Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta med meg sønnen min på 17 år på cruise til sommeren. Vi bor i Bergen, så det hadde vært kjekt med et cruise direkte derfra, men antar utvalget er større fra Oslo.

Vi er ikke veldig glad i for mye varme, så jeg tenker kanskje i Europa, 10 - 14 dager.

Noen som har erfaringer med konkrete cruise, rederier, skip, selskaper som selger cruise (Cruisespesialisten, Normann reiser osv). Jeg har absolutt ingen erfaring eller formening om noen av delene. Ser at også Ving, Star Tour og Apollo tilbyr cruise. Erfaringer ?

Hva med lugarer - hva er verdt å betale ekstra for ?

Tar imot råd og tips med takk :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært på cruise i karibien. Reiste med Royal Caribbean. Hadde utvending lugar med balkong noe vi var/er veldig glade for at vi valgte :)

Skrevet

Har reist med Royal Caribbean noen ganger, fra Oslo og København. De cruisene er vanligvis korte, 3-4 dager. Har også reist med Royal Caribbean fra Barcelona, en uke i middelhavet. Bestilte fly også gjennom rederiet og det fungerte helt knirkefritt med rask innsjekking til båten osv. Middelhavet i juni/juli er varmt og utfluktene arrangert av rederiet er ofte dyre og "saueflokk" preget. Ofte bedre å dra på utflukt på egen hånd.

På den turen var lugar med balkong verdt å betale ekstra for. Det var veldig avslappende å trekke seg tilbake på balkongen og nyte et glass vin i fred, for rundt på skipet er det folk overalt! Mye underholdning og show, det meste er gratis. Maten som er inkludert er veldig bra. Mye å velge mellom og servering nesten døgnet rundt. Kanskje ikke så mye å finne på ombord for en gutt på 17, med mindre han er glad i soling og bading.

Skrevet

Det jeg har sett på, er et cruise som arrangeres av Cruisespesialisten fra Bergen. Det går til Oslo, København, Stockholm, Talinn og St Petersburg. Ser ut til at det meste av dagtid er skipet i havn, foruten to dager til sjøs.Det er et Italiensk rederi, skipet heter Costa Favolosa. Noen som kjenner til dette ?

Det står at drikke og tips kommer utenom. Hvilket summer er det da snakk om ?

Skrevet (endret)

Jeg har vært på cruise 5 ganger med 4 forskjellige selskap både I Karibien , Middelhavet, Kanariøyene og Marokko, Østersjøen med blant annet Russland og norskekysten.

Jeg har reist med Royal Caribbien , Norwegian Cruise line, Costa Cruises og Msc cruises.

Til sommeren kommer verdens største cruise skip til Middelhavet. Allure og the seas og dette skipet er en attraksjon I seg selv. Dette er Royal Caribbien sitt skip og jeg vil anbefale å ta en kikk på det selv om det er varmt I Middelhavet. Man kommer greit til og fra med Apollo som flyr til Barcelona og frakter dere mellom fly og båt.

Jeg skal Være med en tur selv til sommeren på dette skipet.

Når det gjelder Costa Faviosa så er hun søsterskipet til Costa Luminosa som jeg var med fra Oslo til København, St Petersburg, Helsinki,, Tallin, Stockholm og norskekysten opp til Geiranger sommeren I forfjor. En kjempeflott og kulturelle spennende tur men jeg er 55 og vet ikke om akkurat en på 17 hadde syntes det var like greit . Det er hovedvekt av italienere om bord både på Msc og Costa og de er ofte dårlige på engelsk . Selve skipene har litt sportsbaner og slikt men passer nok bedre for litt voksent publikum. Også underholdning er mer tilrettelagt for voksne. Så dette Bør du vurdere I forhold til dette Cruiset. Forøvrig synes jeg skipet er fint og maten god da og vi hadde en flott tur.

På Royal Caribbien sine skip finner dere mange flere engelsktalende gjester. Et enormt utvalg av aktiviteter og underholdning går mer I engelsk og amerikansk stil.

jeg reiser på tur med alle cruise selskap som har spennende ruter men på første plass ligger rccl sine skip for meg da. Og det gjelder hele pakka fra personal til mat, underholdning og alt. Ruten fra Barcelona har mange fine utflukter å by på også.

På Royal Caribbien så er tips inkludert I prisen. På de andre selskapene trekker de 14 euro PR dag PR pers tror jeg det er nå men dette finner du på selskapets sider.

Når det gjelder drikke så er det alltid vann tilgjengelig som regel I grillavdelingen Automat med kaffe og te er også der. Til frokost er et gratis drikke I bufferestauranten. Kaffe, te, juice, melk, vann. Alkohol, mineralvann, spesialkaffe chappechino etc, minibaren og vann på flasker må man betale for separat. Om man vet at man drikker endel så kan det lønne seg å kjøpe drikkepakke der man forhåndsbetaler og har mesteparten av drikken ombord inkludert. Hvis ikke så betaler man det man kjøper underveis. Dette blir trukket av seapass kortet og gjort opp mot kredittkortet siste dagen på turen.

tar du Costa turen så Vær klar over at I Stockholm så legger båten til kai nesten en times kjøring fra sentrum så der må man bli med på organisert tur.

Og skal dere se St. Petersburg uten visum så må man også bli med på organisert tur.

Dette er uansett å foretrekke da men det er dyrt. Vi var med på heldagstur inkludert lunsj og vinterpalasset og det kostet 2000 kroner for 2 personer. Men det var en flott tur og en spennene by da.

Om du går på YouTube og søker opp skipene så finner du fine videosnutter om båtene der og.

Endret av caroprins

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...