AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Jeg begynte i et vikariat i psykiatrien i høst, for en som er gravid og har permisjon (man får ikke gå gravid i denne jobben og blir dermed automatisk permittert). Da jeg begynte i dette vikariatet hadde jeg ikke trodd at jeg ville ha lyst til å bli gravid igjen så fort (nettopp vært i mammapermisjon), men av flere grunner passer det bra for oss at jeg blir gravid igjen til våren. Men da må jo arbeidsgiver finne en erstatter for meg også.. Saken er den at det er dette fagfeltet jeg ønsker å jobbe innen, men nå føler jeg meg helt låst. Mannen og mine venner synes ikke jeg skal ta hensyn til arbeidsgiver, men jeg klarer ikke å bli komfortabel med tanken. Hva synes dere?Anonymous poster hash: 3966e...903
Masi81 Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Jeg ville ventet til vikariatet var over, eventuelt søkt jobber andre steder i psykiatrien der du kan jobbe selv om du er gravid. Jeg vil tro du kanskje også har mulighet for fast stilling etterhvert? Mye gunstigere å bli gravid når du har fast jobb. 8
TrickyCicci Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Å tenke på arbeidsgiver vet jeg ikke om er såå viktig. Men du er pr. nå i et vikariat, og blir du gravid nå eller snart, vil du jo bli permittert, og da vil du vel med stor sannsynlighet ikke ha arbeid når du er ferdig med permisjonen. De har vel ikke krav til å gi deg fortsatt jobb hvis ikke vikariatet fortsatt eksisterer, så i utgangspunktet risikerer du jo å miste mulighet til den jobben du vil ha. 5
HvittHus Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Hvis det innebærer at arbeidsgiver må ansette noen i et kortidsvikariat, så ja da synes jeg det er dårlig gjort. Det er ikke bare bare å finne gode kvalifiserte folk som kan ta slike korte vikariater. Jeg vil også tro at dine sjanser for å få noe fast på dette stedet synker betraktelig hvis du velger å bli gravid i et vikariat. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Det er dårlig gjort ja. Du kan vel også glemme fremtidig jobb og greie referanser fra stedet. Anonymous poster hash: 5b9bd...2f2 9
Puny Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Nei det er aldri ' dårlig gjort' MOT en arbeidsgiver å bli gravid. Dette er ikke noe du gjør MOT en arbeidsgiver men FOR deg selv. Arbeidsgiver er bra uproff om de bruker det mor deg. Derimot er det jo litt usikkert for deg å ikke ha noen fast jobb å gå tilbake til etter permisjonen... 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Nei det er aldri ' dårlig gjort' MOT en arbeidsgiver å bli gravid. Dette er ikke noe du gjør MOT en arbeidsgiver men FOR deg selv. Arbeidsgiver er bra uproff om de bruker det mor deg. Omtrent som at man er uproff når man blir gravid som vikar. Anonymous poster hash: 5a388...03b 8
Gjest Gurgemeie Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 (endret) Wow, seriøst? Det er dårlig gjort av TS å BLI GRAVID!??!?! Jesus, hvilken verden vi lever i. Greit, hun tok et vikariat over for en som var gravid, men gud forby at TS ble gravid, altså. Jeg ville ventet til vikariatet var over, eventuelt søkt jobber andre steder i psykiatrien der du kan jobbe selv om du er gravid. Jeg vil tro du kanskje også har mulighet for fast stilling etterhvert? Mye gunstigere å bli gravid når du har fast jobb. Enig med denne! Endret 4. januar 2015 av Gurgemeie 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Om du planlegger familieforøkelse, bør dette passe med jobb. Og i dette tilfellet kan du saktens vente, for din egen karriere skyld. Selvsagt kan man bli uplanlagt gravid og da stiller ting seg anderledes. Som arbeidsgiver hadde jeg blitt opprørt om jeg fikk vite at det var planlagt. Hadde ikke gitt deg gode referanser. Anonymous poster hash: 9f09e...272 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Dårlig gjort? Haha. Det er det dummeste jeg boen gang har hørt. At det passer dårlig siden du ikke har fast å senker jobb muligheter er en annen sak. Anonymous poster hash: a0b83...214
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Dårlig gjort mot arbedsgiver: Nei. Dumt for din egen del med tanke på at du har fått fot innenfor, og mulighet til å få masse erfaring fra et felt du ønsker å jobbe innen: Ja!! Anonymous poster hash: c798f...217 6
Missy1 Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Hvis du skal tenke på deg selv her så burde du vente. Du vil bare ødelegge for deg selv og din karrierefremtid ved å bli gravid i dette vikariatet. Syns du det er lett å få jobb nå? Regner med at svaret er nei siden du er i et vikariat. Det vil ikke bli lettere om du får et barn til, bare har gamle referanser og det er lenge siden du var i arbeid. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Nei jeg synes ikke det er vanskelig å få jobb innen mitt felt, og det er mange andre stillinger å søke på og jeg hadde andre jobbtilbud. Men jeg er enig med de fleste her om at det er dårlig gjort å bli gravid nå, det er jo det jeg har tenkt hele tiden selv. Men når alle rundt meg sier jeg skal drite i arbeidsgiver og tenke på meg selv, så ville jeg høre hva andre mer objektive tenkte om det. TsAnonymous poster hash: 3966e...903
Musicman Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Det er helt greit. Vikarer bør ha samme rettigheter som fast ansatte.
Puny Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Omtrent som at man er uproff når man blir gravid som vikar. Anonymous poster hash: 5a388...03b Selvfølgelig er man ikke det. Mange jobber i årevis i vikariater, man kan ikke forvente at folk skal sette livet sitt på vent...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 Subjektivt: ja det er dårlig gjort. Hvorfor mener dere at det er lurt å bli gravid i vår, når du er uten fast jobb? å gjøre som kjæresten og vennene dine sier: tenke på deg selv, er for meg synonymt med å vente med en graviditet. Saken hadde stilt seg annerledes dersom du først nå fant ut at du var gravid, noe annet er å planlegge graviditet i et vikariat. Som flere har påpekt; ikke lurt. Attpåtil om dette er feltet du ønsker å jobbe innen. Du står uten jobb når permisjonen din er ferdig, og mest sannsynlig med en tidligere arbeidsgiver som er lunken til å gi deg god referanse. Når det gjelder bitre referanser så skal det i teorien ikke være slik, men dessverre(?) er det slik det praktiseres. Dog kan du være heldig. Eller uheldig. Jeg ville ha ventet et ekstra halvår. Anonymous poster hash: 1982d...e0b 3
Adhara Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Ryddet for personangrep + svar. Irrlys, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Om du planlegger familieforøkelse, bør dette passe med jobb. Og i dette tilfellet kan du saktens vente, for din egen karriere skyld. Selvsagt kan man bli uplanlagt gravid og da stiller ting seg anderledes. Som arbeidsgiver hadde jeg blitt opprørt om jeg fikk vite at det var planlagt. Hadde ikke gitt deg gode referanser.Anonymous poster hash: 9f09e...272 De fleste sykehusleger fyller 40 år før de får fast stilling. Skal de liksom vente med å planlegge graviditet til etter de er 40 da? Det er aldri dårlig gjort å planlegge barn i en slik (eller tilsvarende) situasjon.Anonymous poster hash: 20594...24a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Som arbeidsgiver i ett stort firma syns ikke jeg det er "dårlig gjort". Det er mitt ansvar å legge tilrette for gravide og vordende fedre/ mødre - og skaffe vikarer for dem når det trengs. Å være på forkant økonomisk er og mitt ansvar. Vi som land trenger at de som ønsker barn får barn. og jeg er gjerne med på å dra det lasset - jeg vil gjerne ha nye ansatte også om 20 år.Anonymous poster hash: 0dad7...f89 3
Gjest Margit Spat Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Jeg regner med at det vikariatet du er i er av ganske lang varighet; fra den fast ansatte gikk ut i permisjon pga svangerskapet og helt til hun kommer tilbake etter foreldrepermisjonen. Hvis du først skal bli gravid, er det jo egentlig greiest overfor arbeidsgiver om du blir gravid ganske raskt, for da rekker arbeidsgiver å ansette noen i et ganske langvarig vikariat. Det er sikkert lettere enn å finne noen til et vikariat av kortere varighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå