Gå til innhold

Lån i SPK vs Danske Bank (gjennom Akademikerne-avtale)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en søknad liggende på vent for lån hos SPK (ligger på vent da forrige bolig måtte selges først), og hadde nå tenkt å levere søknaden. Men som Econamedlem har jeg plutselig tilgang på boliglån i Danske Bank til 2,8% rente, mens renta i SPK øker fra 2,47 til 2,9% i mars.

Da er det jo mer lønnsomt å søke lån i Danske Bank? Det er vel ingen andre fordeler ved å ha lånet i SPK?

Har i dag lån i SR-bank til 3,3%. Er det noen vits i å prøve å presse ned renten hos de (har vært kunde i 20 år), eller er det bare å bytte bank?

Anonymous poster hash: 4a53d...e16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bytt til Danske Bank.

DNB har forøvrig hatt monopol alt for lenge!

Anonymous poster hash: 70a7b...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meglerfrøken

Man skal ikke være trofast mot:

Banker

Forsikringsselskap

Leverandør for internett, telefon og lignende.

;)

Det er så mange gode tilbud, at her kan man virkelig gjøre lønnsomme avgjørelser ved å bytte i blandt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke være trofast mot:

Banker

Forsikringsselskap

Leverandør for internett, telefon og lignende.

;)

Det er så mange gode tilbud, at her kan man virkelig gjøre lønnsomme avgjørelser ved å bytte i blandt!

Dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan det ha seg at SPK skulle bli dyrere enn Danske Bank? Trodde SPK alltid lå sånn ca 1% under de billigste bankrentene.....?

Anonymous poster hash: b8654...f82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan det ha seg at SPK skulle bli dyrere enn Danske Bank? Trodde SPK alltid lå sånn ca 1% under de billigste bankrentene.....?

Anonymous poster hash: b8654...f82

Jeg vet ikke helt jeg, det står på nettsiden deres at renta øker til 2,9 i mars? Men nå som de andre bankene kutter renta så kan det kanskje hende at de ikke øker den så mye likevel, eller?

Er veldig usikker på hva jeg skal gå for. SPK er jo litt mer styrete også...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon som ts, medlem i Akademikerne, og ansatt et sted jeg kan få lån hos SPK. Jeg har valgt boliglån med Akademikerne sin avtale fordi prisforskjellen ikke var så stor, og jeg opplever SPK som kronglete og firkanta. En annen grunn er at jeg ønsker å stå fritt til å bytte jobb, uten at det skal ha konsekvenser for boliglånet mitt.

Anonymous poster hash: db83e...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon som ts, medlem i Akademikerne, og ansatt et sted jeg kan få lån hos SPK. Jeg har valgt boliglån med Akademikerne sin avtale fordi prisforskjellen ikke var så stor, og jeg opplever SPK som kronglete og firkanta. En annen grunn er at jeg ønsker å stå fritt til å bytte jobb, uten at det skal ha konsekvenser for boliglånet mitt.

Anonymous poster hash: db83e...044

Det er litt derfor jeg også syns SPK er styrete. Jeg har bedt de slette søknaden nå, ettersom renta uansett var dårligere hos de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt derfor jeg også syns SPK er styrete. Jeg har bedt de slette søknaden nå, ettersom renta uansett var dårligere hos de.

Men SPK tar ofte 2. Prioritet gjør de ikke? Det kan være gunstig hvis du har mere lån andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men SPK tar ofte 2. Prioritet gjør de ikke? Det kan være gunstig hvis du har mere lån andre steder...

Men jeg trenger jo ikke at de tar 2. prioritet når jeg heller kan ha hele boliglånet i en bank til lavere rente?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ikke trenger å dele lånebeløpet på flere banker trenger du ikke å tenke på 2. prioritet. Gå for Danske Bank.

Anonymous poster hash: b5c11...846
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2,8 % hos DanskeBank er vel nominelt? (hvis du ikke er under 34) Og da blir det 2,9 effektivt, som SPK (og Skandiabanken)

SPK fanger alltid opp renteendringer seinere enn andre banker, så de kan jo komme til å sette ned ved neste korsvei, men med endringene i Statsbudsjettet er det nok slutt på at SPK ligger 1 % under de andre....

Den viktigste forskjellen er vel at SPK gir MAX 1,7 mill, mens Skandiabanken forutsetter minst 2 mill for å få beste rente.

Så det spørs hvor mye du trenger.

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trenger jo ikke at de tar 2. prioritet når jeg heller kan ha hele boliglånet i en bank til lavere rente?

Nei jeg tenkte bare litt fremover jeg, hvis du en gang skal ha mer lån? Større hus? Hytte? Båt? Kausjonere for evt. Barn? Alltid attraktivt med en bank som tar 2. Prioritet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De 2,8 % hos DanskeBank er vel nominelt? (hvis du ikke er under 34) Og da blir det 2,9 effektivt, som SPK (og Skandiabanken)

SPK fanger alltid opp renteendringer seinere enn andre banker, så de kan jo komme til å sette ned ved neste korsvei, men med endringene i Statsbudsjettet er det nok slutt på at SPK ligger 1 % under de andre....

Den viktigste forskjellen er vel at SPK gir MAX 1,7 mill, mens Skandiabanken forutsetter minst 2 mill for å få beste rente.

Så det spørs hvor mye du trenger.

Jeg er under 34, så får det til 2,7 %. Vurderer også å bytte jobb, så derfor er det litt styrete med SPK, når det uansett ikke er særlig lønnsomt. 2,7 mill i lån.

Nei jeg tenkte bare litt fremover jeg, hvis du en gang skal ha mer lån? Større hus? Hytte? Båt? Kausjonere for evt. Barn? Alltid attraktivt med en bank som tar 2. Prioritet...

Det er jo bare nødvendig hvis jeg ikke får den vanlige banken til å gi meg alle lånene jeg "trenger". I de fleste tilfeller vil man jo prøve å samle alle lån i den banken med lavest rente, så så lenge SPK ikke har lavest rente eller de andre bankene ikke har et maksbeløp er det ganske likegyldig for meg at de tar 2. prioritet.

Om jeg skal kjøpe større hus skal jeg jo fortsatt bare ha ETT lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er under 34, så får det til 2,7 %. Vurderer også å bytte jobb, så derfor er det litt styrete med SPK, når det uansett ikke er særlig lønnsomt. 2,7 mill i lån.

Det er jo bare nødvendig hvis jeg ikke får den vanlige banken til å gi meg alle lånene jeg "trenger". I de fleste tilfeller vil man jo prøve å samle alle lån i den banken med lavest rente, så så lenge SPK ikke har lavest rente eller de andre bankene ikke har et maksbeløp er det ganske likegyldig for meg at de tar 2. prioritet.

Om jeg skal kjøpe større hus skal jeg jo fortsatt bare ha ETT lån?

Om du skal kjøpe større hus skal du fremdeles bare ha 1,7 i lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du skal kjøpe større hus skal du fremdeles bare ha 1,7 i lån?

Nei, da skal jeg øke lånet jeg har/løse inn lånet jeg har og få ett nytt lån.

Hvis du skal kjøpe nytt hus går du vel ikke til en annen bank, hvis du allerede er fornøyd med banken du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, da skal jeg øke lånet jeg har/løse inn lånet jeg har og få ett nytt lån.

Hvis du skal kjøpe nytt hus går du vel ikke til en annen bank, hvis du allerede er fornøyd med banken du har?

Men du får jo ikke låne mer enn 1,7 i SPK...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du får jo ikke låne mer enn 1,7 i SPK...?

Men jeg skal jo ikke låne i SPK.

Du sa at det alltid er positivt med en bank som tar 2 . prioritet, jeg bare prøver å forklare at det som regel ikke er nødvendig (med mindre man skal låne i SPK).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Danske Bank. Da får du gode betingelser på hele lånet (nå forutsetter jeg at tallene dine stemmer; jeg kjenner ikke til avtalen din).

Hvis renta skulle gå opp der, kan spk bli mer attraktivt. De snur saktere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at SPK tar 2.prioritet er uansett av liten betydning for de fleste.

For de forutsetter at du holder deg under 80 % totalt. Og inntektskravene er minst like strenge i SPK, så får du lån der får du også 1. prioritet i en vanlig bank.

Hvis Regjeringen fortetter å behandle SPK slik de har gjort, kan de vel snart legge ned hele SPK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...