AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Kvier meg for å gå tur med hunden min hver dag.. Har en tibbe på 6 mnd, han er rolig inne og leker fint. Men når vi går tur ute er han skikkelig vanskelig! Han drar i båndet og stopper hvert 5 sekund for å lukte på alt, han hopper på mennesker og hunder (enda jeg strammer båndet) og girer seg ekstremt mye opp. Ønsker å lære han å gå pent ved siden av meg, han går også i kryss og tvers så båndet surrer seg. Prøver å være streng med han og gir han godbiter når han oppfører seg bra, men det hjelper ikke stort.. Noen tips? Tar i mot alt av tips!Anonymous poster hash: f9099...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Jeg blir egentlig litt glad når jeg møter på slike hunder og eiere- for slik er min hund også og hun er 5 år! Vi har gått 2 gå pent i bånd kurs men likevel skal hun bort og hoppe og hilse på alle hun ser.. I motsetning til din hund stopper hun aldri men hopper som en frosk foran med meg etter.. Liker oss best i skauen for å si det slik! Det som har hjulpet litt nå men krever tålmodighet er å stoppe hver gang hunden trekker ut i alle retninger, ikke gå en milimeter før den skjønner poenget.. Vi har holdt på med dette i 4 mnd nå og hver dag blir bedre😊Anonymous poster hash: 5e1e8...5ae
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Meld deg på et kurs. Sjekk eksempel Canis.no om de har noen kurs i området der du bor. Anonymous poster hash: 71aa9...e9c 1
Månespeil Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Kurs er lurt. Jeg har pleid å stoppe når min hund trekker og styrer på. Jeg har også holdt han i kort bånd når vi møter andre. Vi har trent aktivt på deler av turen, med godbiter. Når det gjelder hundetrening er det greit å tenke at det tar tid. Man trener og trener på det samme om og om igjen. Det kan være lett å gi opp, men prøv å holde ut. Plutselig sitter det. Hold deg til en treningsmåte over tid.
Tabris Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Kurs er lurt! Men styr unna instruktører som snakker om "dominans" og "vise hvem som er sjefen". Du lister opp flere problemer, og de vil alle ta tid og tålmodighet å løse. Husk også at han bare er 6 mnd gammel, og har masse valpe/unghundenergi. Å være streng vil bare gjøre ham mer stresset, så det ville jeg unngått. Noen forslag: 1. Gå pent i bånd: Stopp hver gang han drar i båndet. Ikke si noe, vent til han tar kontakt med deg og går noen skritt mot deg slik at bånden slakkes, og da går du videre. Han vil nok da dra med en gang, og da stopper du igjen. Dette vil ta TID. Du kan alternativt skifte retning hver gang han drar, og så belønne med godbit med en gang han er på din side igjen. 2. Hilse på andre. Dette bør trenes i samarbeid med noen du kjenner. Når det kommer noen mot og hunden din begynner å hoppe, be vedkommende om å gå et par skritt unna og snu ryggen til. Når hunden av seg selv står med alle fire i bakken, kan vedkommende gå til hunden igjen. Hopper han opp, snu og gå bort osv. Ikke kjeft eller si noe, la hunden finne ut av seg selv hva som må til for at han skal få hilse. Her kan du alternativt be hunden sette seg, men sjansen er stor for at når iveren øker så vil hunden reise seg opp uansett, spesielt i den alderen, og da oppnår du egentlig bare å svekke din egen kommando. 3. At han stopper ofte er naturlig, han er fortsatt ung og verden er kjempespennnende. Når han er så ung, så er ikke det viktigste å gå lang tur, men å miljøtrene, sosialisere ham med andre og lære ham hvordan verden og spillereglene fungerer på en positiv måte. På generelt grunnlag vil du ha mye igjen for å trene inn god kontakt. Si "bra!" og belønn med godibt hver gang han tar kontakt med deg på tur av seg selv. Hver gang han går pent av seg selv, går på rett side, følger deg uten å snuse osv. Ha som vane at du alltid har godbiter med deg på tur. Gi ham forventninger til at det er GØY å følge med på hvor matmor er! Da vil du få en hund som det er lettere å få kontakt med, og som du lettere kan rope på og få ham til å fokusere på deg fremfor alt annet som er spennende (men det vil ta tid). 4. Virring i båndet. Også naturlig for en så ung hund. Jeg ville bare rolig ledet ham tilbake til den siden du vil ha ham på uten å gjøre mer av det. Samtidig er det også viktig å tenke på at han er en unghund med masse energi, og trenger å få utløp for denne energien. Båndtur sliter sjelden ut en hund, og f.eks herjing og leking stresser bare opp hunden. Det beste er å finne sunne og gode aktiviteter som sliter ut hunden mentalt på en god måte slik at man får ned stress- og energinåvet. F.eks spor, søk, problemløsning og lydighets/triksetrening. Hvis kurs er uaktuelt for deg nå, så kan jeg anbefale deg boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad. En lettskrevet og god bok om hvordan man lærer en hund hverdagslydighet på en positiv måte. 2
Gjest Klaveret Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Som de over sier er nok gode kurs veien å gå, med mindre du har god selvdisiplin og setter deg ned og leser gode bøker og trener jevnlig for deg/dere selv. Jeg har gått på en del kurs og må si at kvaliteten er varierende ... En "lettere" vei å gå, kanskje en løsning av og til er å bruke antitrekksele. Den pleier å virke bra og gjør at hunden blir snudd mot deg når den trekker.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Tusen takk for alle svar! Skal kjøpe 100% lydighet:) Noen som har tips til kurs i nærheten av Oslo? TsAnonymous poster hash: f9099...4b5 1
Tabris Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 Sjekk www.nafs.no og www.canis.no for instruktører og kurs nær deg.
SjiraffenLaffen Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Tusen takk for alle svar! Skal kjøpe 100% lydighet:) Noen som har tips til kurs i nærheten av Oslo? TsAnonymous poster hash: f9099...4b5 Kan på det varmeste anbefale Din Beste Venn http://www.dinbestevenn.no veldig dyktige instruktører med possitivt fokus
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 "På kryss og tvers". Har du en sånn snelleline? Den må du kaste i søpla eller gi til en hundeier som du ikke liker. Den løser ingen ting, tvert i mot. Anonymous poster hash: 6f8c4...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå