Gå til innhold

Katt som bare sover når den er inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig begynt å la katten vår gå ute. Den koser seg, men når den er inne sover den hele tiden. Den er kun ute et par timer om dagen, så syns det er rart at den ikke går litt rundt/koser mer sånn som tidligere når den er inne. Er det noe som sannsynligvis vil gå seg til av seg selv etterhvert? Må innrømme at det er litt kjedelig, og jeg savner kosen ;-)

Anonymous poster hash: ae7cf...a7a

Skrevet

Hihi så søtt :)

Den er sikkert bare sliten etter mange nye inntrykk og andre katter. Mine som også går ute trenger skjelden å aktiveres men jeg slipper ikke unna kosen. Hvis de må være inne lenger enn døgn blir de rampete, gale etter oppmerksomhet og kranglete med hverandre. Så de trenger nok den stimuleringen de får ute, selvom de er vandt til det og har energi til andre ting også. Poenget ja- jeg tror det går seg til, men sannsynligvis blir den roligere enn når den bare var inne :)

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt med puser som er ute :) Det vil nok bedre seg når det blir lysere og varmere. Selv om våre katter kun er inne og eter på sommeren, ser de sjelden, da de kun er ute.

Anonymous poster hash: c68e7...341
Skrevet

Katten min er ute om natten og sover på dagen. Trodde dette var vanlig? Nå ligger hun i stolen. Hun har vel sovet der i 5 timer i strekk nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kattedyr sover mesteparten av døgnet, og vil være mest aktive om natten.

Anonymous poster hash: ff1b8...6a3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Kattedyr sover mesteparten av døgnet, og vil være mest aktive om natten.

Anonymous poster hash: ff1b8...6a3

Nnnn.... det er ikke helt sant.

Det er i skumringsperiodene på døgnet at katten er mest aktiv, - da er det kattens naturlige byttedyr er aktive. Enten på vei til eller fra sine skjulesteder hvor de tilbringer de lyseste og de mørkeste perioden på døgnet.

• Liker 2
Skrevet

Som Lille-pus sier. Det er en seiglivet myte dette at katter er nattedyr. Det har ført til at alt for mange katter blir holdt ute om natten, og derved er mer utsatt for alt fra påkjørsler, ville dyr, hjemløse katter som er ute og snoker bl.a rundt søppelbøtter på jakt etter mat, og som hater konkurranse om territoriet sitt. Katter som er ute om natten og blir skremt av noe, har også en tendens til å vandre lengre enn katter som er ute på dagtid. Dette fordi det er stillere ute/mindre trafikk. Når de så skal hjem igjen på morgenkvisten er den stille turen forvandlet til et "inferno" av bråkete biler, unger o.s.v og de må finne andre veier å gå, noe som gjør at veldig mange roter seg bort. Majoriteten av katter som blir påkjørt, forsvinner, blir stengt inne i garasjer/boder, blir det på nattestid.

TS: Pus er sikkert bare mett av mange nye inntrykk. Etter hvert som den blir vant til å være ute, blir det nok litt annerledes. :) Det er også vanlig at pusene blir litt slappere på denne tiden av året. Som oss, så virker mangel på lys inn på energi og humør. Jeg har en noget humørsyk frøken her om dagen selv. Hun vil ut, men når vi kommer ned blir hun stående i døråpningen og stirre olmt, før hun snur og går inn igjen. "Samma dritten i dag og!" Kjeder seg, vil leke, men prøver jeg å leke med henne, gidder hun ikke det heller, og ender opp med å renske matfatet og velte seg ned ved ovnen og sove noen timer til. :fnise:

• Liker 4
Gjest The damned
Skrevet

Ja, det at katter er mest aktive om natten stemmer ikke. Her sover de hele natten.

Hannkatten kan også være litt sånn. Spesielt når han er ute lenge. Da kommer han inn, spiser og går og legger seg. Da savner jeg at han kommer for å kose, men da går jeg bare bort til han og sitter litt med han.

Han blir ganske gretten av å være inne for mye. Når det er masse snø leker han inne. Noe han er uinteressert i når han er mye ute. Han jager de andre mye mer også, men det kan unngås hvis vi har en lekeøkt eller to. Så de trenger aktivitet og inntrykk eller så kan de bli de rastløse og destruktive.

Liten avsporing, men når jeg ser på "My cat from hell" på Animal planet, så virker det ikke som mange av de som er med har tenkt på hva en katt trenger. De har ingen leker, ikke klorestativ og katten har ingen egen plass. Så lurer de på hvorfor katten er umulig når den er innekatt uten muligheter til å få utløp for instinktene sine. Litt rart men.

Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg har en hannkatt som elsker å være ute og han får nå være ute fra 7.30 til 16.30. I løpet av den perioden er han hjemom for å spise og drikke, ellers er han ute. Når han kommer hjem på ettermiddagen spiser han litt til, drikker masse, vasker seg og går så og legger seg på plassen sin. Han sover da som en stein frem til ca 22.00, da er han litt våken igjen, vasker seg litt, herjer litt med moren sin og spiser litt. Så sover han igjen til jeg står opp kl 05.00. Om han IKKE får være ute en dag er han helt spinnvill, leker masse, herjer ekstra mye med moren sin, løper frem og tilbake i huset og døser i korte perioder. Så min konklusjon er at han blir utslitt av å være ute :)

Til sammenligning er moren hans lite ute nå på vinteren, i det hun synes er ufyselige værforhold. Hun døser masse, krever masse oppmerksomhet, vil leke hele tiden og går i hælene på oss. Vi må altså stå for underholdningen når hun ikke er ute...

Skrevet

Katten vi hadde sov også meste parten av dagen. Ser det samme med hunden vi har nå. Den sover, og sover, og sover. Tror ikke det er så uvanlig, i hvert fall ikke med katter.

Skrevet

Du får bare la den bli ute til den sovner da, om det er så stress at den ikke sover ute.

Skrevet

Som Lille-pus sier. Det er en seiglivet myte dette at katter er nattedyr. Det har ført til at alt for mange katter blir holdt ute om natten, og derved er mer utsatt for alt fra påkjørsler, ville dyr, hjemløse katter som er ute og snoker bl.a rundt søppelbøtter på jakt etter mat, og som hater konkurranse om territoriet sitt. Katter som er ute om natten og blir skremt av noe, har også en tendens til å vandre lengre enn katter som er ute på dagtid. Dette fordi det er stillere ute/mindre trafikk. Når de så skal hjem igjen på morgenkvisten er den stille turen forvandlet til et "inferno" av bråkete biler, unger o.s.v og de må finne andre veier å gå, noe som gjør at veldig mange roter seg bort. Majoriteten av katter som blir påkjørt, forsvinner, blir stengt inne i garasjer/boder, blir det på nattestid.

TS: Pus er sikkert bare mett av mange nye inntrykk. Etter hvert som den blir vant til å være ute, blir det nok litt annerledes. :) Det er også vanlig at pusene blir litt slappere på denne tiden av året. Som oss, så virker mangel på lys inn på energi og humør. Jeg har en noget humørsyk frøken her om dagen selv. Hun vil ut, men når vi kommer ned blir hun stående i døråpningen og stirre olmt, før hun snur og går inn igjen. "Samma dritten i dag og!" Kjeder seg, vil leke, men prøver jeg å leke med henne, gidder hun ikke det heller, og ender opp med å renske matfatet og velte seg ned ved ovnen og sove noen timer til. :fnise:

Stemmer utrolig bra på pusene her. Det er småkaldt ute, og de er mindre ute på denne årstiden. Vi prøver å aktivisere med lek (masse nye leker til jul) - men etter 3-4 minutter er det bare vi mennesker som leker. Kattene gidder ikke mer. Så her går det i: 49% soving, 49% masing etter mat, 2% uteliv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nnnn.... det er ikke helt sant.

Det er i skumringsperiodene på døgnet at katten er mest aktiv, - da er det kattens naturlige byttedyr er aktive. Enten på vei til eller fra sine skjulesteder hvor de tilbringer de lyseste og de mørkeste perioden på døgnet.

Kattejenta jeg har nå, og mine 5 tidligere katter: Nei, katter er ikke nattedyr. Alle mine katter sov trygt og rolig i sengen med oss om natten. Men de likte å være ute i skumringen.

Anonymous poster hash: 8092c...310

Skrevet

I prinsippet er det å la katten begynne å være ute det samme som å ta med barnet sitt i barnehagen for første gang.

Det er masse nye inntrykk, verden blir større og det er mye for en liten kropp å prosessere.

Småbarn blir veldig ofte slitne etter en dag i barnehagen, og mange tar ofte en ekstra lur enten før de kommer hjem eller like etter at de har blitt hentet.

Det samme gjelder i prinsippet for katten. Den er sliten etter å ha vært ute og snust på masse nytt, sett masse nytt og sikkert også fått løpt av seg en del energi.

Da blir den søvnig når den kommer inn igjen og slapper gjerne av i sofaen.

Etter hvert som katten blir vant til de nye inntrykkene, vil den naturlig nok "tåle mer" og komme tilbake til den opprinnelige kosen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Pus er blitt littegrann mere aktiv (noe som vil si at ho har tuslet bittelitt rundt nå og da), men ho har ikke gått ut på 2 dager. Er vel en stor overgang, og katten har bare vært her i noen måneder. Går seg nok til etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Pus er blitt littegrann mere aktiv (noe som vil si at ho har tuslet bittelitt rundt nå og da), men ho har ikke gått ut på 2 dager. Er vel en stor overgang, og katten har bare vært her i noen måneder. Går seg nok til etterhvert :)

Gjest The damned
Skrevet

Du får bare la den bli ute til den sovner da, om det er så stress at den ikke sover ute.

Leste du innlegget til ts eller bare overskriften. Var nemlig ikke det h*n mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...