Gå til innhold

Kroatia - hvilken by?

Gjest Sonja.

Anbefalte innlegg

Gjest Sonja.

Vurderer å dra til Kroatia til sommeren, men vet veldig lite om landet. Noen som har vært der og kan anbefale noen steder å dra til? Har hørt om Dubrovnik og Split. Er dette flotte steder? :) Blir takknemlig for alle tips og råd fra dere som kjenner til Kroatia og hva dette landet har å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i Split og på øya Brac utenfor Split, både i Supetar (der ferga legger til) og Bol (der passasjerbåten legger til).

Jeg ville ikke anbefalt Split for en strandferie, men det er sikkert fint med et par dager i byen om dere vil se mye historie. Bymurene + mange bygninger er faktisk fra Romerrikets tid, da en keiser bodde der. Jeg har også vært i Trogir, en koselig by som er verdt en dagstur om dere bor i Split mer enn 2 dager. Søt by med svære yachter, fin utsikt fra klokketårnet. Det går båt direkte fra Split.

Vi bodde en uke i Supetar på øya Brac. Lett å komme seg dit med ferge, en veldig liten by da, stort sett bare en strandpromenade + hoteller og bebyggelse utenfor. Restaurant Dolac, blått skilt litt oppe i bakken, hadde den beste biffen jeg noensinne har smakt. I området det strender med rullestein/småsteiner, og et par større hotellkomplekser med bassenger. Det største vi så, het SvPetrvs eller noe slikt. Vi kjørte en dagstur rundt på øya, det kan anbefales. Da besøkte vi Bol og den berømte stranda The golden horn (zlatni rat). Fin strand, var av sand, men alt for mye bølger pga båter og kjempebratt ved vannet (dog kan dette forandre seg pga strømninger i vannet). Vet ikke noe særlig mer om Bol eller området rundt siden vi bare spiste middag der etterpå. Fikk dog inntrykk av at det var flere turister der enn i Split.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å se Kroatia på er å leie seilbåt :kul: . Komme seg ut på øyene istedenfor å tråkke rundt i byene. Jeg liker Korcula, og Brac, og Hvar dersom man liker å gå på nattklubb. Vis, Milna og Mljet er også fine. Split har for mye turister for min smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...