Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I skrivende stund har jeg en macbook, men den henger snart ikke sammen lenger, så jeg driver smått og ser meg om etter en ny data. Problemet er at jeg ikke skjønner noen ting av alle de fjonge spesifikasjonene de nevner i nettbutikker, og jeg stoler ikke helt på at butikkselgere ikke kun er ute etter å prakke på meg noe dyrt og fælt jeg ikke trenger. Så jeg lurer på om noen her kan hjelpe.

Jeg er student, så dataen kommer ikke til å bli brukt til annet enn oppgaveskriving, surfing og å se serier på, og jeg vil at den skal være 13", ha lav vekt og lang batteritid. Også må den ikke koste så mye, jeg tenker at rundt 4000,- er maks.

Noen som har noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nesten umulig å finne noe som tilfredsstiller alle de kravene samtidig. Et stort batteri er tungt, og ytelse koster penger. Du kan ikke være litt mer spesifikk angående kravene? F.eks.

• Hvor lang batterilevetid?
  • Hvor lav vekt?
  • Hva betyr oppgaveskriving? Bruker du Notepad, Microsoft Office, LibreOffice, Google Docs, etc.?
  • Serier, snakker vi da Netflix, HBO, Viaplay og/eller lokalt innhold?

Pluss litt til:

• De fleste billig-laptops kommer med 2005-oppløsningen 1366x768, dvs. omtrent det samme som smarttelefoner. Blir ganske fete piksler på 13". Dette går fint?
  • Trenger du/vil du ha touch?
  • Må du ha Windows, eller kunne det gått an med en Chromebook?
Endret av Okapi
Skrevet

Det er nesten umulig å finne noe som tilfredsstiller alle de kravene samtidig. Et stort batteri er tungt, og ytelse koster penger. Du kan ikke være litt mer spesifikk angående kravene? F.eks.

• Hvor lang batterilevetid?
  • Hvor lav vekt?
  • Hva betyr oppgaveskriving? Bruker du Notepad, Microsoft Office, LibreOffice, Google Docs, etc.?
  • Serier, snakker vi da Netflix, HBO, Viaplay og/eller lokalt innhold?

Pluss litt til:

• De fleste billig-laptops kommer med 2005-oppløsningen 1366x768, dvs. omtrent det samme som smarttelefoner. Blir ganske fete piksler på 13". Dette går fint?
  • Trenger du/vil du ha touch?
  • Må du ha Windows, eller kunne det gått an med en Chromebook?

En batterilevetid på 8 timer hadde jo vært fint, og en vekt på et par kilo kanskje. Tanken er at jeg skal kunne ta den med meg på skolen og slik uten at det blir et ork fordi den veier så mye, tar masse plass og at jeg må dra med meg lader. Til oppgaveskriving nå bruker jeg Microsoft Word, og når det kommer til serier så bruker jeg Netflix litt, men for det meste laster jeg ned. At pikslene blir fete aner jeg ikke hva vil si, haha. Touch er ikke nødvendig.

Jeg har sett litt på Chromebook fra HP, men ble fortalt at Chromebook visst er skikkelig tungvint. Hadde ikke hørt om det før i går, så vet ikke hva som er forskjellig fra en pc.

Skrevet

En batterilevetid på 8 timer hadde jo vært fint, og en vekt på et par kilo kanskje. Tanken er at jeg skal kunne ta den med meg på skolen og slik uten at det blir et ork fordi den veier så mye, tar masse plass og at jeg må dra med meg lader. Til oppgaveskriving nå bruker jeg Microsoft Word, og når det kommer til serier så bruker jeg Netflix litt, men for det meste laster jeg ned. At pikslene blir fete aner jeg ikke hva vil si, haha. Touch er ikke nødvendig.

Jeg har sett litt på Chromebook fra HP, men ble fortalt at Chromebook visst er skikkelig tungvint. Hadde ikke hørt om det før i går, så vet ikke hva som er forskjellig fra en pc.

Med fete piksler mener jeg synlige. Bildet på en LCD-skjerm består av et antall punkter, og jo flere av disse man har på et gitt område, jo mer sømløst vil bildet se ut. Med lav oppløsning blir pikslene store og synlige, og det samme blir rutenettet mellom dem. På billige maskiner er det gjerne her man sparer inn, og akkurat der har utviklingen stått ganske stille de siste ti årene. En rimelig Acer eller Asus har som regel en oppløsning på 1366x768 på 13", det vil altså si rett over én millioner piksler. En (ahem) noe dyrere MacBook Pro med retina display har, med samme størrelse, en oppløsning på 2560x1600, altså rett over fire ganger så mange bildepunkter. I prisklassene mellom disse finner vi typisk 1600x900 og 1920x1080 (full HD). For min del er kvaliteten på skjermen viktig, og jeg vil ikke ha en PC som har vesentlig lavere skjermoppløsning enn jeg har på telefon og tablet. Om dette er viktig for deg vet jeg ikke, så det er derfor jeg spør. Gjør det noe om PCen du kjøper er dårligere enn din gamle Mac, på dette området?

Chromebook er ikke tungvindt i det hele tatt, det er nok det beste alternativet om du skal ha en kjempebillig PC, men den kan altså ikke kjøre Windows-programvare, så Office er ut. Det er samme er eventuelle strømmetjenester som bruker Silverlight, og siden du skriver du stort sett laster ned filmer og serier tror jeg neppe det blir en spesielt god match, med tanke på hvor små lagringsenheter disse dingsene har.

Kikket litt på Komplett og Elkjøp med kriteriene dine (Windows, 13", maks 4000), og de har forsåvidt et par maskiner som passer, men karakteristikker som "elendig", "altfor treg" og "ubrukelig" går igjen i brukeranmeldelsene, og dette er før man i det hele tatt vurderer skjermen. For å være helt ærlig tror jeg det er vanskelig å anbefale en maskin med de kravene i den prisklassen. Et alternativ er å gå opp til 15,6", der finnes det litt flere brukbare valg, men de veier jo en kilo mer og har enda dårligere skjermer da.

Skrevet

Her er en som er 500 over budsjett, og her er en som er litt større. Ville anbefalt begge fremfor absolutt alt jeg finner som oppfyller alle kravene, men ville ikke kjøpt noen av dem selv pga. skjermene. ;) Dessverre virker det ganske håpløst å finne en god skjerm på riktig side av 7000.

Skrevet

Her er en som er 500 over budsjett, og her er en som er litt større. Ville anbefalt begge fremfor absolutt alt jeg finner som oppfyller alle kravene, men ville ikke kjøpt noen av dem selv pga. skjermene. ;) Dessverre virker det ganske håpløst å finne en god skjerm på riktig side av 7000.

Hehe, ja, skjønner det, men jeg forventer jo ikke mac-kvalitet til 4000kr! Jeg vil bare ha en helt okay pc jeg kan dra med meg rundt :) Har kikket litt på den du linket til fra HP, og den er i alle fall en sterk kandidat! Tenker jeg drar innom en butikk (eventuelt alle elektronikk-butikkene, haha) en dag snart og sjekker ut litt der. Greit å få en følelse av dataen før man kjøper, synes jeg :) Men tusen takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Drit i det Okapi sa om piksler. Hvis du ikke er veldig nærsynt, så ser du ikke pikslene. For å være litt mer realistisk: mobiltelefoner i dag har latterlig høy oppløsning. Det er helt ubrukelig å ha HD-skjermer på 5" (som en typisk mobil er). Minner om megapiksel-racet som var på kameraer før.

I tillegg kan alle laptopene du finner på Elkjøp kunne streame fra Netflix, la deg kjøre Word og surfe på Facebook og Kvinneguiden uten problem. Husk at mobilen din kan gjøre denne jobben. Se etter en som veier lite og har det du selv mener er god nok batteri. Det holder å følge med på for en student som har behov for Word- og Facebookmaskin :)

Anonymous poster hash: 77d0a...45e
Skrevet

Skal sies at oppløsning ikke bare handler om kvalitet, men også plass, rett og slett. Får plass til mer på et høyoppløst skjerm, uten at det går utover lesbarheten. Uansett, det er egentlig litt meningsløst å diskutere det så lenge 1366x768 er det eneste man får i den prisklassen.

Alle laptopene fra Elkjøp kan kjøre Netflix og Facebook, men opplevelsen er virkelig mye bedre på en maskin som er litt kjapp da. Jeg ville vært nølende med å velge noe med Pentium eller Celeron når flertallet av anmelderne sier "ubrukelig treg", spesielt når det finnes maskiner med i3 og i5 innen rekkevidde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...