AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Og vedkommende røyker opp i ventilasjonssystemet slik at røyklukten kommer inn i MIN leilighet! Jeg planlegger å selge om ikke så alt for lenge (innen 2015 er omme), og dette var definitivt ikke positivt verken for livskvalitet mens jeg bor her eller for de som eventuelt kjøper leiligheten min. Det er snakk om en ganske liten leilighet, så lukten blir veldig prominent ganske kjapt, men har ikke opplevd dette tidligere (har bodd her i 4-5 år). Vet at det kommer via ventilasjonssystemet (kjøkken) da jeg kan lukte at det kommer fra kjøkkenet. Er det noen som vet om det finnes noe jeg kan gjøre? Er det mulig å installere noe form for filter over, eller må jeg rett og slett be den nye naboen om å røyke ut vinduet i stedet for opp kjøkkenviften? Har ikke såå veldig lyst å ta kontakt da dette er en mann som er 50+, som jeg mistenker ikke kommer til å digge å få tilsnakk av en dame i 20-åra. Alle tips mottas med STOR takknemlighet! Anonymous poster hash: 4756a...e6d
Guybrush Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Siden det er felles ventilasjon, bor du i borettslag?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Mener ikke å være kjip TS, men det er sånn der er å leve i ei blokk. Du må nok bare aksepterer dette, da han kan røyke i sin leilighet om han føler for det. Lukta vil nok sette seg i veggene dine, og gud vet hvor mange 100 tusen det senker verdien av din leilighet. Anonymous poster hash: 97459...919 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Siden det er felles ventilasjon, bor du i borettslag? Mener det er sameie!Anonymous poster hash: 4756a...e6d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Mener ikke å være kjip TS, men det er sånn der er å leve i ei blokk. Du må nok bare aksepterer dette, da han kan røyke i sin leilighet om han føler for det. Lukta vil nok sette seg i veggene dine, og gud vet hvor mange 100 tusen det senker verdien av din leilighet.Anonymous poster hash: 97459...919 Så min beste sjangs er da å prate med vedkommende? Finnes det ingen form for filter eller lignende som kan settes inn?Anonymous poster hash: 4756a...e6d
Sofia123 Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Har du et styre du kan gå til? Ingen regler for å bo der?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Det er ikke sikkert han er klar over at røyken sprer seg til andre leiligheter gjennom ventilasjonssystemet, så hvis du sier fra kan det være han begynner å røyke ut vinduet istedenfor. Anonymous poster hash: fa4e5...c55 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 Prøv å si fra, det er ikke sikkert han er klar over at han plager deg. Anonymous poster hash: 5afd3...351 1
Guybrush Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Om det er sameie ville jeg tatt det opp evt om dere har et styre eller noen som står ansvarlig for sameiet, samt sjekket evt vilkår som ligger inne. Det kan også være verdt å bruke 1-3000 på noen timer med advokathjelp (evt meld deg inn i huseiernes landsforbund og snakk med deres jurister). Alternativet ellers er vel å sjekke med VVS-firma om det kan monteres et spjeld som gjør at du kan forsegle din tilkobling totalt. Slik at du da åpner den kun når du benytter ventilatoren selv. Legg da til et kraftig kullfilter (fjerner lukt) og du kan ha en løsning som vil fjerne størstedelen av problemet i det minste. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Og vedkommende røyker opp i ventilasjonssystemet slik at røyklukten kommer inn i MIN leilighet! Jeg planlegger å selge om ikke så alt for lenge (innen 2015 er omme), og dette var definitivt ikke positivt verken for livskvalitet mens jeg bor her eller for de som eventuelt kjøper leiligheten min. Det er snakk om en ganske liten leilighet, så lukten blir veldig prominent ganske kjapt, men har ikke opplevd dette tidligere (har bodd her i 4-5 år). Anonymous poster hash: 4756a...e6d Sikker på at det er prominent du mener?http://www.ordetbetyr.com/synonym/prominent Anonymous poster hash: dc30c...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 Om det er sameie ville jeg tatt det opp evt om dere har et styre eller noen som står ansvarlig for sameiet, samt sjekket evt vilkår som ligger inne. Det kan også være verdt å bruke 1-3000 på noen timer med advokathjelp (evt meld deg inn i huseiernes landsforbund og snakk med deres jurister). Alternativet ellers er vel å sjekke med VVS-firma om det kan monteres et spjeld som gjør at du kan forsegle din tilkobling totalt. Slik at du da åpner den kun når du benytter ventilatoren selv. Legg da til et kraftig kullfilter (fjerner lukt) og du kan ha en løsning som vil fjerne størstedelen av problemet i det minste. Strålende! Tusen takk for svar, skal prøve å høre med mannen, om det ikke hjelper prøver jeg VVS og kullfilter. Advokat får være nødløsning, da vedkommende som bor der tror jeg er via NAV. Anonymous poster hash: 4756a...e6d
Timza Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Snakk med han først, så gjør de litt mer drastiske tingene etterpå om han er vrang. Det kan jo være at han ikke aner om at lukta føres opp til andre, og at han generelt er snill og forandrer seg etter samtalen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Snakk med han først, så gjør de litt mer drastiske tingene etterpå om han er vrang. Det kan jo være at han ikke aner om at lukta føres opp til andre, og at han generelt er snill og forandrer seg etter samtalen. Om ikke det hjelper hadde jeg som nabo slått meg skikkelig vrang Anonymous poster hash: a0753...a00
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Tja... Man kan ikke nekte andre å røyke i egen bolig. Så her vil det vel være sameiestyret som må på banen, med oppgradering av ventilasjonssystem. Og lykke til med å få de til å gjøre det. Vil være en såpass kostbar jobb at det må vedtas på generalforsamling, noe som neppe går igjennom, med mindre minimum halvparten av resten av sameiet også har problemer med ventilasjonen. Anonymous poster hash: c3e26...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 http://www.dinside.no/843394/plages-du-av-naboens-royk Anonymous poster hash: c3e26...6c3
Jade Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Dere må jo få gjort noe med ventilasjonssystemet. Det kan da ikke være slik at all matos fra alle leilighetene spres rundt til de andre leilighetene. Det skal jo ut. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Dere må jo få gjort noe med ventilasjonssystemet. Det kan da ikke være slik at all matos fra alle leilighetene spres rundt til de andre leilighetene. Det skal jo ut. Det er ikke alltid så greit i eldre blokker. I mitt boretslag, som består av blokker fra 50-tallet, har dette vært et problem i årevis. Det største problemet er at folk kobler avtrekksvifter på ventilasjonssjakten, og siden den er bygget for naturlig avtrekk ødelegger det undertrykket i sjakta slik at systemet ikke fungerer. Styret har gjennomført flere utredninger det siste tiåret, og kom for flere år fram til at eneste mulige løsning ble for dyr. Nå viser erfaringer fra andre borettslag at den løsningen fungerer dårlig og bråker. Eneste løsning er altså å beholde det som er og prøve å få alle beboerene til å bruke det rett. Det er viktig at det ikke kobles på noe mekaninsk avtrekk, og dersom en lukker ventilene ved vinduene i sin egen leilighet risikerer en at gammel luft kommer inn fra ut-røret. Anonymous poster hash: fa4e5...c55
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Det er ikke alltid så greit i eldre blokker. I mitt boretslag, som består av blokker fra 50-tallet, har dette vært et problem i årevis. Det største problemet er at folk kobler avtrekksvifter på ventilasjonssjakten, og siden den er bygget for naturlig avtrekk ødelegger det undertrykket i sjakta slik at systemet ikke fungerer. Styret har gjennomført flere utredninger det siste tiåret, og kom for flere år fram til at eneste mulige løsning ble for dyr. Nå viser erfaringer fra andre borettslag at den løsningen fungerer dårlig og bråker. Eneste løsning er altså å beholde det som er og prøve å få alle beboerene til å bruke det rett. Det er viktig at det ikke kobles på noe mekaninsk avtrekk, og dersom en lukker ventilene ved vinduene i sin egen leilighet risikerer en at gammel luft kommer inn fra ut-røret. Anonymous poster hash: fa4e5...c55 Jeg tror det var akkurat dette som min vaktmester sa til meg da jeg tok opp problemet med han. Problemet ligger muligens i at vedkommende faktisk lukker ventilene over vinduene, lukker vinduene, samt setter på en kjøkkenvifte (som vi visstnok ikke er ment til å ha, da det ødelegger ventilasjonsfunksjonen i det allerede eksisterende systemet). Mulig problemet ligger i at folk ikke vet dette... kanskje jeg kunne bedt vaktmester om å sende ut et informasjonsskriv om hvordan ventilasjonssystemet i bygget fungerer? Er det rimelig å be han om å gjøre? Anonymous poster hash: 4756a...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #19 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tror det var akkurat dette som min vaktmester sa til meg da jeg tok opp problemet med han. Problemet ligger muligens i at vedkommende faktisk lukker ventilene over vinduene, lukker vinduene, samt setter på en kjøkkenvifte (som vi visstnok ikke er ment til å ha, da det ødelegger ventilasjonsfunksjonen i det allerede eksisterende systemet). Mulig problemet ligger i at folk ikke vet dette... kanskje jeg kunne bedt vaktmester om å sende ut et informasjonsskriv om hvordan ventilasjonssystemet i bygget fungerer? Er det rimelig å be han om å gjøre? Anonymous poster hash: 4756a...e6d Det er helt rimelig å be vaktmester sende ut et slikt skriv. Feil lufting kan også gi fuktskader i leilighetene. Vaktmesteren bør også informere om at det er mulig å instalere kjøkkenvifter med kullfilter, slik at en ikke trenger å koble den til noe. Kullfilter fungerer veldig bra til å fjerne stekeos. Anonymous poster hash: fa4e5...c55
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #20 Skrevet 9. januar 2015 Jeg tror det var akkurat dette som min vaktmester sa til meg da jeg tok opp problemet med han. Problemet ligger muligens i at vedkommende faktisk lukker ventilene over vinduene, lukker vinduene, samt setter på en kjøkkenvifte (som vi visstnok ikke er ment til å ha, da det ødelegger ventilasjonsfunksjonen i det allerede eksisterende systemet). Mulig problemet ligger i at folk ikke vet dette... kanskje jeg kunne bedt vaktmester om å sende ut et informasjonsskriv om hvordan ventilasjonssystemet i bygget fungerer? Er det rimelig å be han om å gjøre? Anonymous poster hash: 4756a...e6d Her hos oss står dette spesifisert i husordensreglene, og det gjentas i "Nyhetsbrevene" som sendes beboere 4 ganger i året. For min egen del, syns jeg det også er et problem at folk står på altanen og røyker, og røyken siver oppover til meg. Mener jeg faktisk leste ett eller annet sted at det er foreslått røykeforbud på altaner i blokk, nettopp på grunn av problemet dette skaper for andre. Vi er ikke alene om problemet :http://www.dinside.no/844669/kan-naboen-royke-paa-balkongen Men dette er et "touchy" tema, da mange røykere påberoper seg retten til å gjøre hva de vil i egen bolig. Og det har de jo for så vidt rett i, men så er det dette med å ta hensyn til andre. Veldig vrient tema ....... Anonymous poster hash: 00718...b5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå