har jobbet med er igrunn rivende likegyldig, når hva du påstår ikke er korrekt.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har tatt begge testene, klarte ikke full pott på IELTS så tok jeg TOEFL. Synes TOEFL var så vanskelig at jeg ikke orket å fulføre den. Den er mye mer lagstrekkelig og tyngre.Tok IELTS testen igjen og da klarte jeg å få poengsummen jeg trengte. Jeg skjønner ikke de som mener at TOEFL testen er enklere, for det synes ikke jeg i det hele tatt. IELTS var alt i alt mye enklere og ser mer på hverdagslige ting. TOEFL er mye mer akademisk. Begge testene kan brukes over hele verden, som over her sier er det helt feil at Australia og Storbritannia ikke godkjenner TOEFL testen. Du bør uansett sjekke på studiestedet om de kan godkjenne begge testene. Du har uansett flere steder du kan ta IELTS testen enn TOEFL siden den har de bare i Drammen. Anonymous poster hash: 64b21...fca
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Hvis du leser det første innlegget ditt en gang til, så skrev du at TOEFL ikke brukes i Storbritannia, hvilket er feil. Tror helt og holdent på at TS vet hvilken test han/hun må ta for å komme inn der han/hun ønsker, da hvert og enkelt universitet opplyser om dette. Hva du har jobbet med er igrunn rivende likegyldig, når hva du påstår ikke er korrekt. TOEFL har blitt bannlyst av Home Office i Storbritannia pga en større skandale. Dette ser du blant annet av linkene jeg la ved der TOEFL tatt etter en viss dato ikke aksepteres. Grunnen til at de en del universiteter fremdeles aksepterer TOEFL er at det stadig er mange som har eldre TOEFL-tester, og man ønsker ikke å gi disse ulemper ved opptaket. Universitetetssektoren følger imidlertid etter. Og hvis du fremdeles mener at jeg påstår ting som ikke er korrekt, kan du jo sjekke ut dette: http://www.dailymotion.com/video/x1bx5uj_panorama-uk-student-visa-english-testing-scandal_news For øvrig er det flere studieretninger/universiteter i Australia som ikke aksepterer TOEFL. Anonymous poster hash: e837b...3e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå