AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 kan namsmannen komme hjem til private hjem og forlange å komme inn å ta ting av verdi? det er ikke snakk om utkastelse, så det er sagt, men har så mye gjeld at jeg ikke klarer og håndtere dette selv. jeg snakket med nav gjeldsrådgiver og blitt henvist til namsmannen for avtale... men er jo redd for plutselig står de på trappa å krever å komme inn.... Anonymous poster hash: 13a2d...17c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 De prøver å komme til en betalingsordning først, og dukker ikke opp uanmeldt uten at du først har fått skriftlig beskjed om evt. hva og hvem du skylder penger og svar fra deg på hvordan gjelden kan gjøres opp. Anonymous poster hash: 59cd1...14c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 I teorien, ja, men det forekommer veldig sjelden i praksis. Da er det i spesielle tilfeller der namsmannen mener det skjules verdier. Og da mener jeg ikke vanlig TV, iPad og en sofa. Namsmannen kan ikke inngå avtaler. Det må gjøres med dem du skylder penger, men det er veldig vanskelig hvis saker allerede har gått til namsmannen for da vil de ikke trekke saken og så havne bakerst i køen hvis du ikke overholder avtalen. Det er jo gjerne en grunn til at det har gått så langt. Merkelig råd av en gjeldsrådgiver... Du må bare prøve å betale så mye du kan. Vanskelig å gi konkret råd uten å vite gjeld og inntekt.Anonymous poster hash: b5f64...221
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Og ja, du får varsel fra namsmannen når det kommer saker på deg. Minst 2 uker før saken behandles.Anonymous poster hash: b5f64...221 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Hvis gjeldsrådgiver har henvist deg til namsfogden, så er det muligens fordi at namsfogden kan åpne gjeldsforhandlinger på dine vegne. Et av kravene er at du har prøvd alle måter på egenhånd først, inkludert gjeldsrådgiver fra nav/kommune. Hvis namsfogden mener at kravene er tilstede, kan han/hun f.eks hjelpe deg å søke om gjeldsordning. Da er noen av kravene at du er varig ut av stand til å betjene gjelden, at den ikke er skiftet nylig og ikke er til det offentlige (f.eks skattegjeld). Anonymous poster hash: c15bc...41d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Du må snakke med kreditorene dine. Det er der forhandlingene foregår. Namsmannen vil ikke dukke opp hjemme hos deg ut av det blå. Du får brev når noe er gått til namsmannen. Som regel er det jo slik at namsmannen foretar trekk men det er mulig å inngå nedbetalingsavtale likevel. Jeg hadde et kredittkort jeg ikke klarte å betjene som ble sendt dit. Jeg fikk likevel en nedbetalingsavtale med kreditor og da jeg sendte en epost til Namsmannen fikk jeg beskjed om at det var greit og at jeg bare skulle overholde den. Det viktige er at du viser handlekraft og betalingsvilje. Anonymous poster hash: 5e65d...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå